Sarežģītākais vēl priekšā
Piecu mēnešu laikā būvnieki ir demontējuši veco estrādi, iemūrējuši jaunus pamatus un izbūvējuši pagrabstāvu. Pašlaik notiek jaunās skatuves otrā stāva pārseguma un citu dzelzsbetona konstrukciju izbūves darbi, kā arī ārējo inženiertīklu ierīkošana.
“Šobrīd redzam jaunu topošās estrādes ēkas dzelzsbetona konstrukcijas. Esam izbūvējuši pabrabstāvu, pirmo stāvu un šobrīd būvējam otrā stāva konstrukcijas. Var jau redzēt veidoju tribīņu zonai. Un šobrīd paralēli esam uzsākuši darbus arī metāla konstrukcijām, tas ir, kupola zonai, kas būs pāri dzelzsbetona konstrukcijām," pastāstīja Koks.
Sarežģītākie darbi gan būvniekiem vēl priekšā – maijā sāksies estrādes kupola metāla konstrukciju montāža. “Šāda mēroga metāla konstrukcijas ar šādu specifiku ir ļoti liels retums. Tāpēc mēs pievēršam ļoti lielu uzmanību visam šim stāstam,” atzina Koks.
Strādā trijās maiņās
Estrādes pārbūvi plānots pabeigt līdz 2020. gada 18. jūnijam, lai tajā varētu noteikt Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki. Pašlaik gan pārbūves temps apsteidz grafiku, taču tas vēl var mainīties. Vidēji diennaktī būvobjektā strādā 115 darbinieki, arī naktsmaiņās.
"Darbi norit trijās maiņās, strādājam arī naktsmaiņā. Tas ir tāpēc, lai mēs izdarītu betona darbus iespējami ātrāk. Pašlaik esam orientējoši mēnesi, pusotru priekšā termiņam, jo ar metāla konstrukcijām mums jābūt gataviem niansētiem pavērsieniem, jo tas ir ļoti specifisks darbs. Tāpēc mēs tagad tempu paātrinām maksimāli," skaidroja pilnsabiedrības „LNK, RERE” projektu direktors Valdis Koks.
„Bet tas nonivelēsies, tiklīdz mēs sāksim metāla konstrukcijas, jo tās ir īpašas, unikālas un nekur tuvumā, ne Baltijas, ne tuvākajās Eiropas valstīs neviens neko tādu nav montējis – tāda mēroga, tādas dimensijas, tāda apjoma. Tur noteikti būs kādi nelieli sarežģījumi, kā vienmēr. Tāpēc mums tā laika jāiegūst šobrīd pēc iespējas vairāk,” stāstīja Koks.
Rīgas domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Oļegs Burovs (“Gods kalpot Rīgai”) solīja, ka darbi tiks pabeigti laikus: "Kā pasūtītāju ļoti priecē, ka darbi notiek ne tikai pēc plāna, bet nedaudz ātrāk nekā mūsu grafikā apstiprinātajā. Es varu kārtējo reizi apliecināt, apsolīt no pasūtītāja – Rīgas Domes – puses, ka objekts tiks nodots ekspluatācijā 2020. gada 18. jūnija pulksten 11."
Šī gada budžetā dome estrādes atjaunošanai atvēlējusi 25 miljonus eiro. Domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Oļegs Burovs (“Gods kalpot Rīgai”) skaidroja, ka būvniekiem ļauts apgūt vienu līdz pusotru miljonu eiro vairāk, ja ir vajadzība. Papilddarbos iztērēts ap 200 000 eiro.
Taču Burovs uzsvēra - par sadārdzinājumu nevar runāt.
„Kur ir tie papilddarbi? Tās ir betona izmaiņas, tāpēc ka pārrēķini, kas veikti no Vācijas puses, tie ir pārrēķini un tur parādās tiešām papildu darbi un papildu izmaksas. Bet šobrīd mēs kompensējam ar kaut kādiem citiem darbiem, ar ekonomiju. Es varu pateikt, ka uz šo brīdi ir apgūti 27% no naudas. Mums ir kaut kādi ap 200 000 eiro, kas ir plusā. Tas nav pie šī nekas tāds,” stāstīja Burovs.
Ietilpīgāk un ar inovatīviem risinājumiem
Iecerēts, ka jauna skatuve būs krietni ietilpīgāka un drošāka, un būšot padomāts arī par inovatīviem akustiskajiem risinājumiem.
Savukārt estrādes kupols tiks aprīkots ar Latvijā ražotiem akustiskajiem vairogiem, kas nodrošinās vienlīdz kvalitatīvu skaņu arī estrādes malās sēdošajiem klausītājiem.
„Tas mums rada drošības sajūtu, ka akustika šeit beidzot būs laba. Mežaparka estrādei akustika diemžēl ne vienmēr ir bijusi pietiekoši labi risināta. Mēs esam bijuši spiesti daudz to pilnveidot un uzlabot ar elektroniskiem līdzekļiem,” atzina kultūras ministre Dace Melbārde (Nacionālā apvienība).
“Projekts būs īpašs ar to, ka būs labāki akustiskie risinājumi, labāki pat nekā Igaunijā un Lietuvā. Tehnoloģijas ir gājušas uz priekšu, arī veidi, kā testē akustiku ir pilnveidojušies. Pēc tā, kā šie darbi šobrīd tiek veikti,
šai estrādei jāskan labāk nekā Tallinas un Viļņas estrādei," uzsvēra kultūras ministre Melbārde.
Arī viņa atzinīgi novērtēja līdz šim paveikto un iekļaušanos laika grafikā, jo termiņi ir ļoti būtiski nākamgad vasarā gaidāmo Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku dēļ.
„Es savā ziņā esmu aculiecinieks katru vakaru. Es redzu, ka tiešām šeit notiek nakts darbi. Es vienkārši dzīvoju pēdējā stāvā netālu no Mežaparka. Man ir prieks, ka šie darbi attaisnojas, ka strauji mēs ejam uz priekšu, ka būvnieki iekļaujas termiņos un pat tos nedaudz apsteidz. Mūsu gadījumā termiņi ir ārkārtīgi būtisks nosacījums,” sacīja Melbārde.
Mežaparka estrāde ir vērienīgs objekts, kur pulcēsies liels skaits cilvēku, tādēļ īpaša uzmanība pievērsta drošības jautājumiem, piesaistot ekspertus no Vācijas.
Rīgas domē arī uzsvēra, ka svarīga ir darbu kvalitāte un drošība. Savukārt pilnībā estrādi plāno pabeigt līdz 2023. gadam, kad atzīmēs Dziesmu un deju svētku 150. gadadienu.
KONTEKSTS:
Mežaparka Lielās estrādes pārbūves projekta pirmajā posmā paredzēts pārbūvēt skatuvi un dziedātāju tribīnes, kā arī uzstādīt, piemēram, akustikas paneļus. Šim nolūkam nepieciešams 41 miljons eiro, ko Rīgas dome plāno aizņemties no Valsts kases. Savukārt projekta otrajā posmā paredzēts estrādi labiekārtot, un labiekārtošanai nepieciešami vēl 22 miljoni eiro.
Mežaparka Lielās estrādes būvdarbu noslēdzošo kārtu plānots pabeigt līdz 2023. gadam, kad Dziesmu un deju svētki atzīmēs 150. gadadienu.