«Maxima» gadu pēc Zolitūdes izrāda evakuācijas plānus; VUGD sagatavojis izmaiņas likumā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Vai nepilnu gadu pēc Zolitūdes traģēdijas, atskanot trauksmes signalizācijai, lielveikalos uzreiz evakuē cilvēkus? Un vai arī klienti ir gatavi pamest pirkumus ratiņos? To centās noskaidrot Latvijas Radio, aicinot uzņēmumu "Maxima Latvia", kas pēc traģēdijas izpelnījās daudz pārmetumu par iespējamu paviršību, parādīt solītās pārmaiņas.

 

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) atzīst, ka situācija lielveikalos kopumā uzlabojas un uzņēmumi arī uzlabojuši ugunsdrošības instrukcijas. Taču Valsts darba inspekcija veikalos joprojām mēdz konstatēt problēmas darbinieku apmācībā darba aizsardzības jautājumos.

"Maxima" veikalos šīs kampaņas tematiskās pārbaudes vēl tikai gaidāmas, taču inspekcijai uzņēmums ziņo par veiktajiem un plānotajiem pasākumiem.  

Sāpīga mācībstunda

„Uzmanību! Uzmanību! Ēkā ir izveidojusies ekstremālā situācija. Lūdzam visus, saglabājot mieru, atbilstoši administrācijas un apsardzes darbinieku norādījumiem doties uz ēkas izejām” - trauksmes signāls un pēc tam trijās valodās šāds uzaicinājums visiem evakuēties atskan "Maxima" lielajos veikalos, ja ir trauksmes situācija. Mazajos veikalos tikai signalizācija. Taču vēl pirms nepilna gada šim signālam mēdza neklausīt.

Atklājās, ka, atbilstoši instrukcijām, evakuēšanu „Maxima” apsardze sāka tikai tad, kad atrada trauksmes avotu. To arī meklēja Zolitūdes traģēdijas dienā. Pēc lielās nelaimes uzņēmuma rīcību tagad izmeklē policija kriminālprocesā. Ir arī bažas, ka „Maximas” attieksme pret savu klientu un darbinieku drošību ir bijusi pavirša un formāla.

„Maximas” bijušās kasieres no diviem veikaliem Latvijas Radio stāstīja: „Visas instrukcijas ir tikai formāli, paraksti tur, tur, tur un šeit. A, par ko tu paraksties? Ā, tā ir ugunsdrošība. Kursu novadīt, kas un kā būtu jādara ekstremālos apstākļos, ugunsnelaimē vai kādā citā nelaimē.. Nē, tu netiec instruēts. Pat tad, kad skan sirēnas, tad tiek pateikts, ka jāturpina sēdēt kasē."

"Instrukcija bija tā: pirmajā dienā pateica tā - kā dzird sirēnu, visiem pamest darba vietas. Nākamajā dienā pateica tā – kā būs sirēna, savas darba vietas neatstāt, apsargs aizies paskatīsies, kas notiek, un tad dos rīkojumu," stāstīja kasieres.

To, ka „Maxima” pavirši izturējās pret drošību, apliecina ne tikai šie divu veikalu bijušo kasieru stāsti. Arī Valsts darba inspekcija pēc Zolitūdes traģēdijas atklāja būtiskus pārkāpumus. "Šī rīcība, kas sekoja vai nesekoja pēc zīmju vai drošības signālu skanēšanas, bija par vienu no cēloņiem, kāpēc darbinieki neevakuējās. Tātad trūkums apmācībā," vēstīja inspekcijas priekšnieks Renārs Lūsis.

Kriminālprocess par darba drošības pārkāpumiem, sagaidāmā tiesāšanās ar Valsts darba inspekciju par uzņēmumam "Maxima" nelabvēlīgo atzinumu, arī tiesāšanās par iespaidīgām kompensācijām. Tāda tagad ir „Maximas” cena par attieksmi pret drošību.

"21.novembra notikumi viennozīmīgi bija sāpīga mācībstunda, bija jāizvērtē daudz kas," tā atzīst „Maxima Latvia” runasvīrs Jānis Beseris. Viņš uzsver, ka "Maximai" ir pārmaiņu laiks.

Evakuācijas plāni un apgaismotas norādes uz izeju

Lai noskaidrotu, vai pārmaiņas ir arī drošības jomā, Latvijas Radio aicināja „Maximā” parādīt tās dzīvē. Uzņēmums izvēlējās vienu no saviem trim lielākajiem veikaliem Slokas ielā, kur līdzās arī ir vēl vairāki mazāki veikali. Kopā ar Beseri un uzņēmuma ugunsdrošības speciālistu Andri Sekaci Latvijas Radio korepondente devās ekskursijā pa veikalu. Pirmā pieturvieta - ēkas evakuācijas plāns veikala iekšienē pie sienas, ar to iepazīstina Sekacis.

„Evakuācijas plānos tiek atspoguļoti evakuācijas ceļi, aparātu izvietojums – ugunsdzēsības līdzekļu, gan krānu, gan pašu ugunsdzēsības aparātu izvietojums objektā. Vadoties pēc šī plāna, ikviens cilvēks var atrast savu atrašanās vietu un atrast sev tuvāko evakuācijas izeju. Šajā gadījumā mēs esam šeit, tuvākā evakuācijas izeja būs pa centrālajām durvīm vai tirdzniecības zālē pa šīm durvīm,” klāsta Sekacis.

Uz vienu no evakuācijas izejām, kas atrodas veikala iekšienē, ceļu rāda abi "Maxima" pārstāvji, taču, ja paveras augšup, kurp jāiet, rāda arī taisnstūrveida zīme - balta bultiņa, kurai līdzās zaļa cilvēka piktogramma. „Tie evakuācijas ceļi apzīmēti gan ar zaļajiem cilvēciņiem, kas tad, kad pazūd gaisma, iedegas. Un gadījumā, ja nodziest gaisma, šīs lampas - otrais līmenis - paliek, lai cilvēki redz kur iet. Atbildīgais par drošību ir veikala vadītājs,” skaidro Beseris.

Trauksmes gadījumā evakuāciju visā ēkā uzsāk „Maximas” apsardzes darbinieki. "Šajā veikalā konkrēti ir trīs apsargi, viņu pirmais uzdevums ir sākt cilvēku evakuāciju, pārbaudīt visus evakuācijas ceļus, vai ir pieejami, un uzreiz pēc evakuācijas pārbaudīt pašu objektu, kas tieši ir noticis," stāsta „Maximas” ugunsdrošības speciālists.

Viena no evakuācijas izejām ir  prāvas pelēkas durvis ar spilgti sarkanu rokturi. Kādreiz bija bažas, ka lielveikalos šīs izejas mēdz būt aizkrautas ar precēm, bet šajā veikalā tā nav. Uz durvju spraugas gan uzlīmēta zīmīte ar līmlentu. Tā esot kontrolei, paskaidro Sekacis un to noplēš: „Vienkārši apsardzes vajadzībām, iekšējai lietošanai.”

Durvis esot visu laiku brīvi atveramas, tām pat neesot no iekšpuses slēgšanas funkcijas. „Tie ir speciāli rokturi, lai arī panikas rezultātā, vienkārši uzspiežoties, atveras, lai mazs bērns var nospiest un atvērt vai invalīds ratiņkrēslā,” norāda Sekacis. Atverot durvis, šajā pusē var iziet uz piebraucamā ceļa. Taču vēl jānorāda, ka iekšpusē pie katras izejas ir trauksmes poga.

„Un jebkuram cilvēkam, pamanot briesmas, iespēja nospiest šo trauksmes pogu, tad iedarbosies signalizācija, apziņošana un objektā tiks uzsākta evakuācija," stāsta Sekacis.

Apsardzes postenis atrodas pie veikala ieejas. Netālu no tās ir durvis, un seko pavisam īsa pastaiga pa gaiteni. Te arī visi trīs apsargi, nerunīgi.

„Respektīvi šeit ir apsardzes postenis, centrālā vadības pults, apziņošanas sistēma. Viņi veic nepārtrauktu uzraudzību, signalizācijas uzraudzību, veikala videouzraudzību," stāsta Sekacis.

Tā kā šis ir lielais, tā dēvētais trīs "iksu" veikals, evakuācijas izejas veikalā ir vairākas, arī veikalā „Jysk” tāda ir un noliktavā. Tās jāzina visiem darbiniekiem, jo arī viņiem jāiesaistās evakuācijā – mudinot ārā iet klientus, jāpamet ēka.

„Tuvākā (evakuācijas izeja) vispirms ir šeit, otra ir pie apsargiem, otra pie sienas, caur „Jysk” varam iziet. Mums jau bija evakuācija dažas reizes, un mēs jau ļoti ātri to daram,” rāda vecākā kasiere Olga.

„Maximas” pārstāvis Jānis Beseris arī norāda, ka pēc Zolitūdes traģēdijas ne tikai mainītas ugunsdrošības instrukcijas, proti, tagad trauksmes situācijā vispirms visi jāevakuē, nevis jāmeklē iemesli. Tāpat arī liela uzmanība pievērsta ugunsdrošības sistēmu modernizācijai, kur tas nepieciešams.  

"Kopumā ugunsdrošības jautājumu pilnveidošanai līdz gada beigām investēsim vairāk nekā 900 tūkstošus, ieskaitot darbinieku apmācības. Tās tiek īstenotas visiem darbiniekiem, ieskaitot veikalu darbiniekus, arī nomnieki tiek aicināti piedalīties. Papildu tam, kas ir likumā noteiktā kārtība, esam izstrādājuši vēl vienkāršāk uztveramu videoapmācību darbiniekiem, kur katrs darbinieks redz savu lomu un vēlamo rīcību, ja izskan ugunsdrošības trauksme," stāsta Beseris.

Lielveikalos, kā jau vietās, kur atrodas vairāk nekā 50 cilvēki, jābūt rīcības plānam ugunsgrēka gadījumā. Un atbilstoši šim plānam lielveikalos reizi gadā jāveic praktiskās nodarbības, saka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ugunsdrošības pārvaldes priekšnieks Dzintars Lagzdiņš.

„Es īpaši nebūtu redzējis, ka, teiksim, lielveikalos darba laikā kāds mēģinātu ieslēgt (signalizāciju), praktisko evakuāciju uztaisīt, kad tur pilns ar cilvēkiem. Ja sistēma nostrādā, tad, paldies Dievam, iznāk tā, ka viņi atstrādā savu rīcības plānu. Tad viņi redz, kā cilvēki tiek ārā, netiek ārā no ēkas, ja sistēma nostrādājusi. Tādā ziņā es domāju, ka ir daudz maz sakārtojies. Bet tā lielveikali praktiskās nodarbības darīja ārpus darba laika, vai nu agri no rīta vai vēlu vakarā. Jo tās jau ir biznesa intereses, naudas ieņēmumi,” klāsta Lagzdiņš.

Mainījusies arī klientu attieksme

Slokas ielas „Maxima” veikala direktora vietniece Olga stāsta, kā notika šīs praktiskās mācības: „Martā bija četras vai piecas apmācības. Tas bija agri no rīta - septiņos. Ar visu dzēšanu, mēģinājām ar ugunsdzēšamo aparātu.”

Uz apmācībām „Maxima” arī aicināja šajā ēkā esošo mazo veikalu darbiniekus. Te gan jāteic, ka arī klientu evakuācija veikalā ir šogad jau bijusi vismaz trīs reizes, skanot viltus trauksmei. Veikala vecākā kasiere Olga pamanījusi, ka esot mainījusies ir klientu attieksme.

„Bija, protams, vispirms, ka klienti tā reaģē, ka tā nav trauksme, tās ir mācības. Bija ļoti nikni. Bet tagad tā nav. Visi mierā visu atstāj un aiziet,” stāsta Olga.

Kāda ir aina pie kasēm, stāsta kasiere-pārdevēja Dzintra: „Pirkumi tiek atstāti groziņos vai ratos, ja veikals tiek pēc pārtraukuma atvērts, tā arī tas vienmēr ir bijis, ratiņi un groziņi ir ar preci, un tur arī varam turpināt tālāk darbu.”

Latvijas Radio arī jautāja veikala klientiem, vai atskanot trauksmes signalizācijai viņi pamestu pirkumus un uzreiz pamestu veikalu.

„Vienkārši bēgtu, bēgtu no veikala, un viss. Pēc iespējas tālāk,” stāsta kāda sieviete. „Es nezinu, es par to nedomāju,” atzīst cits pircējs.

„Uzreiz izskrietu ārā. Esmu cilvēks uzmanīgs, un, kad arī pie stūres, ja atļautais braukšanas ātrums ir 50 kilometri stundā, tad es arī braucu ar 50. Un ja raksta zīmes, tad tam ir kāds pamats. Un arī veikalā - ja signalizācija nostrādā, tad nostrādā,” stāsta kāda veikala pircēja.

Te jāteic, ka saistībā ar evakuāciju šobrīd visiem Latvijas iedzīvotājiem tiek gatavotas diezgan būtiskas izmaiņas, kas šobrīd vēl tiek saskaņotas iestādēs un drīz tiks sūtītas uz valsts sekretāru sanāksmi, lai sāktu ceļu uz valdību.   

„Iepriekš nebija norunāts, ka ikvienas personas pienākums ir evakuēties, atskanot trauksmes signālam, tad šajā gadījumā mēs esam tādu normu iekļāvuši. Tas nebija pateikts, ka atskanot uzaicinājumam, ikvienai personai ir jāatstāj telpas. Un tad, protams, var piemērot arī sankcijas, ja konstatē faktu, kas palicis uz vietas. Lielākā sankcija ir tā, ka viņš aiziet bojā. Ja nav atstājis telpas un pēc piecām minūtēm pieiet pie durvīm, ieelpo dūmgāzes un turpat arī paliek,” saka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ugunsdrošības uzraudzības pārvaldes priekšnieks Dzintars Lagzdiņš.

Pēc Zolitūdes traģēdijas arī Valsts darba inspekcija īpašu vērību pievērsusi tieši veikaliem, veicot tematiskās pārbaudes, norāda inspekcijas pārstāve Sarmīte Rūtiņa-Rūtenberga.

Kopš februāra kopumā Latvijā veiktas pārbaudes 173 veikalos, no kuriem 68 procentos gadījumu izdoti rīkojumi - konstatēti pārkāpumi darba aizsardzības un darba likumdošanas jomā, par kuriem inspektors ir izdevis rīkojumu novērst pārkāpumus. Un ir informācija par trīs piemērotiem sodiem.13 procentos pārbaudīto veikalu ir konstatētas nepilnības, kas saistītas ar darbinieku apmācību darba aizsardzības jomā," norāda inspekcijas pārstāve.

Šīs tematisko pārbaužu kampaņas laikā nav pārbaudīti „Maximas” veikali, jo „Maxima” deklarējusi, ka tai ir pārmaiņu process, un inspekcija ļaujot šim procesam notikt un tad pārbaudīt. Taču pārbaudes notikšot līdz šā gada beigām arī „Maximas” veikalos. Tas gan nenozīmē, ka inspekcija neseko līdzi „Maximas” aktivitātēm darba aizsardzības jomā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti