Latvijas skolās beidzot uzstādīti gaisa kvalitātes mērītāji; datiem var sekot līdzi ikviens

Maija beigās visās Latvijas skolās noslēgusies CO2 gaisa kvalitātes mērītāju uzstādīšana, informēja Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM). 

Gaisa kvalitātes mērierīces ir nodrošinātas visās valsts un pašvaldību dibinātajās vispārējās un speciālajās izglītības iestādēs, kā arī profesionālās izglītības iestādēs atbilstoši klašu komplektu un mācību grupu skaitam. Kopumā skolās uzstādīti ap 14 000 sensoru, ap 1000 iekārtu nonākušas arī pašvaldību sociālās aprūpes centros, no valsts budžeta šim mērķim atvēlot 4,3 miljonus eiro. Gaisa kvalitātes mērītājus uzstādīja uzņēmums "Moduls Engineering" saskaņā ar noslēgto vienošanos. 

Sensoru mērķis ir ne tikai uzlabot skolēnu un pedagogu labsajūtu klasē, bet arī samazināt iespējamo infekciju izplatīšanās risku. Lielākais ieguvums no sensoriem būs visaptveroši dati par gaisa kvalitātes problēmām visās Latvijas skolās. Tālākā rīcība būs atkarīga no pašvaldības un skolas, meklējot atbilstošākos risinājumus situācijas uzlabošanai. Vērtējot pirmos rezultātus, izglītības iestādes atzīst, ka jaunās mērierīces disciplinē gan skolotājus, gan bērnus un mudina regulāri domāt par gaisa kvalitāti klasē. 

Sensoru dati par gaisa kvalitāti klasēs portālā "co2.mesh.lv" no 1. jūnija ir publiski pieejami ne vien IZM un skolām, bet arī vecākiem. Portālā gaisa kvalitātes mērītāju rādījumi tiek attēloti divos veidos – izglītības iestādes telpās veikto gaisa kvalitātes mērījumu atspoguļojums tiešsaistes režīmā ar 2 minūšu intervālu un gaisa kvalitātes mērījumu atspoguļojums laika intervālā līkņu veidā. Gaisa kvalitātes mērījumus portālā var atrast pēc izglītības iestādes nosaukuma, tās ēku un telpu nosaukumiem, kādus definējuši paši izglītības iestādes pārstāvji. Portālā ir iespējams arī aplūkot attiecīgās telpas datus laika intervālā, tādējādi izglītības iestāde un tās dibinātājs var iegūt pārskatu par gaisa kvalitāti telpā, ko var salīdzināt ar telpu noslodzes plānojumu un ventilācijas sistēmu darbības algoritmu. Portālā redzams ne tikai CO2 līmenis telpā, bet arī gaisa temperatūra un relatīvais gaisa mitrums telpā. Šie rādītāji ir jāvērtē kopsakarībās, jo tie visi veido kopējo gaisa kvalitāti telpā.  

Neapmierinošas gaisa kvalitātes gadījumā izglītības iestādes dibinātājam jāveic pasākumi gaisa kvalitātes uzlabošanai, tajā skaitā piespiedu ventilācijas sistēmu izbūve izglītības iestādēs, lai nodrošinātu gaisa kvalitātes prasību ievērošanu. Gan izglītības iestādēm, gan izglītības iestāžu dibinātājiem jāņem vērā, ka no 2024. gada, pārejot uz izglītības iestāžu institucionālo akreditāciju, gaisa kvalitātes prasību ievērošana ir viens no kritērija “Infrastruktūra un resursi” novērtēšanas rādītājiem.

Pašvaldībām pieejami Valsts kases aizdevumi investīciju projektu, tajā skaitā izglītības iestāžu investīciju projektu īstenošanai. Saskaņā ar noteikumiem viens no atbalstāmajiem investīciju virzieniem ir izglītības iestāžu infrastruktūras modernizācija, tai skaitā arī atbilstošu ventilācijas sistēmu izbūve kvalitatīvas mācību vides un izglītības iestādēm noteikto higiēnas prasību izpildei.

KONTEKSTS:

Gaisa kvalitātes mērītāju izvietošana skolās iekavējās. Finansējums tam tika piešķirts jau 2021. gada vasarā, taču, kā skaidroja ministrijā, ņemot vērā ieilgušo iepirkuma procedūru un vairākkārt veiktās pārsūdzības par iepirkuma rezultātiem, finansējumu pērn nebija iespējams izlietot, tāpēc šogad tas bija jāpiešķir no jauna. Tādēļ sākotnēji uz šī mācību gada sākumu plānotās ierīces skolās nokļuva tikai tagad.

Gaisa kvalitātes problēmas izglītības iestādēs pētījusi arī Veselības inspekcija. Tā pirms gada 50 skolu monitoringā secināja, ka 92% klašu telpās gaisa kvalitāte neatbilst Pasaules Veselības organizācijas vadlīnijām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt