Ministrija sabiedrisko transportu pēc pieprasījuma Vidzemes laukos salīdzina ar taksometru; projektu izvērtē Saeimā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Pēc sabiedriskā transporta pieejamības pilotprojekta "Transports pēc pieprasījuma" noslēguma Vidzemes plānošanas reģionā vēlas to turpināt. Satiksmes ministrija protestē, ka "Transports pēc pieprasījuma" pielīdzināms taksometra pakalpojumiem, tomēr plānošanas reģionā uzsver, ka laukos attālumi pat līdz sabiedriskā transporta pieturai ir ļoti lieli. Projekts izvērtēšanai nonācis arī Saeimā.

ĪSUMĀ:

  • Bijušajos Mazsalacas un Alūksnes novados īstenoja projektu "Transports pēc pieprasījuma".
  • Vietās bez sabiedriskā transporta varēja sarunāt transportu uz pilsētu, iepriekš piezvanot.
  • SM: Nevar tikai vienā Latvijas daļā cilvēkiem paredzēt gandrīz taksometru pakalpojumus.
  • Esot sarežģīti attiecināt "Transports pēc pieprasījuma" arī uz visu Latviju.
  • Vidzemes plānošanas reģions: Laukos ir daudz lielāki attālumi, tāpēc jāpadomā, kā cilvēkiem līdz sabiedriskajam transportam vispār nokļūt.
  • Projekta rezultātus izskata Saeimā; no turienes varētu gaidīt arī kādu lēmumu.

Ministrija sabiedrisko transportu pēc pieprasījuma Vidzemes laukos salīdzina ar taksometru; projektu izvērtē Saeimā
00:00 / 04:50
Lejuplādēt

"Transports pēc pieprasījuma" nav no jauna izgudrots divritenis, šo pieredzi, kā tiek organizēts transports vietās ar mazu apdzīvotību, Vidzemes plānošanas reģiona speciālisti skatīja vairākās valstīs. Redzētais tad arī vainagojās pilotprojektā, kas tika īstenots Igaunijas pierobežā. Toreiz, tiekoties ar iedzīvotājiem, kas izmantoja šo pakalpojumu, nācās uzklausīt daudzus skaudrus stāstus, kā tas ir – ikdienā iztikt bez transporta. Kādam vajadzīgas zāles, bet nav iespējas divreiz mēnesī nokļūt pilsētā. Vēl kādai ģimenei ar bērniem vajadzīgs nokļūt pie ārsta vai līdz slimnīcai, kas bez personīgā auto bijis grūti.

Cilvēki bija pateicīgi par pakalpojumu, kad iepriekš piezvanot, varēja no attālas lauku viensētas nokļūt novada centrā. Pēc pilotprojekta bijušas daudzas diskusijas par tā ieviešanu dzīvē. Vidzemes  plānošanas reģiona iniciatīva nokļuvusi Saeimā, to izskata Tautsaimniecības komisijā, jo būtu jāveic grozījumi likumdošanā.

"Nepilnu gadu mēs diskutējām ar nozares ministriju, kurā likumā mēs to normu tā kā vēlamies redzēt. Mums bija skaidrs, ka mēs to vēlamies redzēt speciālajā likumā, kas ir Sabiedriskā transporta likums, jo mums sabiedriskajā transportā ir paredzēts maršruts, pietura un viss.

Un varbūt tas konkrētais cilvēks līdz pieturvietai pat nenonāk, jo viņš nevar nokļūt līdz turienei.

Ir jāatrisina juridiski arī tas, lai sabiedriskā transporta veids nozīmētu ne tikai apstāties pieturā, bet varbūt arī piebraukt pie kādas lauku sētas," stāstīja Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede.

Vidzemniekus gan neapmierina tas, ka Satiksmes ministrija (SM) ir tomēr sagatavojusi grozījumus nevis Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, bet gan Autopārvadājumu likumā, kas regulē komercpārvadājumus. To pamatoja SM Sabiedriskā transporta departamenta direktore Annija Novikova: "Mēs esam izvēlējušies Autopārvadājumu likumu, lai būtu vienkārši vieglāk, lai nebūtu tik šaurs ietvars, ko šobrīd mums uzliek Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums, lai katra pašvaldība un reģions varētu tās vajadzības pielāgot.

Vidzemes plānošanas reģiona projekts atšķiras ar to, ka šis pakalpojums tika ļoti personalizēts. Tas būtībā bija vairāk kā komercpārvadājums, ļoti līdzīgs taksometra pakalpojumam.

Sanāk, ka Vidzemes plānošanas reģions – un viņiem pievienojas arī Pašvaldību savienība – vēlētos redzēt, ka šis koncepts strādā Sabiedrisko transporta pakalpojumu ietvarā ar valsts budžeta dotāciju."

Bet valsts dotācijas tiek piešķirtas vien tādiem pasažieru pārvadājumiem, kas klasificējami kā sabiedriskais transports. Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes priekšsēdētājs Guntis Gladkins uzskata, ka arī šim pakalpojumam ir jābūt valsts dotācijām.

"Šī nebūtu pašvaldības funkcija. Tā būtu tomēr valsts funkcija. Nodrošināt šo iedzīvotāju mobilitāti, kas tiešām ir pasažieru pārvadājumu funkcija. Un rezultātā, es domāju, ka tas būtu viens no risinājumiem šiem attālajiem reģioniem, kur šis iedzīvotāju apdzīvotības blīvums ir ļoti niecīgs. Tā būtu arī naudas ekonomija," sacīja Gladkins.

Sabiedriskā transporta departamenta direktore Annija Novikova vērtēja, ka vidzemnieku modelis pēc vairākiem aspektiem šobrīd neatbilst Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumam un

nevarētu arī būt tā, ka tas tiktu piemērots ekskluzīvi tikai dažām apdzīvotām vietām.

"Projekts patiesībā ļoti labs un veiksmīgs, par to nav runas, vienkārši viņu ir sarežģīti attiecināt uz visu Latviju tieši sabiedriskā transporta pakalpojuma veidā. Un mēs nevaram arī piemērot nevienlīdzīgu attieksmi, jo sanāk, ka daudz modernāks un pieejamāks serviss būs cilvēkiem, kas dzīvo attālākos reģionos. Viņiem, piemēram, teiksim tā, būs taksometra pakalpojums, kurš mazliet citādāk sauksies un tiks nodrošināts no valsts budžeta. Bet tiem, kas dzīvo Pierīgā vai Kurzemes pusē, tāpat būs jādodas uz pieturu, lai kaut kur nokļūtu. Tas nav godīgi," sacīja Novikova.

Savukārt Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Kalniņa-Priede atzina, ka tomēr vispirms ir jāņem vērā tas, ka situācija attālākās lauku teritorijās ļoti atšķiras no Pierīgas.

"Tas nav taksometra pakalpojums tādā klasiskā izpratnē. Praktiskā lieta ir tā, ka attālajos lauku reģionos attālumi ir ļoti lieli un ceļi mums ir, kādi ir. Bet sabiedrība mums noveco, un ar to mums ir jārēķinās.

Kabineta siltumā ierēdnis, atbraucot no kāda Rīgas mikrorajona uz darbu, viņš nesaprot, ka tev ir, piemēram, septiņi kilometri jāaiziet līdz autobusa pieturai.

Līdz ar to... Tu to pakalpojumu nemaz nevari saņemt, tā ir tā problēma," norādīja Kalniņa-Priede.

Tagad galavārds šajā jautājumā ir Saeimai, kur to turpinās skatīt Tautsaimniecības komisijā. Tā izvērtēs arī Vidzemes plānošanas reģiona veiktā pilotprojekta "Transports pēc pieprasījuma" rezultātus. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti