Pārmet sadarbību ar Rīgas domi
Latvijas Televīzijā 11.janvārī konstatēts, ka raidījumā “Zebra” ir izvietota Rīgas domes apmaksāta informācija. Tajā pašā laikā LTV valdes loceklis Sergejs Ņesterovs intervijā Latvijas Radio raidījumā “Pēcpusdiena” norādīja, ka konkrētā raidījuma sižetu saturs nav par iemeslu sadarbības neturpināšanai, bet tas saistīts ar līgumu ar Rīgas domi.
Līdz ar to ir pārkāpts starp VSIA “Latvijas Televīzija” un neatkarīgo producentu SIA “Zebra TV” 2016.gada 28.jūnijā noslēgtā raidījuma raidtiesību licences līgums. LTV norāda uz Rīgas domes iepirkumu par "..informējošu sižetu par aktuālām tēmām satiksmes nozarē..".
Līgums noteica, ka producentam nav tiesību prasīt un saņemt no fiziskām vai juridiskām personām samaksu par piedalīšanos raidījumā. Turklāt raidījumā nav pieļaujama slēptā reklāma un maldinoša informācija. Saskaņā ar līgumu, visa apmaksātā informācija uzskatāma par reklāmu.
LTV uzskata, ka raidījumu saturā integrētā komercinformācija bez likumā noteiktajiem reklāmu nodalošajiem aizlikņiem ir rupjš Plašsaziņas elektronisko līdzekļu likuma pārkāpums.
Tāpēc LTV nolēma izbeigt sadarbību ar SIA "Zebra TV" un pārtraukt raidījuma demonstrēšanu.
LTV reakcija par skarbu?
Tikmēr “Zebra” žurnālists Pauls Timrots Latvijas Radio raidījumā "Pēcpusdiena" skaidro, ka šāda situācija radusies saistībā ar to, ka neatkarīgajiem producentiem nākas pašiem meklēt finansējumu raidījuma veidošanai. Tas noved pie tā, ka rodas šādi pārpratumi.
“Protams, mums līgums ar Rīgas domes Satiksmes departamentu pagājušajā gadā bija,” atzīst Timrots.
Taču, viņaprāt, vienīgā veidotāju kļūda, ka raidījuma beigās nav pielikti titri par sadarbību ar Rīgas domi. “Mēs par to esam gatavi atbildēt mūsu līguma ar televīziju ietvaros. Šajā gadījumā noticis šausmīgi skarbs, steidzīgs un drastisks lēmums uzreiz likvidēt šo raidījumu ēterā. Tas, manuprāt, ir par skarbu,” komentē žurnālists.
Lai gan vairāki raidījuma sižeti izraisījuši neviennozīmīgu vērtējumu sociālajos tīklos, tomēr Timrots noliedza satura saskaņošanu ar Rīgas domi: “Goda vārds, mēs neesam apsprieduši vai kādā veidā saskaņojuši ar Satiksmes departamentu. (..) Mēs taisījām to, ko mēs gribējām.
Es arī tagad varu parakstīties zem sižeta par tramvaju, zem sižeta par ielu tīrīšanu. Es tā domāju, un es tā to arī izveidoju.”
Neatkarīgā producenta SIA "Zebra TV" raidījums "Zebra" tika demonstrēts LTV1 trešdienā plkst.22.30. LTV valdes loceklis Ņesterovs apliecināja, ka LTV arī turpmāk ir interese veidot raidījumus par auto tematiku. Viņš arī neizslēdz iespēju par sadarbību ar Paulu Timrotu nākotnē.
Naudu meklē paši raidījuma veidotāji
Komentējot situāciju ar raidījumu “Zebra”, mediju eksperts Rolands Tjarve norāda uz diviem būtiskiem jautājumiem: vai sabiedriskajam medijam jābūt reklāmas tirgū un vai producentiem būtu pašiem jāmeklē finansējums.
“Tā nav īsti normāla situācija un kaitē visiem: gan producentiem, gan Latvijas Televīzijai. Jo cīņa par sponsoru un atbalstītāju meklēšanu noved pie tā, ka cenas par reklāmas laiku samazinās. Līdz ar to tāda spirāle, ka naudas kļūst mazāk,” skaidro Tjarve.
Viņaprāt, ja reiz paši raidījuma veidotāji spēj atrast finansējumu, tad arī LTV to varētu, tāpēc televīzijai būtu jāpārņem šī funkcija. Tajā pašā laikā Tjarve norāda, ka, veidojot šāda veida sadarbības, pastāv risks pašcenzūrai.
Vairāki līgumi ar Rīgas pašvaldību pērn bija noslēgti arī Latvijas Televīzijai, taču tie bijuši tikai un vienīgi par komercreklāmas izvietošanu LTV1 un LTV7 reklāmas blokos, informēja LTV. Komercpaziņojumi izvietoti par Latvijas Mākslas muzeja pasākumiem, Rīgas svētkiem, tai skaitā Rīgas domes mājaslapā demonstrēts pulkstenis pirms raidījuma "Panorāma".