Sadaļas Sadaļas

LTV apstrīd uzrauga lēmumu par 4000 eiro sodu raidījumam «Aizliegtais paņēmiens»

Latvijas Televīzija (LTV) apstrīdējusi Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) lēmumu piemērot 4000 eiro sodu LTV raidījumam "Aizliegtais paņēmiens" par 29. martā pausto informāciju saistībā ar vakcīnu pret Covid-19 efektivitāti.

NEPLP locekle Ieva Kalderauska skaidroja, ka padome LTV raidījuma "Aizliegtais paņēmiens" administratīvā pārkāpuma lietā lēmumu pieņēma 17. jūnijā, ziņoja aģentūra LETA.

Izvērtējot "LTV1" šī gada 29. marta raidījumu par imunitāti pret Covid-19, apzinot dažādu veselības jomā kompetento institūciju un neatkarīgu ekspertu atzinumus, kā arī uzklausot LTV raidījuma pārstāvju argumentus un skaidrojumus, NEPLP secināja, ka raidījumā, kurā tika vērtēts vakcīnu iedarbīgums, nav tikusi nodrošināta pienācīga informācijas precizitāte un neitralitāte.

Tādējādi raidījums pārkāpis Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 24. panta ceturtajā daļā noteiktos programmu veidošanas vispārīgos nosacījumus. Par konstatēto pārkāpumu atbilstoši Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā noteiktajam LTV piemērots naudas sods 4000 eiro apmērā. Kalderauska piebilda, ka šādās lietās soda apmērs var būt no 3505 eiro līdz 10 000 eiro.

Veicot izvērtējumu, NEPLP izskatīja atzinumus no Veselības ministrijas, Slimību profilakses un kontroles centra, Imunizācijas valsts padomes, Zāļu valsts aģentūras, kā arī neatkarīgajiem ekspertiem – Latvijas Universitātes Klīniskās un profilaktiskās medicīnas institūta, Rīgas Stradiņa universitātes Mikrobioloģijas un virusoloģijas institūta, Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centra.

NEPLP savā izvērtējumā ņēma vērā arī Latvijas Mediju ētikas padomes secināto, ka konkrētajā gadījumā raidījums ir pārkāpis godprātības principu, kurš nosaka, ka nav pieļaujama un ir novēršama nepatiesas, sagrozītas vai maldinošā formā pasniegtas informācijas, pārspīlējuma, stereotipizācijas publiskošana un centieni tīši un aizklāti ietekmēt auditoriju.

Padomes valdes locekle norādīja, ka konkrētajā raidījumā novērojamas dažādas žurnālistiskās izpētes un datu vākšanas un analīzes metodes, kas neļauj izdarīt raidījumā sniegtos secinājumus.

Savukārt LTV valdes loceklis Ivars Priede pirmdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" atzina, ka LTV jau apstrīdējusi tiesā NEPLP lēmumu.

LTV, konsultējoties ar juristiem, secinājusi, ka likums nav pārkāpts, lai gan, protams, varot diskutēt par to, cik veiksmīga bijusi konkrētā raidījuma gaita. Priede argumentēja, ka no žurnālista nevar prasīt medicīniska rakstura pētījumu un žurnālists nav visu nozaru eksperts, "lai gan viņam jādara viss, kas viņa spēkos".

KONTEKSTS:

"Aizliegtā paņēmiena" eksperimentā pārbaudīja antivielas pēc "Pfizer" otrās vakcīnas un "AstraZeneca" pirmās vakcīnas. "Gulbja laboratorijas" pārbaudē tika secināts, ka pēc "AstraZeneca" vakcīnas antivielu ir mazāk.

Imunizācijas valsts padomes priekšsēdētāja Dace Zavadska norādīja, ka antivielu veidošanās mērījumi pēc vakcinācijas pret Covid-19 nesniedz pietiekamus secinājumus par vakcīnas efektivitāti – vai antivielu daudzums ir pietiekams, vai arī ne. Tādējādi "Aizliegtā paņēmiena" eksperiments vienkārši samulsināja cilvēku prātus. Vienlaikus Zavadska pret žurnālistiem vērsties neplāno.

LTV jau iepriekš pauda tā neuzskata, ka raidījumā "Aizliegtais paņēmiens" paustā informācija par vakcīnas "AstraZeneca" efektivitāti būtu atsaucama, kā arī medijs nesodīs raidījuma komandu jebkādā veidā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt