Līdz ar Latvijas armijas un robežsargu helikopteru nesto valsts karogu šodien Lielvārdes bāzē aizsākās Gaisa spēku atjaunošanas 25. gada dienas svinības. Te aviācijas paraugdemonstrējumos uzstājās ne tikai pašmāju gaisa spēku un robežsardzes helikopteri, bet arī Baltijas valstu patrulēšanā iesaistītās lidmašīnas "F-16", kā arī Zviedrijas gaisa spēku iznīcinātājs "JAS-39".
Pēcāk ar kaujas-mācību lidmašīnām "L-39" augstākās pilotāžas paraugdemonstrējumus rādīja Latvijas gaisa spēku pilots – virsleitnants Roberts Andrejevs. Kā atzīst pilots, šādi paraugdemonstrējumi patiesībā ir smags darbs, jo gaisā jāiztur milzīgas pārslodzes.
"Tanī bīdī, kad ir pārslodze, ja ķermenis sver 100 kg, tad pārslodze ir 600 kg. To jūt gan muruga, gan kakls, gan rokas. To visvairāk jūt vakarā, kad apsēdies, tev ķermenis ir ļoti noguris un galva vienkārši izslēdzās," stāsta Andrejevs.
Latvija kopā ar Igaunijas gaisa spēkiem šobrīd īrē divas lidmašīnas, kuras tiek izmantotas tuvā gaisa atbalsta kontrolieru sagatavošanai. Valsts prezidents Raimonds Vējonis atzīst – gaisa spēkiem ir ar ko lepoties: "Neapšaubāmi mēs varam redzēt, ka pēdējos gados ir intensīvi investēts, bāze ir attīstījusies. Tā ir modernākā militārā bāze Baltijā. Man ir prieks, ka mēs no šejiens varam palīdzēt gan Igaunijai gan Lietuvai, ja tāda nepieciešamība radīsies."
Šobrīd Latvijas gaisa spēku pamatu veido "MI 17" helikopteri. Tiesa, lielākā to daļa ir ražota pagājušā gadsimta 90. gadu pašā sākumā. Līdz ar to arvien tuvāks nāk to nomaiņas process.
"Mums ir ļoti spēcīgi plāni, kā izveidot mūsu gaisa platformas, lai nomainītu esošās un veiktu plašāka līmeņa uzdevumus, ne tikai atbalstot civilo sabiedrību. Tomēr mums tas galvenais uzdevums ir atbalstīt militārās funkcijas – sauszemes operācijas," stāsta NBS komandieris Leonīds Kalniņš.
Tikmēr gaisa spēku komandieris redz Lielvārdes bāzi kā Baltijas pretgaisa apmācības centru.
"Mēs mācīsim visus pretgaisa aizsardzības speciālistus. Labs izaicinājums nesen bija mācības Baltic Zenith. No 28 mērķiem viens garām. Precizitāte 99%. Prasība – 91%. UN tā mēs turpināsim," norāda Armands Saltups, NBS Gaisa spēku komandieris.