Ko valsts iestādes atbild uz uzņēmējas Lindas izmisuma kliedzienu

Šogad pavasarī sabiedrībā plaši izskanēja uzņēmējas Lindas Liepiņas patiess, detalizēts rūgtuma un sašutuma pilns izklāsts par uzņēmējdarbības vidi Latvijā un to, cik saprotama un draudzīga tā ir Igaunijā. Valsts iestādes, pēc LTV lūguma komentējot Lindas vēstuli, atsaucas uz likumiem un uzskaita nākotnes plānus, bet arī atzīst, ka īsteno valdības politiku, kāda tā ir.

Trešdien Linda Liepiņa viesojās raidījumā “Viens pret vienu” un stāstīja, ka Latvijā nekas daudz nav mainījies – ja viņa apkalpotu klientus tā, kā VID apkalpo uzņēmējus, viņai nāktos slēgt savus restorānus.  

Pirms raidījuma tā veidotāji aicināja valsts institūcijas komentēt uzņēmējas šā gada martā sūtīto atklāto vēstuli par situāciju uzņēmējdarbības vidē Latvijā.

Atbildēs iestādes atkārto, ka pilda likumus un īsteno valdības politiku, kāda tā ir, cenšas arī daudzas lietas uzlabot, bet daudziem labiem nodomiem, kā parasti, trūkst naudas, jo uzņēmējdarbības uzsākšanas joma naudas sadalē nav bijusi prioritāte.

“Viens pret vienu” un lsm.lv piedāvā iepazīties ar fragmentiem un pilnām iestāžu atbildēm: 

VID atbildē vairākkārt uzsver, ka novērtē klientu viedokli un ka šāda “atgriezeniskā saite ir ļoti būtiska un svarīga”, jo tā palīdz apzināt trūkumus un turpināt darbu pie to novēršanas. VID norāda uz līdz šim paveikto, bet arī piebilst, ka “ir valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno valdības noteikto nodokļu politiku”.

“Un būtiska, bieži vien pat izšķiroša loma ir tam, cik lielā mērā valdības noteiktā nodokļu politika stimulē uzņēmējdarbību vai gluži pretēji – uzliek tai papildu administratīvo slogu, tādējādi arī palielinot nodokļu administrēšanai nepieciešamos resursus un izmaksas,” atzīst dienests.

Dokumenti

Ekonomikas ministrijas komentārs

Lejuplādēt

33.69 KB

Uzņēmumu reģistra komentārs

Lejuplādēt

18.2 KB

Valsts valodas centra komentārs

Lejuplādēt

17.65 KB

Valsts ieņēmumu dienesta komentārs

Lejuplādēt

19.02 KB

Uzņēmējas vēstule par uzņēmējdarbību un valsts institūciju darbu Latvijā un Igaunijā.doc

Lejuplādēt

54.5 KB

Valsts valodas centrs (VVC) par savu prasību uzņēmumam novākt uzrakstus uz durvīm "Push" un "Pull" un uzrakstu uz logiem "Merry Christmas!" atsaucās uz likumu – centrs pārbaudīja uzņēmuma sniegto informāciju svešvalodā bez tulkojuma latviešu valodā, jo likums paredz, ka jābūt tulkojumam. 

Centrs par konstatēto pārkāpumu noformēja aktu, jo to paredz likums. Taču tas nav sods, bet brīdinājums un izskaidrojošs darbs, tāpēc “mītu radīšana par iestādes uzsvērto sodīšanas funkciju kaitē iestādes veiksmīgai sadarbībai ar sabiedrību un latviešu valodas aizsardzībai kopumā”.

Uzņēmumu reģistra (UR) Galvenā valsts notāre Guna Paidere piekrīt, ka “ne tik daudz prasībām ir nozīme, cik attieksmei”. “Taču vienlaikus novērojam, ka valsts pārvaldes kopējā attieksme pret uzņēmējiem nemainās un tam spilgts apliecinājums ir vēlme uzņēmumu reģistrācijas procesā ieviest uzņēmēju anketēšanu,” atzīst Paidere.  

Viņa arī pauž, ka daudzas prasības ir domātas lielākajiem uzņēmumiem, un ne visiem mazajiem uzņēmumiem tās ir saprotamas. UR ir redzējums, kā bez normatīvo aktu izmaiņām uzlabot šo situāciju, bet tam ir nepieciešamas investīcijas IT risinājumos. Taču pašlaik ne valsts budžeta, ne ERAF finansējuma sadalē uzņēmējdarbības uzsākšanas joma nav bijusi prioritāte.

“Pašlaik investīcijas var salīdzināt ar ceļu būvniecību – mēs varam tikai aizlāpīt bedrītes, bet nevaram uzliet jaunu asfaltu. Un, ja nav šī labā ceļa, tad nevaram gaidīt ne investorus, ne mūsu pašu cilvēku aktivitāti,” atzīst UR vadītāja.

UR gan uzsver, ka maksimāli piedāvā pakalpojumus ar e-parakstu, bet nereti paši uzņēmēji to neizmanto.

