Atskanot zvanam, 179 Maltas vidusskolas sākumskolnieki dodas pusdienās. Pusstundu ilgā stapbrīdī viņi ieturas, lai būtu spēks turpināt mācību dienu. Lai gan paši bērni atzīst, ka pusdienas skolā ir garšīgas, tomēr pēc ēdnīcas darbinieku un skolu administrācijas novērojumiem aptuveni piektdaļa porciju tiek atstātas uz galdiem neizēstas. „Man patīk viss. Te ir daudzveidīga pārtika. Dod augļus, pienu. Man patīk,” pusdienas slavē Maltas vidusskolas 4.b klases skolniece Anastasija.
Man ļoti garšo. Šeit visi ļoti labi strādā, lai pusdienas izdotos,” saka Maltas vidusskolas 4.c klases skolnieks Edgars, piebilstot, ka visgaršīgākie esot salāti.
Maltas vidusskolas direktore Vinera Dimpere norāda, ka bērnu attieksme pret pusdienām ir ļoti dažāda. „Kuram tās pusdienas patīk un apēd - ir vienīgās pusdienas, kuras viņš var apēst. Citi var arī neapēst šīs pusdienas. (..) Viņi vienkārši neēd, ne jau tur negaršo vai vēl kaut kas, jo pusdienas tiek gatavotas ļoti garšīgi un labi. Ēd skolotāji un arī es pati ēdu skolas pusdienas. (..) Uzreiz pēc skolas pusdienām bērni drūzmējas ēdnīcā un pērk bulciņas, uzreiz,” viņa dalās novērojumos.
Pusdienu pagatavošanas pašizmaksa šajā vidusskolā ir 50 centi, tāpēc ar brīvpusdienām iespējams nodrošināt arī 4. klases skolēnus. Lai bērni saņemtu pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu, ēdienkarte tiek sastādīta daudzveidīga.
Mēs sastādām pēc kalorijām, lai būtu daudzveidīga ēdienkarte. Lai būtu zivs, gaļa, biezpiens, lai būtu pietiekami daudz piena, dārzeņu un augļu. (..) Ir arī ministra rīkojumi, ko mēs ievērojam. Tas attiecas arī uz sāli un cukuru,” klāsta Maltas vidusskolas ēdnīcas vadītāja Svetlana Kondrāte.
Tomēr, kā norāda Daugavpils Medicīnas koledžas pārstāvji, kas pagājušajā gadā veikuši pētījumu par skolēnu uzturu, bērnu neēšanai varētu būt vairāki iemesli. Viens no tiem ir fizioloģiskais - dažādās vecuma grupās ir attīstītas atšķirīgas garšas izjūtas. Ēšanas paradumi nāk arī no ģimenes, līdz ar to vecākiem būtu jāvelta lielāka vērība kopējām maltītēm. Turklāt skolās tiek pasniegtas standartporcijas visiem skolēniem vienādas, kas sākumskolniekiem vienkārši ir pārāk lielas. Tāpēc tiek ierosināts tās pārskatīt, piemērojot porciju lielumu katrai vecuma grupai atsevišķi.