Dienas ziņas

Mazie veikaliņi pandēmijas laikā

Dienas ziņas

Pirmā un otrā klase atsāks mācības klātienē

"LDz Cargo" sods par konkurences kropļošanu

«LDz Cargo» apgrūtina jaunu pakalpojumu sniedzēju ienākšanu dzelzceļu kravu pārvadājumu tirgū; pārvalda 70–80% no tirgus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Vērtējot VAS "Latvijas dzelzceļš" meitassabiedrības SIA "LDz Cargo" darbības atbilstību Konkurences likumam, Konkurences padome (KP) konstatējusi, ka Latvijā dzelzceļu kravu pārvadājumu tirgū darbojas četri kravu pārvadātāji, taču "LDz Cargo" ļaunprātīgi izmanto dominējošo stāvokli dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, ar dažādām darbībām no 2007. gada apgrūtinot konkurentu darbību dzelzceļa kravu pārvadājumos Latvijā. Padome secinājusi, ka "LDz Cargo" pārvalda 70–80% no dzelzceļu kravu pārvadājumu tirgus daļas. 

2007. gadā, lai novērstu situāciju, ka dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs vienlaicīgi nodrošina arī kravu pārvadājumus, ko var veikt privātie komersanti, tika pabeigta “Latvijas dzelzceļa” reorganizācija, kā rezultātā tās meitas sabiedrība “LDz Cargo” pārņēma kravu pārvadājumu pakalpojumu sniegšanu. Pašlaik Latvijā dzelzceļa kravu pārvadājumus nodrošina četri komersanti, taču “LDz Cargo” laika periodā no 2007. līdz 2020. gadam noturīgi veido 70–80% no kopējā kravu pārvadājuma tirgus Latvijā. 

“LDz Cargo” darbībā kopš 2007. gada konstatēti vairāki pārkāpumi. Tie bijuši ne tikai par ļaunprātīga dominējošā stāvokļa izmntošāu, bet arī par konkurentu darbības apgrūtināšanu dzelzceļu kravu pārvadājumos Latvijā, par atšķirīgu cenu piemērošanu saviem un konkurentu klientiem, noteiktos gadījumos par pārvadājuma līguma izbeigšanu Krievijas un Baltkrievijas pierobežā, kā arī par visā Latvijas teritorijā nepamatoti noteiktu maksu par privātpersonām piederošu kravas vagonu dīkstāvi uz koplietošanas ceļiem.

KP norādīja, lai nodrošinātu starptautiskos dzelzceļa kravu pārvadājumus uz Krieviju un Baltkrieviju un no Krievijas un Baltkrievijas, ir jāšķērso robežstacijas Kārsavā, Zilupē vai Indrā, taču stacijas, kur notiek faktiskās starptautisko kravu pieņemšanas un nodošanas operācijas, atrodas 50–90 kilometru attālajās iekšzemes pieņemšanas un nodošanas stacijās – Rēzeknē un Daugavpilī.

Vēsturiski dzelzceļa kravu pārvadājumus no robežstacijām līdz kravu pieņemšanas un nodošanas stacijām Rēzeknē un Daugavpilī sniedza “Latvijas dzelzceļš”, bet pēc tās reorganizācijas šī pakalpojuma sniegšanu pārņēma “LDz Cargo”. Tā rezultātā klientiem, kas vēlas nosūtīt vai saņemt kravu caur Latviju, neizbēgams sadarbības partneris kravas pārvešanai pierobežā ir “LDz Cargo”, kas, neesot konkurences spiedienam, var brīvi noteikt pārvadājumu maksu, norādīja KP. 

Ņemot to vērā, “LDz Cargo” saviem klientiem, kas izmanto kapitālsabiedrības pakalpojumus visā maršrutā, nevis tikai pierobežas zonā, piemēro dažādus atvieglojumus, piemēram, atlaides un citus sadarbību veicinošus noteikumus. Savukārt klientiem, kas dzelzceļa kravu pārvadājumu sniegšanu Latvijā uztic kādam no trim konkurējošiem privātajiem komersantiem, “LDz Cargo” piemēro standarta tarifu par pakalpojumiem pierobežā, secinājusi KP.

Papildus tam situācijās, kad klients vēlas mainīt pārvadātāju no “LDz Cargo” uz kādu no konkurentiem, uzņēmums izbeidz iepriekš uz izdevīgākiem noteikumiem noslēgto pārvadājumu līgumu un par pārvadājumu pierobežā piemēro standarta tarifu, kas palielina klienta izdevumus visā pārvadājuma maršrutā. KP ieskatā šādas rīcības rezultātā klientiem ir ekonomiski neizdevīgi izvēlēties uzņēmuma konkurentus kā pakalpojumu sniedzējus, kas savukārt apgrūtina jaunu pakalpojumu sniedzēju ienākšanu tirgū un konkurenci esošo uzņēmumu vidū, kā arī ietekmē patērētāja izvēles iespējas.  

Konkurences padome piemērojusi “LDz Cargo” sodu 5 694 174 eiro apmērā. Sods kā pilnam kapitāldaļu turētājam jāapmaksā Valsts AS “Latvijas dzelzceļš”, informēja KP.

“Veicot šīs darbības “LDz Cargo” apgrūtināja jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu, neveicināja konkurenci un kavēja tirgus attīstību bez objektīva iemesla. Tādēļ savā lēmumā KP piemēroja sodu 2,25% apmērā no iepriekšējā gada “LDz Cargo” apgrozījuma,” skaidroja KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) uzsvēra, ka pēdējos divos gados koncernā “Latvijas Dzelceļš” veikta virkne reformu, lai padarītu to klientiem draudzīgāku un atvērtāku godīgai konkurencei. KP padomes konstatētie pārkāpumi ministra ieskatā ir “mantojums” no iepriekšējās “Latvijas dzelzceļa” valdes laikiem. 

“Diemžēl par šo situāciju jācieš jaunajai “LDz” valdei un vadībai. Turklāt situācijā, kad ieņēmumi no dzelzceļa pārvadājumiem samazinājušies. (..) Es ceru, ka “Latvijas Dzelceļš” izanalizēs KP lēmumu un to pārsūdzēs, ja uzskatīs par vajadzīgu,” pauda ministrs.

"Latvijas dzelzceļš” nepiekrīt KP pārmetumiem un uzskata tos par nepamatotiem. Uzņēmums plāno iesniegt tiesai pieteikumu par padomes lēmuma atcelšanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti