Neatkarīgā izglītības biedrība aicina izvērtēt, vai eksāmenu saturs atbilst skolās mācītajam

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Neatkarīgā izglītības biedrība aicina Valsts izglītības satura centru (VISC) izvērtēt, vai eksāmenu saturs atbilst tam, ko māca skolās, un pārdomāt, kam uzticēt eksāmenu sastādīšanu un labošanu, aģentūrai LETA pastāstīja biedrības pārstāve Marta Kive.

Skolēnu vidējais rezultāts centralizētajā eksāmenā matemātikā turpina kristies, šogad sasniedzot zemāko rādītāju pēdējā desmitgadē, tamdēļ biedrība ir pārliecināta, ka VISC būtiski jāmaina pieeja.

2018./2019. mācību gadā skolēni valsts pārbaudījumā matemātikā vidēji uzrādījuši 32,7% rezultātu, kas ir par 1,9% mazāk nekā pērn. Biedrība aicina VISC veidot konkrētu rīcības plānu, kas balstīts eksāmenu rezultātu analīzē.

"Eksāmenu rezultāti liek apšaubīt pedagogu profesionalitāti un bērnu spējas, tomēr bērnu un pedagogu spējas nemazinās," uzskata biedrība. "Katru gadu eksāmenu rezultāti pasliktinās, tomēr no VISC vai Izglītības un zinātnes ministrijas neseko nekāda konkrēta rīcība, tāpēc rodas jautājums, cik tālu situācijai jānonāk, lai kāds beidzot sāktu celt trauksmi," pauda Kive.

Limbažu novada ģimnāzijas direktore Gunta Lāce uzskata, ka uzlabojuma nebūs, kamēr "skolotāji rezultātos vainos skolēnu motivāciju un eksāmena saturu, bet VISC turpinās apgalvot, ka ar eksāmena saturu viss ir kārtībā".

Biedrība norāda, ka eksāmenu rezultātu analīzei ir jābūt pieejamai publiski, katram uzdevumam analizējot konkrētas prasmes. "Tāpat jāstrādā pie skolotāju izglītības un jāatceras, ka nedrīkst atstāt novārtā sākumskolu un pamatskolu - ir jāizprot sakarības un pēctecība," stāstīja Kive.

KONTEKSTS:

Skolēnu sniegums matemātikas eksāmenā šogad bijis vājākais pēdējā desmitgadē un eksāmenu nebija izdevies nokārtot 226 skolēniem. Desmitgadē sliktākais vidējais rezultāts šogad sasniegts arī fizikas eksāmenā - skolēnu vidējais rezultāts ir 37,5%.

Angļu valodas eksāmenā valstī sasniegts 62,7% rezultāts, kas ir augstākais pēdējo desmit gadu laikā. Arī krievu valodas eksāmenā skolēniem šogad izdevies sasniegt augstāko vidējo rezultātu pēdējo desmit gadu laikā - 74,4%, kas ir par 4,1 procentpunktu augstāks nekā pērn.

Pēc krituma pagājušajā gadā šogad vidējais rezultāts franču valodas eksāmenā ir uzlabojies sasniedzot 69,1% un atgriežoties aptuveni 2014.gada līmenī. Līdzīga situācija ir arī vācu valodas eksāmenā, kur pēc vidējā rezultāta krituma pērn šogad fiksētais rezultāts 71,9% ir otrs augstākais pēdējos desmit gados.

Vidusskolēnu sniegums ķīmijas eksāmenā pēdējo desmit gadu laikā bijis ļoti svārstīgs. Šogad fiksētais rezultāts 62,8% apmērā ir par 1,3 procentpunktiem augstāks nekā pērn. Vislabākais vidējais rādītājs sasniegts 2015.gadā - 65,6%.

Skolēnu vidējais sniegums bioloģijas eksāmenā turpināja sarukt arī šogad, sasniedzot 57,1%, kas ir otrs zemākais rādītājs pēdējā desmitgadē. Arī vēstures eksāmenā skolēnu vidējie rezultāti bijuši svārstīgi, šogad, gadu pēc rezultātu kārtējā krituma, tam uzkāpjot līdz 41,3%.

Labāko vidējo rezultātu pēdējā desmitgadē uzrādot 2013.gadā (55,72%), šogad fiksētais latviešu valodas eksāmena vidējais rezultāts ir sasniedzis 49,9%, kas ir par 2,7% zemāks nekā pirms gada.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti