Neatrisināta strīda dēļ Rīgā turpina demontēt pieturu nojumes; dome uzstāda soliņus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Rīgā samazinās sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju skaits – domes un pieturu īpašnieka strīda rezultātā šopavasar novāktas jau 75 nojumes. Bet to vietā jaunas netiek uzstādītas, radot cilvēkiem neērtības. Dome uzskata, ka firma desmit gadu laikā galvaspilsētā prettiesiski izvērsusies ar reklāmas biznesu.

Pēc strīda ar domi reklāmas kompānija Rīgā turpina strauji demontēt transporta pieturvietas
00:00 / 04:01
Lejuplādēt

Galvaspilsētā ir aptuveni pusotrs tūkstotis sabiedriskā transporta pieturvietu. Lielākā daļa no tām ir domes pārraudzībā, bet pārējās apsaimnieko reklāmas kompānija „JCDecaux”. Tagad tā pēkšņi un strauji aizvāc simt vecās pieturvietu nojumes. Vēl pagājušajā nedēļā ziņots, ka Rīgā demontētas 10, bet pēc dažām dienām nojaukto skaits bija jau 75.

„Nepatīkami, ka tās pieturvietu nojumes tiek noņemtas un vietā šobrīd nekā nav. Un tas nav par labu sabiedriskā transporta pasažieriem,” norādīja arhitekts un biedrības „Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis Oto Ozols.

Uzņēmums „JCDecaux” 2019. gadā ar reklāmām Latvijā apgrozīja 4,5 miljonus eiro, bet nopelnīja – nedaudz virs 10 tūkstošiem eiro. Kompānijas vadītāja Jeļena Brokāne pastāstīja, ka līdz pagājušā gada rudenim vecās pieturvietu nojumes tika mainītas uz jaunām, bet, sākot ar oktobri, uzņēmums no Rīgas domes sāka saņemt sodus, ka izmanto vecas pieturvietas.

„Informējām domi, lai noskaidrotu, vai mums demontēt pieturvietas. Atbilde bija tāda, ka demontēt nevajag, bet sodus mēs turpinājām saņemt. Līdz ar to mums nekas cits neatlika, kā turpināt demontēt pieturvietas, kurām beidzās ekspluatācijas termiņš,” skaidroja Brokāne.

„Viņi nebija gana precīzi. Sods ir par reklāmas izvietošanu, nevis par pieturvietas esamību. Tā teikt, vēlējās paspilgtināt situāciju un parādīt mūs tādā neapdomīgā gaisotnē, pasakot, ka tas bija par vienu un to pašu,” sacīja Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis (“Jaunā Vienotība”).

Politiķis norādīja, ka daļai no kompānijas nojumēm ekspluatācijas termiņš beidzās jau sen: „Sanāk jau 10 gadus ir pelnīts uz reklāmu, kur tā īsti nevarēja atrasties. Tas, ko uzņēmējs dara, ņem un jauc tās nost. Lai gan arī nojaukšana būtu jāsaskaņo ar būvvaldi, ko viņi nav darījuši.”

Lai problēmu atrisinātu, „JCDecaux” vairākkārt vērsusies domē, tomēr lēmums tika atlikts. Ķirsis uzskata, ka daudzi kompānijas līgumi ir šaubīgi: „Tur ir daudz un dažādi līgumi, un daudzi no tiem diemžēl jāsaka – ļoti apšaubāmas juridiskas konstrukcijas. Virkne no šiem līgumiem pilsētai nav izdevīgi.”

Mēra vietnieks norādīja, ka dome uzņēmumam piedāvāja kompromisu, bet rezultāts nav sasniegts. „Mēs esam piedāvājuši demontējamās pieturas kaut kā pārstrukturēt. Sarunas un piedāvājumi ir bijuši, bet no tās puses neredzu nekādu vēlmi iet uz rezultātu.”

Turpretim Brokāne pauda – nekāda virzība no domes nav bijusi: „Ar mani dome nav komunicējusi. Dome uzrunā caur medijiem.

Risinājumu no domes mēs neesam saņēmuši.”

Arhitekts Oto Ozols uzskata, ka galvaspilsētā visām pieturvietām jābūt aprīkotām ar nojumi: „Pieturvieta būtu jāskata kā tāda publiska ārtelpa. Tā ir vieta, kur mēs pavadām laiku. Tas nozīmē, ka tur jābūt soliņam, apstādījumiem, kokiem, miskastēm un informācijai.”

Ķirsis sacīja, ka darbs pie vienota dizaina nojumēm sākās, līdzko jaunā dome problēmu atklāja. Pašvaldība plāno tās sākt uzstādīt šogad. Tas nozīmē, ka Rīgā būs divu modeļu pieturvietas – pašvaldības un „JCDecaux”.

 Mēra vietnieks pauda, ka ar laiku uzņēmuma nojumes nomainīs pašvaldības: „Tad, kad tām beigsies termiņš, aizvietosim ar pilsētas dizaina izstrādātajām.”

Bet pagaidām demontēto nojumju vietā pašvaldība uzstāda soliņus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti