Lai kaut ko iegūtu, nereti nākas kaut ko zaudēt – pie šādas atziņas nonākuši ļaudonieši, kuriem beidzot būs iespēja uz novada centru Madonu nokļūt pa asfaltu. Ceļa posmā Ļaudona–Madona jeb uz tā sauktā Mūrnieku ceļa pārbūves darbi jau ir sākušies, taču līdz ar tiem arī iedzīvotāju protests pret ceļmalā augošo koku nozāģēšanu.
"Tas labi, ka tiek taisīts, bet ir viens "bet". Projekts paredz to, ka viss tiek nozāģēts nost un tos kokus visus savāc projām. Nu, tas tur būtu tāds sīkums, bet nu... Vectēvs tās egles bija stādījis, un tās kā bufera josla darbojās. Gribas, lai paliek, jo tā it kā nav nekāda problēma, un viņiem tas būtu pat pretimnākoši tāpēc, ka viņiem būtu mazāki izdevumi grāvju izbūvē un arī koku zāģēšanā," sacīja māju "Ozolsētas" saimnieks Agris Bucenieks.
Uzrunājot objektā strādājošos būvniekus, Agris saņēmis apliecinājumu, ka konkrēto ceļa posmu būtu iespējams izbūvēt tā, lai trīsdesmitgadīgās egles nav jānozāģē, taču šobrīd būvnieks stingri pieturoties pie izstrādātā projekta.
"Trijās vietās šādi egļu audzējumi un, es domāju, kad sāk projektēt, braukā gan arhitekti, gan projektētājs, apseko no sākuma objektu, ceļa posmu kaut vai kādu būvi, taču vajag nedaudz padraudzēties ar galvu un paskatīties, kā viss iekļaujas ainavā, nevis vienkārši visu nolīdzināt un nekas nepaliek," sprieda Bucenieks.
Tikmēr lielākā daļa ļaudoniešu, kuri jau paguruši gadu desmitiem karot par asfaltu, esot gatavi samierināties ar notiekošo.
"Nu vienpadsmit metri no ceļa vidus skaitās ceļa zona, viss, ko tur var izdarīt? No šofera viedokļa, es uzskatu, ka dienvidu pusē, kas tur ir, tie koki skaisti ir, jauki un forši, bet viņi aizsedz ceļu un pavasarī, rudenī tur slīd," sacīja ļaudonietis Jānis.
"Ir daļa saimnieku, kuriem ir jāsakopj savas teritorijas, tā saucamās meliorācijas, lai tie ceļi varētu tikt izbūvēti. Cilvēki ļoti grib, lai viņiem kaut ko iedod, šajā gadījumā tas ir ceļš, bet, ja mēs kaut ko gribam, ir jāiedod kaut kas pretī. Katram savi pieci centi, tā teikt, ir jāpiemet. Kādam jāsakopj teritorija, citam tiks nogriezts koks; diemžēl, lai attīstītos, kaut kas ir jānoziedo," sacīja Ļaudonas pagasta pārvaldes vadītājs Artūrs Portnovs.
Ļaudonas pagasts ir vienīgais Madonas novadā, kuram līdz šim nebija melnā ceļa seguma savienojuma ar novada centru.
"Kādi pieci, seši projekti jau ir noairēti, atteikti, ļaudoniešu cerības ir saglabājušās līdz šim brīdim un beidzot tas notiks. Kas ir patērēts, kas ir ieguldīts? Man gribētos teikt, bailes domāt, ka varētu būt, ka es kādus desmit gadus mazāk dzīvošu šī ceļa dēļ, lai mēs pie tā tiktu, bet tas bija tā vērts, beidzot cilvēki varēs braukt ar tīrām mašīnām, drošībā," teica Portnovs.
Ļaudonai asfalts būs, un egles, kas jau daļēji ir apzāģētas, visticamāk, arī. Ja nolemtu atstāt, aizietu bojā, tādēļ šis gadījums, kā uzsver ļaudonieši, lai kalpo kā viela pārdomām, projektējot ceļus citviet.