"Man periodiski ir nepieciešams iegādāties jaunu krūts protēzi. Pēdējo trīs gadu laikā to iegādājos, izmantojot Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centru. Šogad apmeklēju centra mājaslapu, kurā konstatēju, ka nekas nav mainījies trīs gadu laikā. Un man atkal jāiet pie ģimenes ārsta, lai saņemtu atzinumu par protēzes nepieciešamību.
Bet kādas izmaiņas var ietekmēt krūts protēzes izvēli? Uzskatu, ka centram nav nepieciešams katru reizi no jauna pieprasīt ārstu atzinumu. Pietiktu ar klienta iesniegumu par nepieciešamību iegādāties jaunu protēzi. Par to, ka centram ir informācija par manu iepriekšējo apmeklējumu, pārliecinājos, kad darbiniece – šoreiz gadījās laipna persona – apmēram vienas minūtes laikā, ieskatoties datorā, pateica, ka viss kārtībā. Un lai es gaidu pa pastu atsūtītu vēstuli – kā man tālāk jārīkojas," stāstīja Maija.
"Iesnieguma veidlapā esmu ierakstījusi savu e-pasta adresi un ieteicu to izmantot. Darbiniece atbildēja, ka vēstuli tomēr sūtīs pa pastu, un tāda ir kārtība. Pirmkārt, kādēļ bija vajadzīga iesnieguma veidlapā e-pasta ailīte, ja tai nav nekādas nozīmes? Turklāt līdz šim seniori ir radināti izmantot saziņā ar institūcijām elektronisko saraksti. Un mēs cenšamies arvien vairāk tā arī rīkoties. Ar ko Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centrs atšķiras no citām institūcijām, kuras gan pieņem pieteikumus, gan atbild uz tiem, izmantojot vai nu internetu, vai īsziņas," neizpratni pauda Maija.
Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centra valdes loceklis Mārtiņš Oliņš apgalvoja, ka ārsta atzinums "katru reizi ir nepieciešams, jo personai var mainīties antropometriskie rādītāji, vai ja kaut kas ir ar to krūti, piemēram, veikta plastiskā operācija vai citas lietas. Mums ir jābūt pārliecinātiem."
"Savukārt ārsts ir tas, kurš nosaka - vajag to vai nevajag. Mums jāpārliecinās, ka tehniskais palīglīdzeklis nenodarīs ļaunumu personai. Var gadīties, ka cilvēkam ir bijušas kādas izmaiņas veselības stāvoklī, funkcionēšanā vai kā savādāk. Līdz ar to tā ir ārsta atbildība. Mēs nepieņemam lēmumu par personas stāvokli," skaidroja Oliņš.
"Vēstuli var sūtīt e-pastā, bet tai jābūt reģistrētai latvija.lv. Ja ārsts būtu parakstījis elektroniski atzinumu un atsūtījis personai, tad persona var pievienot elektroniski parakstītu savu iesniegumu. Tad mēs arī elektroniski varam atbildēt. Mēs nevaram identificēt personu, ja sūta no kaut kāds [email protected]. Bet, lai sazinātos caur e-pastu, no personas jābūt saņemtiem pareizi noformētiem dokumentiem," skaidroja Oliņš.
"Tik tiešām klientam var būt veselības izmaiņas. Bet nekādi nevaru iedomāties, kādas veselības izmaiņas var ietekmēt krūts protēzes izvēli. Un jāsaka, – mana pieredze ar dažādu institūciju saraksti līdz šim nekad nav bijusi saistīta ar elektronisko parakstu. Nav skaidrs, kāpēc šāds īpašs statuss ir nepieciešams Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centram," skaidrojumu komentēja Maija.