Mazsalacas un Alūksnes novadā testēs pilotprojektu «Transports pēc pieprasījuma»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Vasaras sākumā, tātad jau pavisam drīz, Vidzemē divos pierobežas novados – Mazsalacas un Alūksnes novados – sāksies pilotprojekts „Transports pēc pieprasījuma”. Tas nozīmē, ka iedzīvotāji, kuri dzīvo vietās, kur šobrīd vairs nekursē vai ļoti reti kursē sabiedriskais autobuss, varēs piezvanīt un pieteikt transportu, lai, piemēram, nokļūtu novada centrā. Tagad martā projekta īstenotāji, tiekoties ar šo novadu iedzīvotājiem, gan iepazīstina ar to, kā konkrētajā novadā darbosies „transports pēc pieprasījuma”, gan arī apzina iedzīvotāju ieteikumus un vēlmes, lai tās varētu ņemt vērā, īstenojot šo pilotprojektu.

Mazsalacas un Alūksnes novadā testēs pilotprojektu „Transports pēc pieprasījuma”
00:00 / 04:23
Lejuplādēt

Mārkalne ir viens no sešiem Alūksnes novada pagastiem, kuri izraudzīti pilotprojekta īstenošanai, tātad te iedzīvotāji varēs izmēģināt, kā tas ir - pieteikt transportu, lai nokļūtu Alūksnē pie ārsta vai apmeklētu pašvaldību, dažādas iestādes, vārdu sakot, šie mērķi var būt dažādi. Pagasta pārvaldes vadītāja pienākumu izpildītājs Viesturs Zaķis stāsta, ka vajadzība Mārkalnes pagastā pēc šāda pakalpojuma būtu:

''Pašreizējais sabiedriskais transports iet tikai pa lielo ceļu, bet arī Igaunijas pierobežā, gan uz otru pusi, ir cilvēki, kas no tā lielā ceļa dzīvo patālu - tālākais ir ap 10 kilometriem; viņiem ir problēma jau līdz tam lielajam ceļam nokļūt, tad nu šis transports ir uz tiem cilvēkiem orientēts.''

Arī uz tikšanos sanākušie vietējie iedzīvotāji stāsta, ka ikdienā diezgan bieži nākas izjust to, ka autobusu reisi ir samazināti un ir vietas, kur tas vispār vairs neiegriežas:

'' - Piemēram, pagājušo gadu vīrs tika slimnīcā, man autovadītāja tiesību nav, un, lai tiktu uz to slimnīcu, bija lielas problēmas un es nemaz nezināju, ka tas sabiedriskais transports vairs neiet caur to mūsu [pusi]; Blektes kalns tāda pietura bija, nostāvēju divas dienas, un tas transports ir atcelts, un uz slimnīcu netieku.

- Daudzas lietas, uz tiem pašiem bezdarbniekiem uz Nodarbinātības valsts aģentūru atzīmēties vai kā, vai uz citām iestādēm, a kā tu tiksi? Nekā!. Tā būtu derīga lieta, jā.

- Man mazi bērni ir un es arī no Mārkalnes centra dzīvoju kādi 8 kilometri, kad pie daktera ar bērniem jāaizbrauc, nav viegli... Es atnācu paklausīties, kā tas viss būs, bet nu - arī cik tas viss maksās.''

Kāda būs braukšanas maksa, tas arī ir viens no galvenajiem jautājumiem,

kas izskan no tikšanās dalībniekiem. Projekta vadītājas Līgas Puriņas-Purītes atbilde ir, ka būs jāveic maksājums, bet tas būs samērīgs:

''Mēs mēģinājām pietuvināt šo cenu ļoti tuvu sabiedriskā transporta cenai, tātad jūsu gadījumā mēs ņemtu sabiedriskā transporta biļeti un aptuveni pieliksim 20 eiro centus vienam braucienam.''

Pilotrojekta „Transports pēc pieprasījuma” īstenošana ir Vidzemes plānošanas reģiona aktivitāte, un šie abi novadi nav izraudzīti nejauši. Vispirms tā ir pierobeža, kur sarūk cilvēku skaits un līdz ar to arī sabiedriskā transporta maršruti. Un jau iepriekš meklēt risinājumus iedzīvotāju mobilitātei ir aicinājušas arī vietējās pašvaldības. Līga Puriņa-Purīte arī stāsta - lai varētu izvēlēties labāko variantu, abos novados pilotprojekta piedāvājums gan atšķirsies:.

''Mazsalacas novadā projekts notiks visā novada teritorijā, un katru dienu cilvēks, ja viņš vēlēsies, viņš varēs pasaukt transportu pēc pieprasījuma un nokļūt novada centrā.''

Savukārt Alūksnes novadā tie tātad būs seši pagasti, kuros varēs pieteikt transportu.

''Katrā no šīm teritorijām tiks noteikta konkrēta diena un konkrēts laiks, kurā cilvēki, zvanot un piesakoties uz šo pakalpojumu, varēs nokļūt uz novada centru un arī saņemt pakalpojumus,'' saka Puriņa-Purīte.

Viens gan,

kā uzsver Alūksnes novada pašvaldības Īpašumu nodaļas vadītājs Ingus Berkulis, īstenojot pilotprojektu, ir jāraugās, lai tas nedublētos ar sabiedrisko transportu:

''Lai nevienā mirklī neradītu tādu haosu starp sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju, kas ir uzņēmēji. Un mērķis ir noskaidrot, vai šāds pakalpojums ir vajadzīgs vietās, kur nav šī sabiedriskā transporta.''

Pilotprojekta mērķis ir gan rast risinājumu abos novados iedzīvotāju mobilitātei, gan arī, kā stāsta Līga Puriņa-Purīte, tā varētu būt arī pieredze, kuru izmantot valsts mērogā:

''Tie būs reāli priekšlikumi, un mēs ļoti ceram, ka šis pilotprojekts, šī metode tiks izmantota tālāk ne tikai Vidzemes plānošanas reģionā, bet arī, iespējams, visā Latvijā.

Šis pilotprojekts ''Transports pēc pieprasījuma'' ilgs līdz 2020. gada rudenim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti