Panorāma

Panorāma

Panorāma

Atskaņo A.Dvoržāka „Stabat Mater”

KNAB sācis 19 pārbaudes par priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem

KNAB sācis 19 pārbaudes par iespējamiem EP priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem

Par to, cik nozīmīgas partijām ir Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanas, liecina arī tēriņi vēlēšanu kampaņai. Partijām jau bijis jādeklarē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) līgumsaistības par reklāmu izvietošanu. Partiju budžeti un stratēģijas vēlētāju uzrunāšanai ir krasi atšķirīgas. KNAB jau sācis 19 pārbaudes par iespējamiem aģitācijas pārkāpumiem.

Šobrīd partijas kopumā aģitācijai EP vēlēšanām ieplānojušas tērēt gandrīz 440 000 eiro – aptuveni piecas reizes mazāk nekā pērn pirms Saeimas vēlēšanām. Divas trešdaļas kopējās summas plāno tērēt trīs politiskie spēki – "Saskaņa", "Attīstībai/Par!" un Latvijas Krievu savienība (LKS). Tā ir vienīgā, kas EP vēlēšanām atvēl vairāk naudas nekā Saeimas vēlēšanām. LKS vadītāja Tatjana Ždanoka stāstīja, ka lielākie sponsori būšot viņa pati un eiroparlamentārietis Miroslavs Mitrofanovs.

"Vismaz pusi mēs varam. [Ziedojumu] griesti taču ir vienam cilvēkam," teica Ždanoka. Uz norādi, ka šobrīd KNAB datubāzē tik lieli ziedojumi neuzrādās, LKS vadītāja atbildēja: "KNAB datubāzē... Es vēlreiz saku, kampaņa ir tikai sākusies. Ko jūs tik daudz par mums uztraucaties? Mēs visu izdarīsim, kā vajag un likuma robežās."

No Saeimā pārstāvētajām partijām pagaidām vismazāko summu aģitācijai deklarējusi "KPV LV" – tikai 73 eiro. Lai gan līdz vēlēšanām atlikušas 37 dienas, "KPV LV" savu kampaņu vēl tikai plānojot.

"Domājam un analizējam, kāda varētu būt mūsu turpmākā mārketinga stratēģija, kā uzrunāt mūsu iespējamos vēlētājus. Pēc šīs stratēģijas apstiprināšanas mēs noteikti ieguldīsim papildu līdzekļus šajā kampaņā," sacīja "KPV LV" vēlēšanu saraksta līderis Kaspars Ģirģens.

Lielas atšķirības ir ne tikai summās, bet arī taktikā, kur naudu tērēt.

Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS) gandrīz visu kampaņai atvēlēto naudu paredzējusi izlietot reklāmām presē, savukārt "Jaunā Vienotība" un "Progresīvie" – vides reklāmām. Partija "Saskaņa" ir vienīgā, kas izvēlējusies reklamēties galvenokārt televīzijā. Partijas reklāmas redzamas krieviski raidošajā Pirmajā Baltijas kanālā.

"Nila Ušakova fani, tie, kas fundamentāli atbalsta Nilu Ušakovu, viņi absolūti noteikti ir Pirmā Baltijas kanāla skatītāji. Viņš arī ir radīts kā politiķis šajā kanālā. [..] Pats svarīgākais – jāņem vērā, ka šīs vēlēšanas ir ļoti īsi pēc iepriekšējām vēlēšanām. Līdz ar to, es domāju, ka partijas ir izvērtējušas stratēģiju, kas ir devis labāko efektu Saeimas vēlēšanās, ar kuru no instrumentiem ir sajūta, ka ir sasniegta tā auditorija, kas ir nepieciešama," sprieda sabiedrisko attiecību aģentūras "Mediju tilts" vadītājs Filips Rajevskis.

Sociālajos tīklos internetā lielāko summu reklāmām gatava tērēt Nacionālā apvienība – 10 000 eiro. Tikmēr "Saskaņa" deklarējusi, ka sociālajiem tīkliem tērēs tikai 1500 eiro, savukārt ZZS – 500 eiro. Tieši aģitāciju sociālajos tīklos KNAB uzraudzīt ir visgrūtāk. Lielās sociālo tīklu kompānijas gan ar KNAB sadarbojoties, un ar apmaksāto ierakstu uzraudzību lielu problēmu neesot.

Tomēr grūtāk izķert gadījumus, kad partiju norīkojumā slavinošus tekstus it kā bez maksas raksta trešās puses.

"Ir ļoti grūti pierādīt šādus gadījumus, kad, iespējams, ir apzināta rīcība no personu puses, kas slēptā veidā saņēmušas samaksu un ražo tādu informācijas saturu, kurai nav apmaksa. [..] Mums, protams, birojam ir šī labā puse, ka mēs varam veikt arī operatīvo darbību, lai atklātu noziegumus. Ir plašāki šie instrumenti, lai mēs varētu fiksēt šos gadījumus," atzina KNAB Politisko organizāciju pārkāpumu izmeklēšanas nodaļas priekšniece Amīlija Raituma.

Birojs šobrīd sācis vienu pārbaudi par slēptu aģitāciju sociālajos tīklos, taču kopumā par aģitācijas pārkāpumiem uzsāktas 19 pārbaudes, no kurām septiņas ir par iespējamu administratīvo resursu izmantošanu, tostarp par Rīgas domes resursiem.

"Iespējams, mēs negūsim pierādījumus, ka šeit ir kādi pārkāpumi vai nodoms izmantot ļaunprātīgi administratīvos resursus, bet, ja ir kādas pazīmes, mēs sākam pārbaudi. Prognozēt, ar ko beigsies šīs pārbaudes, nav iespējams," piebilda biroja pārstāve.

Birojs pēc vēlēšanām vēlas sākt diskusiju par jauniem ierobežojumiem priekšvēlēšanu aģitācijai. Šobrīd partijām ir noteikti tēriņu limiti par reklāmu izvietošanu, taču summām par reklāmu izgatavošanu vai kampaņas plānošanu ierobežojumu nav. Biroja ieskatā, tas joprojām dod lielas priekšrocības turīgākajām partijām.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti