Mazsalacas un Alūksnes novados pilotprojekts "Transports pēc pieprasījuma" darbojas atšķirīgi, lai varētu novērtēt, kurš no modeļiem ir veiksmīgāks. Mazsalacas novadā šis pakalpojums tiek sniegts visā novada teritorijā, bet Alūksnes novadā ir noteiktas piecas teritorijas, kurās šis pakalpojums ir konkrētā nedēļas dienā.
To, ka iedzīvotājiem ir interese par šo transporta piedāvājumu, apliecina gan tas, ka aug braukt gribētāju skaits, gan arī tikšanās reize Alūksnē ar projekta īstenotājiem, lai apkopotu pirmo mēnešu rezultātus.
"Man meita ir invalīde, laukos dzīvo, un es viņai pievedu produktus, un tad man tiešām bija jāņem transports.
Citreiz ar taksometru braucu un maksāju 10 eiro, lai varētu aizbraukt, bet tagad es aizbraucu kā karaliene," pastāstīja Karvas iedzīvotāja Rita Baltkāja.
"Vai, ļoti labi. Nu, kā es vērtēju. Es saku, šito laipnību es neatceros, kad esmu pieredzējusi!" uzsvēra Veclaicenes pagasta iedzīvotāja Māra Gobzeme.
Veclaiceniete Ieva Kraste vērtē, ka šis transporta veids ir gan ērts, gan izdevīgs, jo, braucot ar sabiedrisko transportu, lai nokļūtu Alūksnē un atpakaļ, viņai ir jārēķinās ar 10 stundām.
"Astoņos es esmu Alūksnē, un tad es dzīvoju līdz pusčetriem, un tad es braucu mājās. Tad atkal viss tas pats loks…" stāstīja Kraste.
Tiekoties ar iedzīvotājiem, tiek arī skaidrots, kā vēl pilnveidot šo pakalpojumu.
"Lielākoties ieteikumi ir saistībā ar sistēmas uzlabošanu, lai labāk varētu sazināties ar šoferīšiem. Mazsalacā ieteikums bija piesaistīt kādu asistentu, kas palīdzētu cilvēkiem, kam ir grūtības saģērbties, arī ienest iepirkumu maisiņus. To teorētiski varētu darīt šoferis, bet mēs esam izdomājuši, ka sadarbosimies ar pašvaldību, ka tiks piesaistīts sociālais darbinieks," stāstīja Vidzemes mobilitātes centra vadītāja Marta Riekstiņa.
Pilotprojekta "Transports pēc pieprasījuma" ieviešanas mērķis ir izvērtēt, vai šāds pakalpojums attālajās lauku vietās, kur ir sarucis iedzīvotāju skaits, būtu kā viens no risinājumiem eesošās sabiedriskā transpora vietā.
"Tieši iedzīvotājs būtu arī tas, kas veidotu šo maršrutu, nevis maršruts jau būtu izveidots pats par sevi un ietu uz pieturām, kur nekad neiekāpj iedzīvotāji," norādīja Vidzemes mobilitātes centra vadītāja Līga Puriņa-Purīte.
Pašlaik, kamēr "Transports pēc pieprasījuma" ir pilotprojekts un tam ir Eiropas Savienības finansējums, braucieni ir bez maksas. Šis pakalpojums Mazsalacas un Alūksnes novada iedzīvotājiem būs līdz septembrim.