Ekonomikas ministrija (EM) savukārt, komentējot Lindas vēstuli, norāda, ka izprot uzņēmējas bažas un neapmierinātību attiecībā uz grūti izprotamām normām un administratīvām prasībām. EM izklāsta līdz šim īstenotos un plānotos pasākumus Latvijas uzņēmējdarbības vides pilnveidošanai, uzņēmēju konsultēšanai, e-risinājumu ieviešanai un pretimnākšanai nodokļu jomā.

37 komentāri
raivis
Tie kas te saka ka ta ir cikstesana,raudasana,tada gadijuma jus neesat nekad meginajusi dibinat firmu,registreties oficiali ko uzsakt! Tie kas ir un pasi to ir darijusi saprot kas tas ir par murgu,ka ir iet attaisnoties uz Vidu par katru sikumu. Seit ir stasts par to ka tas notiek normalas valstis un ka pie mums.un ta izradas ir kaiminvalsts. Ta sape jau ir taja ka pie mums tiesam ir viss aizkeries 20 gadus....un tas nav normali.un ka mainit seit neviens no valdibas puses neko negrib....tur ir ta sape Laujiet stradat un bus nauda gan uznemejiem gan valstij
kvass
Kā būtu sākt ar birokrātiskā sloga mazināšanu. Piem. :darba laika uzkaites tabulas, drošības tehnikas un ugunsdrošibas instruktāža, drastiskā degvielas uzskaite, ierobežojumi dienesta auto lietojumam, tērņu ierobežojumi u.t.t. Noteikti tas viss ir vajadzīgs atkarībā no nozares vai uzņēmuma lieluma, bet priekš kam apgrūtināt sīkos un cik valstij izmaksā dienestu uzturēšana, kas to visu uzrauga. Un cik bezjēgā tiek tērēts laika un naudas, lai to visu ievērotu. Un no tā arī barojas koruptīvā vide.
Brencis
paldies Lindai , malacis, pilnīga patiesība !
Vilnis Ingai
Te ir divi aspekti .Ja mājā ir darbojoš gāzes vads ,Jā māja kura celta 1939 gadā ar krāsns apkuri ,kuru izmeši ir daudz kaitīgāki it sevišķi ja kurina ar OGLĒM tad kāda vēl izziņa būtu vajadzīga. Vai telpas atbilst ievietot katlu un dūmenis darba kārtībā to nosaka LG . Tas ir RĪGAS SILTUMA LOBIJS lai neiet prom, jo kas maksās RS - arī par Zāles audzēšanu virs siltumtrasēm!!!!
Intars
* No šī gada janvāra vecie svari veikalos vairs nederēja, jo uz tiem nebija jauno prasību marķējuma, kas nozīmē, ka svari ir jāmaina uz jauniem. Tas savukārt izmaksā sākot no 150 EUR tirdzniecības vietai. Nu jau šī prasība ir atcelta un vecie svari atkal ir kļuvuši derīgi. * No 2017 gada ir prasība, ka vecie kases aparāti ar papīra kontrollenti vairs nebūs derīgi. Joprojām nav skaidrs vai jauniegādātais kases aparāts, kas iegādāts 2016 gadā būs vai nebūs derīgs lietošanai. VIena kases aparāta nomaiņa izmaksā no 300 - 500 EUR vienai tirdzniecības vietai. * Vēl ir pavīdējusi jauna ideja, ka tabaku tirgot varēs tikai to turot speciālos skajos, kur viens šāds skapis izmaksās ~ 700 EUR... un tā šo tematu var turpināt.... nesen kādā diskusijā vēlreiz pārliecinājāmies, ka valsts ierēdņiem nav izpratnes kur valstī rodas nauda! Nav brīnums, ka paties drīz uzņēmēji izies ielās!
Intars
Bez attieksmes un birokrātiskas piekasīšanās vēl rodas iespaids, ka ir arī spēcīga interese aizvērt mazos pārtikas tirdzniecības uzņēmumus reģionos: * Pirms dažiem gadiem bija nepieciešams obligāti uzstādīt katrā tirdzniecības vietā kur tirgo alkoholu novērošanas kameras, kas uz vienu tirdzniecības vietu izmaksāja vismaz 250 EUR + reģistrēšanās Datu valsts inspekcijā par naudu. Pēc kāda perioda šī prasība tika atcelta, jo tā nesasniedz savu paredzēto mērķi. * No šī gada aizliegts atgriezt vairumtirgotājam pārtikas preces, izņemot īpašus gadījumus. Tas nozīmē, ka mazajam tirgotājam ir nepieciešams "plānot" pārdošanas apjomus iekļaujoties vairumtirgotāju noteiktajās minimālo pasūtījumu robežās, kas nereti ir nereāli. Iebilstot konkurences padomei ir ideāls risinājums - var neslēgt līgumu ar šādu vairumtirgotāju. Tas nozīmē, ka mazajam tirgotājam rodas vairāk norakstītu preču, jo nav iespējams tās realizēt. Tas viss tikai kāda viena Latvijas lielā ražotāja interesēs...
JĀNIS
Rakstiet visi kuriem izziņu no iestādēm bija jāgaida 10 - 20 dienas - vai mēnesi. Jādara gals šai nejēdzībai. Tāpēc Igauņi iet pa priekšu.
Inga
Interesanti, cik dienās Tu pats spētu sagatavot atbildes ar visiem nepieciešajiem citātiem un izvērtējumu 2000 milj. cilvēku.
Vilnis
Nodevu RD MĀJAS un VIDES DEPARTAMENTAM Iesniegumu lai atļauj dzīvoklī ierīkot Gāzes katlu priekš dzīvokļu apkures . Pašreiz kurinu ar malku . Izbrīnē tas ka komisija skata šo jautājumu tikai vienreiz mānesī. TĀDI NOTEIKUMI To paskaidroja pa tel.67105119 .Šeit kā redzams strādā NE PRIEKŠ CILVĒKIEM DOMĀJU IZVEIDOT JAUNU RAIDĪJUMU 1 : 1
Liga Mailite Mailite
Lai katrs pats savas laimes kaléjs! Līdzekłi? Lai sirdsapzińai labvélígi!
Vija
Lindai taisnība, bet nekas nemainīsies,jo mums apkarot valsts ēnu kabinetus un birokrātismu nav pa spēkam.
mārtiņš
neviens likums neliedz ierēdnim pārkāpumu izvērtēt pēc būtības un samērības. Es negribu dzirdēt kārtējās vaimanas, ka redz valstij naudas nav. Naudas trūkums nenozīmē, ka jāuzvedās kā bandītiem. Man nevajag tos UR/VID it risinājumus, man vajag, lai tas ierēdnis kas atvilcies pie manis pārbaudē, spētu loģiski domāt, beigtu sist ārā kukuļus un pirms atvēzēties ar sodu pilno bardzību, atgādināt man lūdzu, ar ko mans bizness ir sliktāks par Gan Bei, kas pie krietni smagākiem pārkāpumiem tika cauri ar neko
hah
Vispirms jau žurnālistiem jāiemācās rakstīt un skatīt jautājumus no visām pusēm. Jebkuram uzņemumam sabiedriskajā ēšanā ir minimālais ievērojamo noteikumu kopums un pienākums maksāt nodokļus.
aol
Ko nozīmē "pienākums maksāt nodokļus"? Uzņēmēja pienākums ir veidot peļnu, ņēmot vērā visus iespējamus riskus. Nodokļu nemaksāšana ir tikai vēl viens risks, kas uzņēmējam ir jāizvērtē, un jāpieņem lēmums: "Man izdevīgāk maksāt nodokļus tieši tādā apmērā". Un izdomāt nodokļu maksāšanas apmēru.
AC
Latvijaa uznjeemeeji saka,ka nevar atrast darbiniekus? Kaapeec vinji domaa ,ka 21. gadsimtaa kaads veeleesies buut par vergu? Lai piedaavaa cilveeka cieniigu samaksu,tad buus kas straadaa.
Dace
Patiesībā jau darbinieks nopelna ne tikai savu algu, bet arī atpelna uzņēmuma izmaksas uz uzņēmēja ambīcijas. Uzņēmējs nebūtu uzņēmējs, ja darbinieks viņa vietā nestrādātu...
Sumo
Samaksāt var tikai to algu ko darbinieks ir nopelnijis.
ik
par skaidrojumu, ka durvju uzrakstiem jābūt tulkotiem valsts valodā - ha, cik nav saviesies uzņēmumu, pat teātru un festivālu, kam nosaukums ir tikai un vienīgi angliski? Un tas nav nekas, cienījamie valsts valodas aizstāvji?
Alexa
Lai Vida darbinieki kļūtu laipnāki, ir vajadzīga nauda, investīcijas utt????? Kā šitajām valsts iestādēm visām patīk savu nekompetenci, rupjības, attieksmi novelt uz līdzekļu trūkumu . Kā tikai kāds aizrādījums , tā uzreiz mums trūkst naudas... Realitātē ir tā, ka pilnīgi pietiktu ar esošajiem līdzekļiem, tikai vismaz puse ir jāatlaiž, atlikušajiem jāpalielina algas, un būs gan laipni , gan kompetenti.
Dace
Kādreiz bija tā, ka kā saruna ar VID, tā Tevi nolika pie vietas itkā Tu nebūtu cilvēks, bet tagad gan jāsaka, ka pārsvarā VID darbinieki ir laipni. Tiesa, ir daži eksemplāri kuriem tā vien mēle niez kādu asāku vārdu pateikt, bet nevar noliegt, ka salīdzinoši, situācija ir labāka. Reizēm arī laipniem darbiniekiem nav garastāvokļa un reizēm arī viņu limits ir izsmelts. pati strādāju ar klientiem un ir daži eksemplāri, kuri dāzu minūšu laikā pamanās līdz baltkvēlei novest...
vārds
Realitātē ir tāda, ka plaši izskanējusī algu pielikšana VID darbiniekiem nenotiek. Patiesībā tā ir reforma, kura paredz atlaist, samazināt un iegūto līdzekļus sadalīt - tātad tieši tas, ko "ārsts izrakstījis".
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti