De Facto

Trīs līdzpriekšsēdētāji – "Saskaņas" izeja no strupceļa

De Facto

(Zīmju valodā). DeFacto. Rimšēvičam trešā apsūdzība. Troņu spēles "Saskaņā"

Pacientiem reklamē "brīnumlīdzekli" pret visiem vīrusiem

Latvijā vairākās ārstniecības iestādēs reklamēts «brīnumlīdzeklis» pret visiem vīrusiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Laikā, kad izplatījās dažādi vīrusi, saslimstībai ar kovidu samazinoties, vairākās ārstniecības iestādēs divu mēnešu garumā uz ekrāniem parādījās teju vai brīnumlīdzekļa reklāma – mutes skalojamais līdzeklis "Xyntrus", kas pasargā no "visiem vīrusiem", arī no kovida, herpes un pat no HIV vīrusa, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "De facto". Kā kaut kas tāds nonācis ārstniecības iestādēs, un vai ir iespējams vērsties pret šādu reklāmu?

ĪSUMĀ:

  • Ārstniecības iestādēs reklāmas laukumus uz monitoriem pārdod to sadarbības partneris.
  • Reklāmas saturu, kamēr tas nepārkāpa abpusējo vienošanos, ārstniecības iestādes nebija ievērojušas. 
  • Reklāmā stāsta – mutes skalojamais līdzeklis vairākas stundas aizsargā no kovida, herpes un papilomas vīrusa, kā arī HIV saslimšanas.
  • Līdzekļa izplatītāja neslēpj "brīnumlīdzekļa" aizsargspējas pret vairākiem vīrusiem.
  • Reklamētais produkts nav reģistrēts ne kā zāles, ne kā pārtikas piedeva. Tas ir kosmētikas līdzeklis.
  • "Brīnumlīdzekļa" izplatītāja atsaucas arī uz vēl nepabeigtiem pētījumiem.
  • Patērētāju sargi: Lai izteiktu šādus apgalvojumus, jābūt ļoti nopietnam pamatojumam. 
  • Patērētāju sargi pieļauj, ka šī varētu būt negodprātīga komercprakse. 
  • Medicīnas profesore: Minēto infekciju profilaksē rekomendācijās netiek minēti mutes skalojamie līdzekļi.
  • Konkrētās reklāmas "De facto" piefiksēja monitoros SIA "Veselības centrs 4" poliklīnikā un Rīgas 2. slimnīcā.
  • Abas medicīnas iestādes gatavas atteikties no šīs reklāmas.
  • "Brīnumlīdzekļa" reklāmas plakāts bijis redzams arī ārstu kongresā un konferencē Rīgas Stradiņa universitātē. 
  • Patērētāju tiesību aizstāvji sola pārbaudīt konkrēto gadījumu.

Ārstniecības iestādes norādīja, ka reklāmas laukumus uz monitoriem, kas atrodas telpās, kur visvairāk drūzmējas pacienti, pārdod to sadarbības partneris. Reklāmas saturu, kamēr tas nepārkāpa abpusējo vienošanos, nebija ievērojušas. 

Noledojušās ielas decembrī un straujais dažādu vīrusu izraisītu saslimšanu pieaugums gan decembrī, gan janvārī piepildīja poliklīnikas un traumpunktus. Un, gaidot rindā, atkal un atkal pacientu priekšā uz paliela ekrāna parādījās reklāma, kas piedāvāja teju "brīnumlīdzekli". Cilvēks, kurš ar to izskalos muti, būšot vairākas stundas pasargāts no Covid-19, herpes vīrusa, cilvēka papilomas vīrusa un pat no saslimšanas ar HIV, kā arī citiem, vārdā nenosauktiem vīrusiem. Ar gandrīz simt procentu efektivitāti.

"De facto" sazvanīja līdzekļa izplatītāju, zobārsti Aivu Pakuli, kura arī telefonsarunā izteica līdzīgus apgalvojumus. Fragments no sarunas:

Žurnāliste: Šis nevar radīt cilvēkiem tādu maldīgu sajūtu, ka viņš izskalos ar šo muti un sevi pasargās no HIV? Nevis lietojot prezervatīvu, bet izskalojot muti?

Pakule: Izskalojot muti, nevar pasargāt no dzimumkontaktu infekcijas.

Žurnāliste: Bet jūs reklamējat, ka viņš aizsargā no HIV.

Pakule: Skūpstoties. Viņu taču var iegūt gan, gan, gan… 

Piemēram, Rīgas 2. slimnīcas traumpunktā ziemas mēnešos vidēji ik dienas vēršas no 30–60 cilvēku un te pavada no pusstundas līdz pat vairākām stundām. Ja garlaikots pacients, sēžot rindā, ierakstītu reklamēto nosaukumu interneta meklētājā, atrastos vēl vairāk solījumu. 

Piemēram: "Izskalojot muti, var piecas stundas droši iet sabiedrībā, cilvēkos un nebaidīties inficēties ar jebkuru no mums zināmajiem vīrusiem, nebūs nekāda iespēja inficēties. Kā arī, ja paši jūtamies apslimuši, dodamies cilvēkos, un zinām, ka mēs nevienu neinficēsim."

Medicīnas iestādēs reklamētais produkts nav reģistrēts ne kā zāles, ne kā pārtikas piedeva. Tas ir kosmētikas līdzeklis, apstiprināja izplatītāja. Viņa atsaucās uz klīniskajiem pētījumiem. 

Informācijā, ko viņa atsūtīja raidījumām "De facto", lasāms par atsevišķiem pētījumiem laboratorijas apstākļos, un tajos pieminēti kovida, herpes un gripas vīrusi.

"De facto" noskaidroja, ka pētījums, kura secinājumiem varētu uzticēties, ir sākts Kārdifas Universitātē. Tajā zinātnieki norādījuši, ka bioloģiskais mutes skalojamais līdzeklis varētu palīdzēt iznīcināt vīrusus, bet tam vajag papildus ilgstošus pētījumus, lai izvērtētu efektivitāti. Un šis pētījums vēl nav pabeigts. Bet informācija par HIV profilaksi nav atrodama.

Fragments no telefonsarunas ar izplatītāju Pakuli:

Žurnāliste: Tas rada tādu maldīgu iespaidu.

Pakule: Kādā ziņā maldīgu?

Žurnāliste: Ka jūs reklamējat nevis mutes skalojamo līdzekli, bet ka jūs reklamējat līdzekli pret vīrusa infekcijām.

Pakule: Tad ir tieši ļoti pareizi sasniegusi informācija. Es ļoti, ļoti, pie tā strādāju, pie katra vārda, tiešām, lai cilvēki to tā uztver, ka tas nav mutes skalojamais līdzeklis, ka tas ir līdzeklis, lai nesaslimtu ar vīrusu, bakteriālām vai sēnīšu infekcijām.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa uzsvēra, ka pamatojumam, lai izteiktu šādus apgalvojumus, ir jābūt ļoti nopietnam: "Cilvēki var sākt cerēt, ka viņiem tiešām tas palīdz pret kaut kādām infekcijām pasargāties. Un, jā, manā skatījumā tā potenciāli varētu būt negodīga prakse, ja šādu pierādījumu nav. Līdz ar to tiešām jāskatās ārstniecības iestādēs – varbūt vajadzētu tomēr pievērst uzmanību tam, kādas reklāmas tiek izplatītas."

"De facto" lūdza reklāmā solīto komentēt infektoloģijas nozares profesionāļiem, taču viņi par to publiski izteikties nevēlējās. 

Atbildē no Latvijas Universitātes (LU) puses e-pastā infektoloģe un LU Medicīnas fakultātes asociētā profesore Ieva Tolmane norādīja: "Man nav zināma neviena citējama publikācija, kurā būtu publicēts pētījums, kas pierādītu jebkāda mutes skalojamā līdzekļa minētos efektus. Arī minēto infekciju profilaksē medicīnas rekomendācijās netiek minēti mutes skalojamie līdzekļi."

Konkrētās reklāmas "De facto" piefiksēja monitoros SIA "Veselības centrs 4" poliklīnikā un Rīgas pašvaldībai piederošajā 2. slimnīcā. Iespējams, reklāmas bijušas arī citās iestādēs. Abu pieminēto iestāžu pārstāvji norādīja, ka nav vērtējuši specifisku reklāmu saturu, tikai skatījušies uz vispārīgu principu ievērošanu. Monitorus un iespēju uz tā izvietot reklāmas nodrošina sadarbības partneris "Real Media". Viņi strādā tieši ar medicīnas iestādēm.

2. slimnīcas vadītājs Sandris Petronis atzina, ka konkrēto reklāmu nemaz nebija redzējis. Taču, tā kā jau iepriekš domāts par līguma izbeigšanu, tagad tas notikšot ātrāk, un monitors no traumpunkta pazudīšot jau tuvākajā laikā.

"Es arī piekrītu jūsu viedoklim, ka varētu rasties varbūt nepareizs priekšstats, varbūt tā nav simtprocentīgi korekta reklāma, līdz ar to mēs arī domājam, ka tas būtu jāpārtrauc (..) Tas jūsu [minētais] gadījums varbūt ir veicinājis to lēmumu ātrāk pieņemt, jo mums bija dienas kārtībā šī jautājuma izskatīšana par reklāmas politiku mūsu slimnīcā. Vienīgi šis gadījums paātrināja procesus. Viss. Jo mums jau bija sāktas iestrādnes informācijas vākšanai, apkopošanu, lai varētu izstrādāt atbilstošo dokumentāciju," sacīja Petronis.

"Veselības centrā 4" norādīja, ka viņiem ir tiesības pārkāpumu un sūdzību gadījumā pieprasīt firmai, lai tā dienas laikā reklāmu nomaina.

"Veselības centra 4" Sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Putraima sacīja: "Reaģējot uz Jūsu sniegto informāciju, sazinājāmies ar sadarbības partneri. Reklāmas periods ir beidzies, šobrīd mūsu klīnikā tā vairs nav redzama. Esam aktualizējuši reklāmas satura kontroli. "Veselības centrs 4" vadlīnija ir maksimāli ātri un korekti reaģēt uz sūdzībām, un esam pateicīgi apmeklētājiem par vērību."

Jāpiebilst, ka plakāts, solot pasargāt no inficēšanās ar HIV ar mutes skalojamo līdzekli, bija redzams gan ārstu kongresā aizvadītajā rudenī, gan konferencē Rīgas Stradiņa universitātē. 

PTAC sola veikt pārbaudi par konkrēto gadījumu, vai to nevar uzskatīt par negodīgas komercprakses piemēru. Ja pārkāpumus konstatēs, tad reklāmu var aizliegt izplatīt, bet par nopietnākiem pārkāpumiem arī uzlikt naudas sodu.   

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti