Aktuāli

«Zemnieku saeima» nemierā ar Saeimas darbu pie lauku zemes iegādes noteikumiem

Aktuāli

Laura Dzērve par nepieciešamo zāļu sarakstu aptiekās

Ar stingrām prasībām 15 bijušie rajoni var palikt bez pasažieru pārvadājumiem

Līdz ar stingrām prasībām 15 bijušie rajoni var palikt bez pasažieru pārvadājumiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Ar 2021. gadu Autotransporta direkcija iecerējusi kardināli mainīt pasažieru pārvadājumu nozari – turpmāk līgumus ar uzņēmējiem slēgs uz desmit gadiem, bet prasīs jaunus un ērtus autobusus. Taču daļā bijušo rajonu līgumi ar pārvadātājiem beigsies jau nākamā gada sākumā. Tādēļ neskaidrības rada jautājums, kādā kārtībā tur organizēs pasažieru pārvadājumus nākamos trīs gadus līdz jaunu konkursu izsludināšanai.

Kopš rajonu laikiem pasažieru pārvadājumu nozare nav piedzīvojusi būtiskas pārmaiņas, taču braucēju prasības aug, tādēļ nepieciešami kardināli uzlabojumi. Tā atzīst Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš. Vienā daļā līgumu pat nav normālu sankciju, lai varētu vērsties pret pārvadātājiem, ja nekvalitatīvi sniedz pakalpojumu. «Pašlaik esam Zemgales pusē aktualizējuši problēmas ar diviem pārvadātājiem – aicinām ziņot par pārkāpumiem saistībā ar biļešu neizsniegšanu vai neizbrauktiem reisiem. Pašlaik meklējam ceļus, kā sakārtot tirgu ar tiem «zoodārza līgumiem», kādi mums ir,» situāciju raksturo Godiņš.

Patlaban Autotransporta direkcijai ar pārvadātājiem ir 65 līgumi. Daļai transportlīdzekļu vecuma ierobežojums ir, bet citiem – nav. «Lielai daļai nemaz nav nekāds autobusu vecuma ierobežojums – brauciet kaut vai ar 40 gadu vecu «drandoļetu», ja var iziet tehnisko apskati. Mēs gribam beigt izlikties, ka cilvēkam ir vienalga, kādu pakalpojumu viņš saņem. Nav vienalga! Ja pakalpojums neuzlabosies, mēs turpināsim zaudēt pasažierus. Savukārt, ja turpināsim zaudēt pasažierus, viena daļa pārvadātāju zaudēs darbu,» prognozē Godiņš.

Daļai pārvadātāju darbs var beigties jau visai drīz, jo nākamā gada sākumā noslēgsies 15 procenti ilgtermiņa līgumu. Autotransporta direkcija sistēmu iecerējusi kardināli pārkārtot, pirmkārt ar visiem pārvadātājiem slēdzot vienādus un viena perioda līgumus.

Šī iecere satraukusi pasažieru pārvadājumu nozari. Pērnā gada beigās uzņēmēji uzzināja, ka Autotransporta direkcija jomu grasās sakārtot, šajos 15 procentos teritorijas līgumus slēdzot uz īsu termiņu – trim gadiem. Ja uz šo periodu tiks izsludināti konkursi ar stingrām prasībām par kvalitāti un autobusu vecumu, tajos pretendēt varēs retais uzņēmējs, stāsta Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.

Asociācija skaidro, ka runa ir par bijušajiem Alūksnes, Gulbenes, Daugavpils, Jēkabpils, Limbažu, Ludzas, Madonas, Preiļu, Rēzeknes, Ventspils un Talsu rajoniem. «Pārvadātājus satraukušas bažas, ka konkursā uz trīs gadiem paredzētas kardinālas kvalitātes prasības, kas nozīmē iepirkt zināmu skaitu jaunu transportlīdzekļu. Taču tad tie netiks «noamortizēti» un paliks ar noteiktu atlikušo vērtību,» pauž Ošenieks, piebilstot, ka normālā situācijā konkurss būtu jārīko desmit gadu darbam.

Autotransporta direkcijā atbild, ka desmit gadu līgumi būs, taču no 2021. gada, turklāt ar vienotu kārtību visā valstī. Sadzirdot pārvadātāju bažas, direkcija vērsusies Eiropas Komisijā, prasot atļauju šogad izbeidzamos līgumus uz trim gadiem pagarināt bez iepirkuma. Taču akceptu tam var arī nesaņemt, jo nav pārliecinoša iemesla konkursu nerīkot, ļaujot turpināt darbu pašreizējiem pārvadātājiem.

Kā skaidro direkcijas vadītājs Godiņš, otrs variants tomēr ir konkurss uz trim gadiem, taču tas būšot ar atvieglotiem nosacījumiem. «Ar visai veciem autobusiem – 20 gadu vecums, mūsuprāt, nav pārmērīga prasība,» saka Godiņš. Kurzemē četrās lotēs noslēgti iepirkumu četru gadu darbam. Visur braucot jaunāki autobusi un ir kvalitatīvāks pakalpojums. Līdzīga pieredze arī ar vienu līgumu Latgalē, kur iegūtas valstij zemākas izmaksas par nobraukto kilometru, bet saņemts labāks pakalpojums.

Direkcijas plāns paredz, ka ar 2021. gadu neatkarīgi no teritorijas braucēju ērtībām un transporta ātrumam jābūt līdzvērtīgam. Turklāt augstāki kvalitātes kritēriji, piemēram, ātrums, ekspreši, attālumi starp sēdekļiem, paredzēti savienojumos starp lielajiem centriem, savukārt vietējos maršrutos prasības būtu vienkāršākas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti