Kravas auto šoferi neievēro atpūtas grafiku un brauc līdz pat 20 stundām dienā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Lai gan līdzās braukšanai alkohola reibumā un ātruma pārsniegšanai viens no galvenajiem draudiem ceļu satiksmes drošībai ir vadītāju iemigšana, drošas braukšanas noteikumus pārkāpj ne vien paši šoferi, bet likuma neievērošanu veicina arī darba devēju attieksme un noteikumi. Tā konservu ražotāja "Spilva" šoferi, lai paveiktu uzdoto, bieži vien spiesti neievērot darba un atpūtas laiku grafiku un braukt vairāk nekā 12 stundas dienā, operācijā “Tahogrāfi” noskaidroja Latvijas Televīzijas raidījums “Aizliegtais paņēmiens”. 

Operācijas “Tahogrāfi” laikā raidījuma komanda skaidroja, vai un kādā veidā tiek kontrolēts un uzraudzīts tas, lai smago automašīnu vadītāji uz ceļa neaizmigtu, un kādā mērā šo problēmu risina smagajās automašīnās iebūvētie tahogrāfi jeb ierīces, kas dokumentāli fiksē šoferu nobraukto laiku un ļauj policijai pārliecināties, vai šoferis ir pietiekami atpūties.

Interesējoties par autovadītāju darba apstākļiem, “Aizliegtais paņēmiens” satikās ar šoferi, kas strādājis ar diviem Latvijā labi pazīstamiem uzņēmumiem – pārvadājis konservu ražotāja “Spilva” produkciju, kā arī būvmateriālus no veikalu ķēdes “Krūza”. Vīrietis atklāja, ka autovadītāji, kas veic vietējos pārvadājumu Latvijā, faktiski darba un atpūtas laiku proporcijas neievēro.

“Darba grafiks ir veidots tā, ka nav iespējams atpūsties. Ja kāds mēģinātu pēc grafika atpūsties, tad faktiski viņš neizpildītu uzdoto darba uzdevumu. Vadības vienīgais instruments ir dzīšana “ātrāk, ātrāk, ātrāk, vairāk, vairāk, vairāk”. Protams, ka pēc ilgāka laika posmā tas noved pie zināmas stresa uzkrāšanās un pie tā, ka autovadītāji, lai pagūtu laikā, sāk braukt nedroši,” atzina šoferis.

Viņš pats, pārvadājot “Spilvas” produkciju, braucis pat 14 stundas diennaktī, jo vēl kādu autovadītāju uzņēmums nav vēlējies algot. Rezultātā noguruma dēļ divu gadu laikā sanācis iekļūt vienā negadījumā, nolaužot mašīnai spoguli. Tomēr ne visi tiek cauri sveikā tikai ar spoguli.       

Intervētais autovadītājs pastāstīja, ka viņa “Spilvas” kolēģis no Bauskas novada, lai būtu darbā pirms pulkstens sešiem no rīta, ik dienu cēlies ap pulkstens četriem. Kolēģa darba diena bijusi 13 vai 14 stundas, bet Ziemassvētku laika pat vien ilgāk – līdz pat 20 stundām.  “Dažreiz nav jēgas nemaz braukt mājās, un autovadītājs paliek nakšņot automašīnā. Jāpiebilst gan, ka “Spilvas” mašīnas nebija aprīkotas ar guļvietām, un uzņēmumā nebija arī nekādas citas guļvietas ierādītas, līdz ar to tu faktiski pasēdi sēdeklī un turpini nākamo diennakti,” stāstīja vīrietis, piebilstot, ka, šādi strādājot, kolēģis vairākkārt iekļuvis ceļu satiksmes negadījumos, apdraudot gan savu, gan citu cilvēku dzīvību.

Par tahogrāfu rādītājiem, kas fiksē šoferu nobraukto darba laiku, neviens īsti nav bijis satraucies, jo uz ceļa tos praktiski nekontrolē. Līdz ar to nav bijusi vajadzība arī kā īpaši koriģēt tā rādījumus. Proti, divu gadu laikā viņš apturēts tikai vieni reizi, un ar šādu intensitāti naudas sodu var arī samaksāt. “Uzņēmumi liek strādāt saviem darbiniekiem ievērojami vairāk, jo pieķer viņus reti, un tad tas sods atmaksājas. Turklāt liela daļa autovadītāju, lai būtu lojāli savam uzņēmumam, faktiski uzņemas vainu. (..) Formāli šis tahogrāfs ir, bet viņa izmantošanas prasības netiek ievērotas,” paskaidroja “Spilvas” bijušais šoferis.

Lai noskaidrotu, vai tiešām darba devēji neiebilst, ka šoferi neatpūšas, raidījuma komanda sazinājās ar kompānijām, kas sludinājumu portal “SS.lv” piedāvā darbu kravas mašīnu autovadītājiem. Kā izrādījās, arī citi darba devēji neiebilst nedz pret pārstrādātām stundām, nedz pret nelegālām tahogrāfa korekcijām.

 “Mums tagad viens šoferis strādā, un sanāk tās kartes pārbraukt. Tā ir realitāte,” sacīja kokvedēju mašīnas šoferi meklējošs uzņēmējs, solot, ka strādāt varēs, “cik grib”, un attiecībā uz tahogrāfu “kaut ko var izdomāt”.

Veicot pārbaudes, Ceļu satiksmes drošības direkcija konstatējusi, ka risks iemigt ir vairāk nekā 10% autovadītāju, bet kravas šoferu vidū iemigt varot pat katrs piektais. Turklāt pret to nav pasargāti arī profesionāli autovadītāji, kas brauc katru dienu. Iemigšana pie stūres saistīta ar lielu slodzi un nepienācīgu atpūtu.

Lai tā nenotiktu un ceļu satiksmes dalībnieki būtu pasargāti no aizmigušiem šoferiem, Latvijā ir ieviesta stingra kārtība, kādā veidā tiek nodrošināts tas, lai šoferi pienācīgi atpūstos. Pirmkārt, smagajām automašīnām jābūt aprīkotām ar īpašām iekārtām – tahogrāfiem, kas uzskaita  šoferu nobrauktās stundas un par kuru pārsniegšanu draud naudas sods. Pēc spēkā esošiem normatīviem, smagās automašīnas šoferis drīkst braukt deviņas stundas dienā, pēc četrarpus stundām atpūšoties vismaz 45 minūtes. Kad deviņas stundas nobrauktas, jāatpūšas vismaz 11 nākamās stundas.  

Otrkārt, sodi sniedzas vairākos simtos eiro, un atbildība par pārkāpumu ieviesta gan pašam autovadītājam, gan arī kompānijai, kas veic pārvadājumus. Tāpat, organizējot pārbaudes uz autoceļiem, smago spēkratu vadītāju uzraudzību veic speciālas policijas vienības.

LTV raidījuma “Aizliegtais paņēmiens” operāciju “Tahogrāfi” arī par to, cik cik viegli ir mainīt tahogrāfa rādījumus un kā kravas automašīnu vadītāji izvairās no policijas kontroles, skatieties pirmdienas vakarā plkst. 19.30  Latvijas Televīzijas pirmajā kanālā un interneta tiešraidē www.ltv.lsm.lv

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti