Lidostā arvien vairāk licencētu taksometru, bet «nelegālie» joprojām «zvejo» klientus

Kopš septembra vidus lidostas "Rīga" speciālajā zonā pie atlidošanas termināļa taksometra pakalpojumus drīkst sniegt pārvadātāji, kas ir izpildījuši likumā noteiktās paaugstinātās prasības un fiksētu cenu. To izpilda divas kompānijas, un pašlaik speciālās licences kartītes izsniegtas vismaz 110 automašīnām. Vienlaikus otru rindu veido taksometri, kuriem speciālo kartīšu nav.

Lidostā arvien vairāk atbilstoši augstākām prasībām licencētu taksometruJānis Kincis

    Darbs lidostā „Rīga” norit ierastā ritmā, bet ārpusē pie atlidošanas termināļa vērojama neierasta rosība. Jau nedēļu ar grozījumiem Autopārvadājumu likumā mainīta taksometru darba kārtība pie lidostas cerībā novērst taksometru vadītāju karus par klientiem un pārcenotus braucienus no lidostas „Rīga”.

    No kārtības uzraugu un lidostas viedokļa vērojams progress un pašlaik būtisku problēmu neesot.

    Latvijas Radio devās palūkoties, kā pašlaik norit taksometru organizācija pie lidostas.

    Pie paša termināļa rindojas sarkanbalti zīmola “Red Cab” un gaiši zaļi „Baltic Taxi” spēkrati. To vadītāji savstarpēji kārto rindu, lai abu firmu auto novietotos secīgi viens aiz otra. Uniformā tērpies taksometra vadītājs pie mašīnas sagaida pasažieri, iekrāmē somas, un prom viņi ir. Brauciens līdz centram ar šo auto izmaksā ap 15 eiro. Rinda virzās strauji.

    Pieeju pie viena no "RedCab" „Ford” spēkratiem. Voldemārs ir viens no retajiem uzrunātajiem taksistiem, kurš nosauc vārdu un neiebilst sarunai ierakstā. Uz jautājumu, kā vērtē jauno kārtību, viņš atbild, ka esot labāk.

    „Tagad it kā ir labāk, bet tie, kuriem nav licences iebraukt taksometru stāvvietā pie lidostas, skrien [no blakus esošā maksas stāvlaukuma] un meklē klientus.

    Mums sākas tā kā Maskavā: katrā stūrī stāv cilvēks un sauc „taksi, taksi, taksi,” stāsta Voldemārs un norāda uz blakus stāvlaukumā esošajām daudzu firmu un krāsu taksometru automašīnām, kamēr to vadītāji pie termināļa mēģina sarunāt klientus.

    Turpat blakus pie termināļa izejas durvīm angļu un latviešu valodā piekodināts, ka, izvēloties taksometru, pirms brauciena jāvienojas par cenu.

    Piedāvājumu ar taksometru braukt uz centru saņemu arī es. Brauciena izmaksas neuzzinu, jo samaksa būšot pēc skaitītāja. Piepeši taksometra vadītājs pamana kādu iepriekš sarunātu pasažieri un aiziet. Sarunu turpinu ar citu taksistu, kurš neapmierināts ar situāciju pie lidostas.

    „Simtiem cilvēku palikuši bez darba un stāvvietā risina jautājumu. Tieši tas pats notiek Maskavas lidostā: nāk klāt cilvēkiem un piedāvā taksometru. Normālā lidostā tā nenotiek,” viņš stāsta.

    Šis taksometra vadītājs negribēja nosaukt savu vārdu. Nākamo klientu viņš gaidīja vismaz stundu. Te pie lidostas piesteidz auto, ko var izsaukt ar lietotnes palīdzību. Iebrauc stāvlaukumā, pēc minūtes iesēdina pasažieri un aizbrauc. Mašīnas vadītājs pagūst izstāstīt, ka šādā ritmā gadās arī pārpratumi, jo braukt uz lidostu esot kļuvis sarežģītāk. Vienu reizi nav jāmaksā par iebraukšanu īslaicīgajā autostāvvietā, bet par katru nākamo reizi jānorēķinās. Problēmas radot arī tas, ka klients izsauc taksometru, bet nav skaidrs, vai viņš atrodas lidostas pirmajā vai otrajā stāvā. Augšā braukt negriboties, par uzkavēšanos tur jāmaksā 70 eiro sods.

    Pēc pacietīgiem novērojumiem rodas iespaids, ka pie lidostas taksometru virzība norit mierīgi, konfliktus nemana. Tur notiekošo uzrauga Valsts policijas lidostas „Rīga” iecirknis.

    Policijas busiņš ar mirgojošām bākugunīm piebrauc, lai regulētu stāvlaukumā sabraukušos taksometrus, jo nav vietas pasažieru autobusam. Aizliegt iebraukt nevar, jo noteikumi to neaizliedz. Lidostas „Rīga” iecirkņa pārstāvis Andrejs Koziorovs apstiprina, ka policijai visbiežāk jāiesaistās, lai noregulētu satiksmi.

    „Pagaidām konfliktsituācijas neveidojas, visi mēģina būt saprotoši un izprast, kāda te būs situācija. Neviens nav vērsies policijā saistībā ar taksometru pakalpojumu nodrošināšanu. Strādājam normālā ikdienas režīmā, kā jau teicu, nekādi ekscesi nav bijuši,” stāsta Valsts policijas pārstāvis.

    Par jauno kārtību pirmajā nedēļā apmierināta ir arī lidostas „Rīga” administrācija, jo nodrošināts labs pakalpojums.

    „Pirmajā līnijā uzreiz pie termināļa mums ir normālas kvalitātes taksometri ar šoferiem, kuri runā angļu valodā, ir pieejams aprīkojums bērnu un invalīdu pārvadāšanai. Šīs automašīnas nedrīkst būt vecākas par pieciem gadiem. Kvalitāte neapšaubāmi ir uzlabojusies,” stāsta lidostas „Rīga” pārstāve Laura Karnīte. Viņa arī piebilst, ka alternatīvā taksometru rinda lielas galvassāpes nesagādā.

    Nedēļas laikā arī atrisināta problēma, ka lidostā pīķa stundās oficiālo taksometru varētu nepietikt. Pašlaik Rīgas plānošanas reģionā licences kartītes stāvēšanai pie atlidošanas termināļa izsniegtas vismaz 110 automašīnām. Savukārt 322. maršruta minibuss, kas dažas dienas pēc lidostas „Rīga” iniciatīvas kursēja arī agri no rīta un naktī, kopš ceturtdienas brauc pēc ierastā grafika – pēc papildreisiem nebija pieprasījuma.

    KONTEKSTS:

    Jaunie Ministru kabineta noteikumi paredz, ka no šī gada 15. septembra starptautiskās lidostas “Rīga” teritorijā ar ierobežotu piekļuvi varēs strādāt tikai tie pārvadātāji un taksometru kompānijas, kas nodrošinās Autopārvadājumu likumā noteiktās prasības un kuriem būs izsniegtas licences kartītes ar speciālu atzīmi. Šīs kartītes izsniedz Rīgas plānošanas reģions. 

    Lai saņemtu speciālās licences kartītes, pārvadātājam vai pārvadātāju apvienībai ir jāapliecina spēja nodrošināt pakalpojumu visā lidostas darba laikā, apkalpot personas ar invaliditāti, kā arī nodrošināt taksometrus ar 5 - 8 pasažieru sēdvietām un bērnu sēdeklīšiem. Tāpat noteikts ierobežojums autotransporta līdzekļa vecumam – tas nedrīkst pārsniegt piecus gadus. Lai saņemtu licenci, pārvadātājam ir jāiesniedz apliecinājums, ka ir radīts risinājums vaučera QR koda validācijai, kā arī apliecinājums par sadarbību ar vaučera tirgotāju.  

    Dati par aizvadīto gadu liecina, ka lidosta dienā vidēji apkalpo aptuveni 20 000 pasažieru.

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti