Rēzeknes novada pašvaldības Izglītības pārvaldes vadītājs Guntars Skudra uzsver, pašvaldības teritorijā maksimālais laiks, ko skolēns pavada ceļā līdz skolai, ir 50 minūtes, un skolēniem, kuri mājup dodas pārsvarā ar drošības jostām neaprīkotā pašvaldības autobusā, nereti nākas atteikties no interešu izglītības nodarbībām.
Slēdzot nākamās skolas, bērniem ceļā nāksies pavadīt vēl ilgāku laiku. "Pati valsts to ir motivējusi darīt. Kamēr pastāvēs šie te modeļi "nauda seko skolēnam", modelis starppašvaldību norēķiniem par bērniem, kuri mācās citos novados, sadarbība nebūs iespējama, kamēr valsts nesakārtos šīs lietas," uzsvēra Skudra.
Līdzīgi izsakās arī Balvu novada Izglītības, kultūras un sporta pārvaldes vadītāja Inta Kaļva. Viņa uzsver, novadā skolēnus pārvadā gan ar skolas autobusu, gan kompensē vecākiem bērnu atvešanu uz skolu, gan tiek izmantots arī sabiedriskais transports. Viņasprāt, problēmu varētu atrisināt teritoriālā reforma.
Pēc Kaļvas teiktā, cīņa par skolēnu laukos visā valstī ir izteikta. "Nav normāli, ka vienā miestiņā iebrauc cita novada autobuss un aizved pāris bērnus. Un attālums ir diezgan pieklājīgs," viņa skaidro. Kaļva pašlaik neredz iespēju sadarbībai starp pašvaldībām, jo katra skola domā par savu izdzīvošanu - savu skolēnu skaitu. Pēc viņas teiktā, tas īpaši nozīmīgi ir Latgalē, kur skolēnu skaits sarūk.
KONTEKSTS:
Valsts kontrole revīzijā konstatējusi, ka skolēnu pārvadājumi netiek organizēti ne pietiekami droši, ne arī tā, lai neatstātu negatīvu iespaidu uz skolēnu veselību un mācību procesu. Skolēnu pārvadājumu maršruti nereti arī pārklājas ar sabiedriskā transporta maršrutiem. Tādējādi varētu ietaupīt naudu, ja bērnus vadātu sabiedriskais transports. Tādēļ revidenti apšauba šādas pārvadājumu sistēmas racionalitāti un ekonomiskumu.
Pašvaldību savienībā uzsver, ka Valsts kontrole nav analizējusi īstos cēloņus. Latvijas pašvaldību savienības vadītājs Gints Kaminskis uzsvēra, ka skolēnu pārvadājumi ir saistīti gan ar ceļiem, gan šoferu noslogojumu, gan transportu, kāds ir nopirkts, kā arī ar skolu reorganizāciju.