LIZDA pieprasa nevirzīt skolotāju algu jauno modeli; tā skatīšanu valdībā atliek par nedēļu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātais un tālākai izskatīšanai virzītais pedagogu atalgojuma jaunais modelis "Skolēns pašvaldībā" nerisina būtisko jautājumu par pedagogu darba slodzi, lai pedagogs varētu nodrošināt katra skolēna izaugsmi atbilstoši viņa spējām, paziņojumā medijiem norādīja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA), pieprasot neturpināt modeļa tālāku virzību.

LIZDA norādīja, ka IZM piedāvātajā modelī netiek risināts nozarei akūti svarīgais sabalansētas darba slodzes jautājums, lai gan septembra nogalē publiskotajā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) izglītības pārskatā “Education at a Glance 2021” norādīts uz pārslodzes un atalgojuma problēmām Latvijā.

Jāuzsver, ka IZM virzītajā algu reformas modelī nav iekļautas vairākas pedagogu grupas: pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi darbam ar pusotra līdz 4 gadu vecuma bērniem; speciālās, profesionālās, profesionālās ievirzes un interešu izglītības iestāžu pedagogi, t.sk., kultūras nozares izglītības iestāžu pedagogi. LIZDA arī vērsa uzmanību, ka nav iespējams pārliecināties par jaunā modeļa finansiālajiem ieguvumiem un riskiem.

Vidēja termiņa budžetā nav paredzēts finansējums sabalansētas darba slodzes un konkurētspējīga atalgojuma nodrošināšanai pedagogiem, norādīja arodbiedrība.

LIZDA vērtējumā IZM izstrādātais jaunais pedagogu darba samaksas modelis nerisina daudzas, vairāku gadu garumā pastāvošas nozarē strādājošo nodarbinātības aktuālas problēmas. Tāpēc arodbiedrība neatbalsta izstrādātā algu modeļa tālāko virzību.  

Turklāt arodbiedrība vērsa uzmanību, ka IZM budžetā bija paredzēti 70 tūkstoši eiro, lai veiktu pedagogu nodarbinātības analīzi un izstrādātu prototipu izglītībā nodarbināto (pedagoģiskais personāls, izglītības iestāžu vadība, atbalsta personāls) pieprasījumam un piedāvājumam, taču minētais pētījums tā arī nav īstenots.

LIZDA pieprasa IZM veikt pētījumu par nodarbinātību, vakancēm nozarē, tikties vienlaicīgi ar visiem sociālajiem un sadarbības partneriem, lai meklētu profesionālās diskusijās kompromisus par atzinumos sniegtajiem iebildumiem, priekšlikumiem.  

Izglītības un zinātnes ministres partijas biedrs, labklājības ministrs Gatis Eglītis (Jaunā konservatīvā partija) pēc koalīcijas padomes sēdes atzina, ka nolemts par nedēļu atlikt skolotāju algu jaunā modeļa skatīšanu valdībā, lai piedāvāto modeli varētu pārrunāt ar LIZDA un citiem.

KONTEKSTS:

Kopš 2020.gada novembra speciāli veidota darba grupa strādā pie jaunā pedagogu algu finansēšanas modeļa, kuru plānots ieviest  2022. gada 1. septembrī.

IZM pedagogu atalgojuma noteikšanā piedāvājusi atteikties no līdzšinējā modeļa "nauda seko skolēnam", tā vietā izvēloties kādu no trim izstrādātajiem pedagogu algu finansēšanas modeļiem. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti