Lauksaimnieki marķētās degvielas ieviešanā saskata tikai problēmas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

No 1.jūlija lauksaimniekiem būs jāiegādājas iezīmētā jeb marķētā degviela. Zemnieki uzskata, ka šī prasība nebūt nav viegli izpildāma.

„Likt esošajam traktoram otru degvielas tvertni vai pirkt  jaunu traktoru, ar ko braukt uz mežu pēc malkas!” – tā par tā par degvielas marķēšanu jeb iekrāsošanu ironizē zemnieki. Un savā ziņā tā jau arī būs, jo marķētā dīzeļdegviela ir paredzēta tikai darbam uz lauka, bet nevis, piemēram, lai brauktu pēc kokmateriāliem kūts remontam uz mežu. Lauksaimnieki vērtē, ka marķētā degviela prasīs arī izmaksas tās glabāšanai, savukārt bioloģiskajās saimniecībās ir satraukums par šīs iekrāsotās degvielas ietekmi uz vidi.

„Degvielas krāsošana pati par sevi ir birokrātiska un dubulta kontrole lauksaimnieku degvielai,” - tā vērtē Latvijas Aitu audzētāju asociācijas pārstāvis, Naukšēnu novada zemnieks Kaspars Kļaviņš. Viņš atzīst, ka jau šobrīd ir pietiekoši stingras prasības un kontrole zemniekiem degvielas iegādei:

„Eiropas regula stingri  nenosaka, ka ir jāmarķē degviela; ir jānodrošina kontrole, tas gan ir stingri pateikts un tas tiek darīts. Lauku atbalsta dienests šobrīd tiešsaistē ar degvielas tirgotājiem ir izveidojuši  sistēmu, kas strādā perfekti un nav nekādu problēmu.”

Arī Smiltenes novada aitu audzētājs Andris Pauls–Pāvuls vērtē, ka šoreiz Eiropas prasības šajā ziņā nebūt nav tik striktas, kā tās vēlas tulkot pašmāju ierēdņi:

„Likumā paredzētā norma par degvielas krāsošanu vispār nav izpildāma, jo likumā ir noteikts, ka šo degvielu var izmantot tikai lauksaimnieciskā darbībā un tikai traktoros, respektīvi, ja man ir jābrauc uz mežu, tad man ir jālej ārā šī krāsotā degviela un jālej iekšā parastā.”

Viens no galvenajiem absurdiem tātad tiek saskatīts prasībā ar marķēto degvielu strādāt tikai uz lauka, neņemot vērā, ka bieži ir nepieciešams izmantot tehniku arī citur.

„Šeit ir tā lieta, ka aitu audzētājam ir tās aitas jāpārved, viņš lielākajā daļā gadījumu izmantos nu kādu džipu, es nerunāju par luksus klases džipiem, es runāju par tiem transporta līdzekļiem, kas lauksaimniecībā darbojas, tāpat kvadracikli vai tāda veida agregāti, kas šobrīd Latvijā ir pateikts, ka to nedrīkst darīt, tikai traktorā drīkst liet,” skaidro Kaspars Kļaviņš.

Sašutis ir Andris Pauls–Pāvuls: „Bet ar to jau problēmas nebeidzas -  šo marķieri, viņu jau no bākas nevar tik vienkārši izmazgāt! Un, ja mēs burtiski ievērojam likumu, tad tādā gadījumā pēc Administratīvo pārkāpumu kodeksa mani var sodīt uzliekot sodu 7100 eiro, konfiscējot traktoru un malku, ko es vedu ar šo traktoru no meža!”

Zemnieki lēš, ka jaunā prasība nesīs daudz papildu izdevumu, būs jāiegādājas jaunas tvertnes, kur šo degvielu glabāt un ne tikai tas vien, vērtē Beverīnas novada kartupeļu audzētājs Ilmārs Immurs:

„Vēl viens jautājums, kas mani baida, kas notiek ar traktortehniku, ar dzinēju, jo tur kokteiļi tiks taisīti iekšā un - kurš to ir izpētījis, kāda ir pēcietekme?”

Savas bažas ir arī bioloģisko saimniecību saimniekiem, jo kā vērtē  Andris Pauls-Pāvils - neskaidra ir arī situācija par to, kādu šī iekrāsotā degviela atstās ietekmi uz vidi:

„Pieņemot šo likumu, nav bijis nekāds novērtējums ietekmei uz vid,i un zināms konkrētais marķieris un tas - kā mūs ir informējis ķīmijas zinātņu doktors Juris Avotiņš -, šis marķieris, nepilnīgi sadegot, vidē var radīt, savienojoties ar kālija minerālmēsliem, ciānkāliju, kas ir viena no spēcīgākajām indēm.”

No vienas puses, šai degvielai bija jābūt kā atbalstam lauksaimniekiem, tagad problēmas - kā būs ar  iekrāsošanu.  Smiltenes novada graudaudzētājs Ivars Ādamsons saka - saglabājas jau arī limits:

„Ar ministriju  tad, kad mums pēdējo reizi bija tikšanās sakarā ar šo krāsaino degvielu, tad palika, ka būs krāsainā degviela un nebūs šis limits, bet nu pašreiz ir limitētā degviela paredzēta un iekrāsota, kas īstenībā lauksaimniekiem neatrisina tās problēmas, jo tāpat mums šī neiekrāsotā degviela jeb akcizētā būs jāpiepērk klāt, jo mums ar šiem limitiem nepietiek. Tā kā mēs gribētu, ja ir šī krāsotā degviela, lai nav limita, bet ja nekrāsotā, tad limits, bet nu kaut kāda politika tur ir tāda interesanta.”

Argumenti, kāpēc tiek ieviesta marķētā jeb iekrāsotā degviela, ir lielākoties saistīti ar to, ka lauksaimnieki ne vienmēr to godprātīgi izmanto.

„Kādam liekas, ka kāds tur tirgo degvielu, vēl kaut ko dara… Protams, ir atsevišķi gadījumi, bet nu nevar atsevišķos gadījumus apkarot un tāpēc šaut pilnīgi pa visiem lauksaimniekiem!” spriež Kaspars Kļaviņš.

Aitu audzētāju asociācijas pārstāvji pauž, ka vērsīsies pēc skaidrojuma Eiropas Komisijā, vai tik tiešām pie jau esošā lauksaimnieku degvielas kontroles mehānisma ir nepieciešams ieviest arī degvielas marķēšanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti