Medaļas otra puse – bērnu tiesību aizstāvji spriež par influenceru ietekmi uz bērniem

Skaisti cilvēki, dārgi apģērbi, žilbinoši smaidi un smalki restorāni. Tas ir saturs, kuru savos sociālajos tīklos mēdz ievietot interneta slavenības jeb tā saucamie influenceri. Jaunieši redz šo saturu un tam pausto plašo vienaudžu atzinību. Tas jaunajiem cilvēkiem nereti var likt justies sliktiem un bezvērtīgiem. Tomēr, kā pastāstīja Valsts bērnu tiesību aizsardzības centra (VBTAI) rīkotā diskusijā, aiz smaidiem internetā slēpjas arī smags darbs un neveiksmes.

Medaļas otra puse – bērnu tiesību aizstāvji spriež par influenceru ietekmi uz bērniemKristaps Feldmanis

Influenceri savos sociālajos tīklos, šķiet, bauda perfektu dzīvi, tomēr jauniešiem, kuri nesaprot, kādēļ neizdodas līdzināties šiem saviem elkiem, parasti paliek noklusēts aiz kameras paliekošais, kā arī smagais darbs, lai sasniegtu uz uzturētu popularitāti. VBTAI piektdien rīkotajā domnīcā "Nevainojamā interneta seja tuvplānā" pievērsa uzmanību tam, ka influencera darbam ir arī neredzamā puse. Ar savu pieredzi dalījās influenceris Renārs Zeltiņš. Viņš nenoliedza, ka darbā ir iespēja reklamēt un tādēļ par brīvu saņemt dažādas preces, tomēr arī uzsvēra, ka ir nozīmīgi būt atbildīgam pret to, ka daudzi seko tavam piemēram. Viņš arī stāstīja kādu stāstu, kas ilustrē influencera darba otru pusi:

"Aiz tās visa slēpjas medaļas otra puse. Ļoti labu piemēru man stāstīja. Aizbrauc uz kafejnīcu, un tur sēdēja viena influencere kopā ar savu ģimeni. Diezgan lielā skaitā. Un lielākā daļa no viņiem bija telefonos. Vienā brīdī viņa piecēlās kopā ar savu dzīvesbiedru, aizgāja uz terasītes. Viņi visi bija diezgan skumji, visi sēdēja telefonos, nekomunicēja. Aizgāja uz terases, nostājās, sāka smaidīt, nofotografēja divas bildes un aizgāja atpakaļ sēdēt nelaimīgi. Ne viss ir tā, kā izskatās, tas ir kļuvis par darbu, un ne vienmēr tas darbs ir patiess."

VBTAI Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta vadītāja Amanda Vēja Latvijas Radio skaidroja – jaunieši, kas zvana uzticības tālrunim, pārsvarā nemāk definēt, ka problēmas radušās tieši pārāk lielas influenceru ietekmes dēļ, tomēr bieži saruna ar speciālistu to atklāj.

"Nereti arī sarunas laikā var noskaidrot, ka bērnam ir nekritiska attieksme vai izjaukta sapratne par to, ka tas, ko mēs vizuāli redzam attiecībā uz influenceriem, jāsaprot, ka arī "manam elkam" ir ļoti liels darbs, lai to sasniegtu. Un bieži aiz tām skaistajām bildēm stāv ļoti garas stundas, lai to visu izveidotu un izdarītu. Un tas nav tik vienkārši, kā izskatās. Bet ir ļoti svarīgi to visu bērniem arī izskaidrot," stāstīja Vēja.

Emīlijai Samai sociālajos tīklos seko vairāki desmiti tūkstoši cilvēku. Viņa atsevišķās interneta vietnēs pazīstama ar pseidonīmu "Sudraba kaija". Emīlija atzīst – influencera darbs nozīmē nepārtrauktu satura radīšanu un intereses par sevi uzturēšanu. Arī viņa nenoliedz – agrāk arī viņa bijusi tā, kura centusies būt ievērojama, un, ja tas nav sanācis, tas radījis negatīvas emocijas. Viņa vēlas, lai jaunieši saprot, ka sponsoru un sekotāju iegūšana nav dienas jautājums.

"Tas noteikti nav tik viegli. Daudzi cilvēki uzskata, ka tev vienkārši nāks viss un tev visu dos. Bet tev vajag "nopelnīt savu vārdu" un pierādīt, ka tu esi kaut kas savā platformā. Un tas var pat prasīt gadus," stāstīja influencere.

Klīniskā psiholoģe Helena Adejanova, runājot par influenceru ietekmi uz pusaudžiem, uzsvēra – tas ir pārmaiņu vecums, un ietekmētāji var sniegt arī labu ietekmi. Tomēr vecāku uzdevums ir iesaistīties un palīdzēt jaunietim saprast, kas ir realitāte un cik pietuvināts tai ir konkrētais saturs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt