Panorāma

Kijevā miris atrasts baltkrievu aktīvists

Panorāma

Covid-19 izplatības temps palielinās

Latvijas pārvadātāji izjūt autobusu vadītāju trūkumu

Latvijā pārvadātāji arvien vairāk izjūt autobusu vadītāju trūkumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Tā kā jauni cilvēki negrib strādāt, bet pieredzējušie aiziet pensijā, pārvadātāji arvien vairāk izjūt autobusu šoferu trūkumu. Tāpēc reizēm nav iespējams nodrošināt reisus atsevišķos maršrutos. Piemēram, Autotransporta direkcija nesen par to sodīja akciju sabiedrību  “Nordeka”.  

Garas darba stundas un nemitīgi sastrēgumi. Šīs ir tikai dažas lietas, kāpēc jauni cilvēki neiet strādāt par autobusu vadītājiem. Autopārvadātāji izjūt kadru trūkumu. Un reizēm reisi mēdz nenotikt. 

Nesen šoferu trūkuma dēļ nepatikšanās iekūlās pārvadātājs “Nordeka”, kas nespēja nodrošināt vairākus reisus Rīgas apkārtnē, un Autotransporta direkcija pārvadātājam piemēroja sodu.   

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš skaidroja: “Tas soda apmērs ir noteikts gradācijā no 70 [eiro] un vairāk atkarībā no tā, cik ir bijis šādu gadījumu. Un, ņemot vērā, ka “Nordeka” gadījumā neizpildīto reisu skaits ir salīdzinoši liels, sods varētu būt visticamāk 500 eiro.”

“Nordeka” sāka izjust darba roku trūkumu pēc tam, kad uzvarēja valsts sludinātajā konkursā par pasažieru pārvadājumiem vairākos maršrutos. Uzņēmumā cerēja, ka šajos maršrutos turpinās strādāt iepriekšējā pārvadātāja šoferi.

Uzņēmuma Pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Edvards Valdmanis norādīja: “Šī migrācija nenotiek ar tādu ātrumu, kā vēlētos, jo iepriekšējie darba devēji izmaksāja kompensācijas, atbrīvojot darbiniekus. Viņi ir arī iepriekšējā periodā maksājuši sociālās garantijas. Tas nozīmē to, ka šoferi šajā brīdī atpūšas, bauda mājās lielā daļā gadījumu atvaļinājumu, atrodoties bezdarbnieka statusā.”

Patlaban “Nordekai” akūti pietrūkst četru autobusu vadītāju. Kaut arī uzņēmums mēģina aizpildīt šo robu, darbinieki, sevišķi gados jauni cilvēki, nesteidzas atsaukties uz darba sludinājumiem. 

Naudu pelnīt šajā profesijā ir grūti, pārdomās dalījās Latvijas Televīzijas sastaptie autobusu šoferi Rīgas autoostā. 

“Tas ir vienkārši ļoti smags darbs. Agras stundas, naktī. Vēlos vakaros. Tāpēc jau jaunie cilvēki negrib strādāt šo darbu,” atzina SIA “Norma-A” šoferis Pēteris.

Savukārt “Nordekas” autobusa vadītājs Andris sacīja: “Meklē jau kur vieglāk to naudiņu dabūt, sapelnīt. Te jau ir diezgan smagi tomēr. Kaut vai visi sastrēgumi no rītiem un vakarā, pirmkārt. Otrkārt, cilvēki. Attieksme pret visu šito.”

Autobusu vadītāju trūkumu izjūt arī uzņēmums SIA “Norma-A”, kas strādā ar zīmolu “Ecolines”. Tā kā kompānija veic arī starptautiskos pārvadājumus, pagaidām vēl ir iespēja kompensēt darbinieku trūkumu Latvijā, piesaistot kādu šoferi no ārzemju maršrutiem. Tomēr tas nerisina problēmu ilgtermiņā. 

“Liels spēlētājs šeit ir valsts. Un, tā kā viss šis ir valsts pasūtījums, ko izpilda iekšzemes pārvadātāji, valsts arī noteikusi nosacītu minimālo algu līmeni, kas jāmaksā šoferim.

Bet es domāju, ka jābūt noteiktai lielākam minimālam apjomam, kas šodien ir kādi pieci eiro stundā. Par 160 stundām mēnesī tas ir kaut kur pie 800 eiro. Es domāju, ka tā ir viena no tādām problēmām, kas būs jārisina ilgākā periodā,” norādīja “Norma-A” vadītājs Andris Podgornijs.

Savukārt “Liepājas autobusu parka” vadītājs Leonīds Krongorns saista pašreizējo darba roku trūkumu ar demogrāfisko situāciju valstī.

Viņš atzīmēja: “Ir tāda lieta kā vidējais vecums. Es jums pateikšu, ka mums pie 70% uzņēmumā ir virs piecdesmit gadiem un strādā cilvēki pensijas vecumā. Bet cilvēka darba mūžs nav bezgalīgs, saprotiet.”

Situācijas, kad kādi reisi nenotiek darbinieku trūkuma dēļ, līdzīgi kā “Nordekas” gadījumā, pagaidām tomēr ir samērā reta parādība.   

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti