Dienas ziņas

Zema aktivitāte iedzīvotāju sabiedriskajās apspriedēs

Dienas ziņas

Valmierā lasa kopā ar suņiem

Diskutē par nākotnes izaicinājumiem augstākajā izglītībā

Kompetenču pieeja augstākajā izglītībā - ko tas nozīmē augstskolai un pasniedzējiem?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Uz plašo jautājumu, kādi ir galvenie izaicinājumi un tendences nākotnes augstākajā izglītībā, vairākās diskusijās sestdien savu skatījumu sniedza eksperti. Viena no Latvijas Studentu apvienības rīkotajā forumā aplūkotajām tēmām – kompetencēs balstīta pieeja arī augstākajā izglītībā. Ko tas nozīmē augstskolai un pasniedzējiem?

Šodien prognozēt, kādu darbu studentam varētu nākties strādāt pēc 10-15 gadiem, ir gandrīz neiespējami. Tāpēc labākais, ko augstskola studentam var sniegt šodien, ir fundamentālas pamatzināšanas izvēlētajā jomā komplektā ar prasmi būt elastīgam un prasmi ātri apgūt.

Latvijas Lauksaimniecības Universitātes (LLU) studiju prorektors Aigars Laizāns atzina, ka ne visi, kas nāk uz augstskolu, īpaši smagajās nozarēs, jau ir ārkārtīgi ieinteresēti. "Mēs radām šo interesi ar savu piemēru. Un labie pasniedzēji, kas strādā mūsu augstskolās, rada gan interaktīvās spēles, gan problēmsituācijas, kurās tiek iesaistītas grupas," viņš paskaidroja. "Studenti caur joku, caur reālo spēli darbojas."

Ejiet pie pasniedzēja un prasiet – pēc kādiem kritērijiem mani vērtēs? Kādu kompetenci vai prasmi es šajā kursā apgūšu? Pasniedzējiem jāspēj uz šiem jautājumiem atbildēt. Šādu padomu studentiem dod Kompetenču pieejā balstīta mācību satura projekta pārstāve Zane Oliņa. Viņa dalās ar savu ASV gūto pasniedzējas pieredzi, kur kolēģi paši sev izveidojuši kvalitātes kontroles sistēmu.

"Katru gadu beigās mēs likām kopā savu mapīti ar pierādījumiem, ko tu esi paveicis kā mācībspēks, kā pētnieks un arī kā cilvēks, kurš iegulda savas pūles kopējā kopienas darbībā," paskaidroja Oliņa. "Tajā bija iekšā visu kursu studentu aptauju rezultāti līdz pēdējam komentāram, ko kāds students bija rakstījis. Tās bija publiski pieejamas mapītes, kuras visi kolēģi varēja lasīt. Un tad mums bija saruna gada beigās ar nodaļas vadītāju par to, kādi ir mūsu mērķi nākamajam gadam un ko mēs varam uzlabot."

Tartu Universitātes rektora vietnieks Marts Norma augstskolai redz arī lielāku morālu atbildību pret nākotnes pasauli. Viņaprāt, nākotnes scenāriji var būt vairāki - armagedons, pasaules gals trešajā pasaules karā vai arī skaista, gaiša nākotne.

"Tas atkarīgs no tā, ko darām šodien," uzsvēra Norma. "Politiķi domā tikai piecu gadu rāmjos. Tikmēr akadēmiskajai videi ir visas iespējas kļūt par ilgtermiņa domāšanas čempioni. Mācīt topošajiem līderiem un ekspertiem ne tikai tehnoloģiskas zināšanas, bet arī morālu izpratni, ka pasaules nākotne ir atkarīga no viņiem. Problēma var būt viena, bet, lai to atrisinātu, sastrādāties vajadzēs visu virzienu pētniekiem."

Latvijas Studentu apvienības rīkotajā forumā tika spriests arī par izglītības kvalitāti, starptautiskās sadarbības un zinātnes lomu augstākajā izglītībā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti