LSM.LV pirmais gads Latvijas interneta vidē

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Interneta portāls www.lsm.lv lietotājiem kļūst pieejams 2013. gada 3. februārī. Kā jebkuram portālam, bet jo īpaši sabiedriskajam medijam, lsm.lv svarīgi secināt, cik labi un cik lielā mērā izdevies īstenot sabiedriskā medija lomu pirmajā tā pastāvēšanas gadā. Šis raksts ir kopsavilkums ar galvenajiem notikumiem un svarīgākajiem cipariem, kas raksturo portāla lsm.lv attīstību par laika periodu 03.02.- 31.12.2013. Raksta apakšā (*) sīkāk paskaidrots par statistikas vākšanas veidiem, ko izmantojam, lai secinātu par portāla www.lsm.lv attīstības tendencēm.

Pirmie mēneši portālam aizsākas ar 200-250 tūkstošiem lapu skatījumiem mēnesī, liecina "Google Analytics" dati (Grafiks Nr.1). Līdz aprīlim portāla apmeklējums ir stabils, kad maijā lapu skatījumu skaits samazinās gandrīz uz pusi. Atbilde meklējama sadarbībā ar portālu draugiem.lv. Gan lieliem, gan maziem interneta portāliem skaidrs kā diena, ka mūsdienās interneta vidē bez labas sadarbības ar sociālajiem medijiem neizdosies sasniegt ne pusi no cerētā apmeklējuma. Pirmajos pastāvēšanas mēnešos 60% no visiem klikšķiem lsm.lv nodrošināja sociālie tīkli – draugiem.lv, tviteris un "Facebook", no kuriem vislielāko klikšķu skaitu iedeva tieši draugiem.lv (Grafiks Nr.2). Maijā sociālo tīklu un īpaši draugiem.lv atvesto lapu skatījumu skaits samazinās gandrīz uz pusi. Šāds pavērsiens atmeta portālu uz vēl zemāku skatījumu līmeni nekā tas bija pirmajā pastāvēšanas mēnesī. Sākot ar maiju, draugiem.lv un tviterī pievestā auditorija ir apmēram vienādos apmēros un kopā nodrošina 40-50% portāla apmeklētāju. Grafiks nr.2 parāda, ka visneefektīvāk pagaidām izmantojam "Facebook" resursu. Sākumā tie ir tikai 2% no kopējā klikšķu skaita, ko uz lsm.lv atved "Facebook", taču vērojama pozitīva tendence, jo decembrī tie jau ir 8%. 

Grafiks Nr.1

Grafiks Nr.1. Datu avots: Google Analytics, janvāris –decembris, 2013

Grafiks Nr.2. Datu avots: "Google Analytics", janvāris – decembris, 2013

Augustā iegūstam pirmos datus no interneta pētījumu aģentūras "Gemius" un varam izdarīt secinājumus par reālo portāla apmeklētāju skaitu starp Latvijas iedzīvotājiem (vecumā no 15-74 gadiem).

Datu avots: "Gemius Latvia", gemiusAudience, augusts – decembris, 2013

"Gemius" pētījuma dati uzrāda, ka augustā portālu lsm.lv apmeklēja 25 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju, vidēji dienā tie bija divi tūkstoši. Ar katru nākamo mēnesi lsm.lv auditorija ir tikai augusi un portāla saturs kļuvis interesantāks tā lietotājiem, par to liecina augošais lapu skatījumu skaits uz vienu apmeklētāju. Augustā tās bija vidēji 4,9 lapas, ko apskatīja viens portāla apmeklētājs, bet jau decembrī tās ir vidēji septiņas lapas jeb septiņi klikšķi, ko veic viens apmeklētājs mēnesī. Novembrī apmeklētāju skaits pieauga uz pusi, kas skaidrojams, ar Zolitūdes traģēdiju. Novembri Latvijas interneta vidē raksturo apmeklētāju skaita pieaugums Latvijas ziņu portāliem. Arī decembrī apmeklētāju skats ziņu portāliem samērā augusts, kas sasaistīts ar Dombrovska demisiju un Zolitūdes traģēdijas izmeklēšanu.

Tipiskais portāla lsm.lv apmeklētājs jeb statistikas valodā moda (visbiežāk sastopamais lielums) ir Latvijas iedzīvotājs vecumā no 25 līdz 34 gadiem, ar augstāko izglītību, strādā par speciālistu/ biroja darbinieku un dzīvo Rīgā, liecina "Gemius" dati. Jāatzīst, ka portāla lsm.lv apmeklētājs Latvijas interneta vidē ar unikalitāti neizceļas, jo veido lielāko apmeklētāju skaita īpatsvaru visiem lielākajiem Latvijas ziņu portāliem. Runājot par šī lsm.lv tipiskā apmeklētāja nacionālo piederību un dzīvesvietu - latvietis un Latvija. Taču ne visi portāla apmeklētāji dzīvo Latvijā - apmēram 10% no visiem portāla lapu skatījumiem veic ārzemnieki. Kā liecina "Google Analytics" dati, ceturtā daļa no šiem ārzemniekiem dzīvo Lielbritānijā, starp top valstīm ir arī Vācija, ASV, Īrija, Zviedrija un Norvēģija, kas neviļus liek domāt, ka šie „ārzemnieki” ir mūsu pašu tautieši dzīvojoši citās zemēs. Portāls gada laikā strādājis arī pie sadaļas krievu valodā. Līdz rudens sezonai tikai 2,5% no visiem klikšķiem tika veikti šajā sadaļā, taču, sākot ar rudens sezonu, krievu sadaļas lietotāju skaita īpatsvars ir trīskāršojies veidojot jau 7% no visiem skatījumiem, liecina "Google Analytics" dati.

2013.gadā portāla lasītākais raksts bijis prezidenta A. Bērziņa skaļais paziņojums saistībā ar Zolitūdes traģēdiju  (~12,6 tūkstoši lapu skatījumi). Ikdienā lsm.lv portāla apmeklētāji ir ļoti iecienījuši laika ziņu sadaļu, viens no populārākajiem rakstiem ir par to kā aizsalst Rīgas jūras līcis. Kvalitatīvā laika ziņu analīze regulāri ir nedēļas lasītāko rakstu top desmitniekā un arī kvantitātes ziņā ir absolūts līderis starp lasītākajiem rakstiem. Bez laika ziņām un aktuālajām ziņām Latvijā un pasaulē lsm.lv lasītāji iecienījuši blogu sadaļu "Ārpus ētera". Populārākā autore šajā sadaļā ir Elīna Kolāte ar rakstu par Nilu Ušakovu. Lielu ažiotāžu un daudz klikšķu sadaļā "Ārpus ētera" savāca arī apsveikums - animācija 18.novembrī. Populāri ir arī Kārļa Streipa raksti, autora lasītākais raksts, kas savācis visvairāk klikšķus ir par premjera demisiju un jaunas valdības veidošanu. (Datu avots: "Google Analytics", janvāris –decembris, 2013)

Pārdomām, izvirzot lsm.lv 2014.gada mērķus, minēšu, ka pēc "Gemius" datiem aizvadītajā gadā no augusta līdz decembrim portāls lsm.lv vidēji sasniedza 3,3% no visiem Latvijas interneta lietotājiem. Visvairāk interneta lietotājus portāls sasniedza tieši novembra mēnesī – 5,6%. Salīdzinājumam portāls ltv.lv ar daudz garāku pastāvēšanas vēsturi un citu portāla specifiku vidēji 2013.gadā mēnesī sasniedza 4,3% no Latvijas interneta lietotājiem. Jau cita līmeņa un atpazīstamības portāls nra.lv 2013.gadā vidēji mēnesī sasniedza 12,7% no visiem interneta lietotājiem Latvijā saskaņā ar "gemiusAudience" pētījumu. Viens no apmeklētākajiem Latvijas interneta portāliem tvnet.lv mēnesī sasniedz virs 40% no interneta lietotājiem Latvijā, bet delfi.lv vidējā sasniegtā interneta auditorija mēnesī jau tuvojas 50% līmenim.

 

*Lai secinātu par portāla globālajām apmeklējuma tendencēm, populārākajiem rakstiem, sadaļām utt. izmantoti divi statistikas rīki – "Google Analytics" un "gemiusAudience". Par pirmajiem portāla pastāvēšanas mēnešiem no 3. februāra līdz jūlijam pieejama statistika, ko ieguvām no "Google Analytics", kas lielākajai daļai mazu un lielu web lapu īpašniekiem ir labi pazīstams Google piedāvāts bezmaksas rīks nu jau ar daudzām maksas papildus opcijām. Savukārt, augustā portāls pievienojās SIA „Gemius Latvia” interneta pētījumam „gemiusAudience”, kas ikmēneša statistikas veido balstoties uz 15-74 g.v. auditorijas lielumu interneta lapās, kas tās apmeklējuši, pieslēdzoties internetam no Latvijas teritorijas. "Google Analytics" interneta vietņu analītikas rīks uzskaita sīkdatnes jeb „cookies”, ko ģenerē datora pārlūksistēma. Ja lapas apmeklētājs apmeklē lapu no trīs ierīcēm – datora, mobilā telefona un planšetes, tādā veidā tiek ģenerētas trīs sīkdatnes jeb „cookies”. Kā arī, ja interneta vietni katrā ierīcē apmeklē no divām pārlūksistēmām (piemēram, Firefox vai Chrome), viena reālā apmeklētāja uzģenerētais sīkdatņu skaits dubultojas. Savukārt, ja cilvēks regulāri dzēš sīkdatņu vēsturi, apmeklējot interneta vietni no jauna, viņš tiek reģistrēts ar jaunu sīkdatni jeb „cookie”, tādējādi palielinot viena cilvēka ģenerētu sīkdatņu skaitu vēl vairāk. "gemiusAudience" auditorijas pētījuma ietvaros tiek ņemti vērā tikai interneta vietnes apmeklētāji no Latvijas teritorijas, ar īpaši izstrādāta koeficienta palīdzību tiek noskaidrota viena apmeklētāja vairāku ierīču un pārlūksistēmu izmantošana, kā arī ar īpaši izstrādāta algoritma palīdzību tiek skaidrota dzēsto sīkdatņu daļa. Tādējadi "gemiusAudience" pētījums sniedz informāciju par interneta vietnes reālās auditorijas lielumu, kā arī tās sociāldemogrāfisko profilu, iegūtu aptaujas rezultātā. Rakstā, runājot par periodu līdz augustam, atsaucos tikai uz "Google Analytics" datiem, bet par citiem portāliem visi dati iegūti no "gemiusAudience".

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti