Dienas ziņas

Eiropas Parlaments neatzīst Lukašenko

Dienas ziņas

Mācību līdzeklis skolēniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem

Noguruši autovadītāji rada draudus ceļu satiksmē

Noguruši autovadītāji rada draudus ceļu satiksmē

Nogurums pēc darba un neizgulēšanās ir vēl viens būtisks risks un iemesls ceļu satiksmes negadījumiem. Lai arī Latvijā pieņemts, ka autovadītāju apliecību nedrīkst izsniegt cilvēkiem ar miega apnoju, tomēr praksē tiesības var iegūt arī cilvēki ar miegainības problēmām, norāda ceļu satiksmes drošības speciālisti.

Cilvēki ar hroniskiem miega traucējumiem pat sešas reizes biežāk izraisa autoavārijas. Pirms četriem gadiem CSDD pieņēma lēmumu neizsniegt autovadītāju apliecības cilvēkiem ar miega apnoju, tomēr problēma ir tāda, ka par daudziem šādiem gadījumiem nav zināms.

"Noteiktas indikācijas, kuros gadījumos ģimenes ārsts vai medicīniskā komisija nedrīkst izsniegt pielaidi ceļu satiksmē cilvēkam, ja viņš neārstējas. Viena no šīm indikācijām ir miega apnoja," skaidro Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāve Ieva Bērziņa.

Gandrīz katrs šoferis ir iemidzis pie stūres, tā secināts CSDD pirms diviem gadiem veiktā pētījumā. Lai iegūtu autovadītāju apliecību, nepieciešama medicīniskā izziņa, bet ģimenes ārsti bez speciāliem izmeklējumiem nevar konstatēt miega traucējumus.

"Miega apnojas ārstēšanu apmaksā valsts 80% apmērā, bet nav apmaksāta diagnostika, tāpēc tā ir privātu struktūru rokās. Valsts to neapmaksā, līdz ar to šoferu komisijas nestrādā, ārsti dod izziņas visiem šoferiem nepārbaudot, respektīvi, visi nav jāpārbauda. Jāpārbauda ir riska grupa – pusmūža cilvēki ar lieko svaru, ar asinspiedienu, ar diabētu," norāda anesteziologs, miega speciālists Juris Svaža.

Kad autovadītāji ziņo par citu satiksmes dalībnieku aizdomīgiem manevriem, šoferis ir alkohola reibumā vai noguris, tā pēc praksē redzētā atzīst Valsts policijā.

"Katrs trešais autovadītājs atzīst, ka gada laikā ir piedzīvojis sekundes miegu; iedomājieties, cik tas ir bīstami ceļu satiksmē. Trešdaļa autovadītāju aptaujās teikuši, ka viņi hroniski neizguļas. Tātad regulāri nedēļas laikā guļ mazāk par septiņām stundām. Katram astotajam vadītājam ir augsts iemigšanas risks, un 40% šoferu, kuriem ir augsts iemigšanas risks, saka, ka patiesībā viņi var braukt. Ar viņiem viss ir kārtībā," saka CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

Ja ir tik liels nogurums, ka pastāv iespēja aizmigt pie stūres, labāk tomēr ir piestāt ceļa malā un nosnausties līdz 15 minūtēm. Ja miega traucējumi tiek novēroti regulāri, tad jādodas pie speciālista.

"Ideālais variants, jau ceļu būvējot, paredzēt līnijas ar iedobumu, – kas tad, kad vadītājs pārbrauc savu joslu vai pietuvojas pārāk ceļa nomalei, informē, ka viņš jau iet nost no ideālās trajektorijas," norāda Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Patruļpolicijas nodaļas priekšnieks Jānis Lūks.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti