KNAB pārbaudīs Ventspils domes pašreklāmai iepirktus dārgus ekrānus

Dažus mēnešus pirms pašvaldību vēlēšanām vairākas Ventspils pilsētas domei padotās iestādes un uzņēmumi nolēmušas pirkt informatīvos ekrānus, kas kopumā izmaksāja vairāk nekā 65 000 latu. Dome skaidro, ka tas notiek kāda ES projekta ietvaros, lai veicinātu pilsētnieku digitālās prasmes. Tomēr aptuveni 30 vietās pilsētā ekrānos redzamais rada aizdomas par pašvaldības resursu izmantošanu, lai izceltu pilsētā valdošā politiskā spēka „Latvijai un Ventspilij” pārstāvjus. Par notikumiem Ventspilī jau ieinteresējies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB).

„Eiropiešu digitālo prasmju veicināšana” jeb SEED - tā saucas starptautiskais projekts, kuru līdzfinansē Eiropas Komisija (EK), lai palīdzētu iedzīvotājiem apzināties, kas ir e-pārvalde un kādu labumu tā sniedz. Tajā iesaistījusies arī Ventspils pašvaldība, kuras finansējums projekta realizācijai pilsētā ir 280 000 eiro.

Dokumenti

Ventspils ekrānu iepirkums - "Capital"

Lejuplādēt

1.76 MB

Projektā iecerēts ar interaktīvo ekrānu palīdzību nodrošināt pilsētas iedzīvotājiem un viesiem bezmaksas pieeju aktuālajai pašvaldības informācijai un e-pakalpojumiem, apgalvots Ventspils domes mājaslapā.

Projekta ietvaros aptuveni 30 vietās Ventspilī parādījušies iespaidīgu izmēru ekrāni - no pusotra līdz diviem metriem pa diagonāli. Tajos redzamas ziņas par laika apstākļiem, informācija par SEED projektu, Ventspils domes portāla rakstu pieteikumi.

Tomēr galvenokārt uz ekrāniem mainās attēli, kuri pieteikti kā „Pašvaldības paveiktais no 2009.gada”.

Starp dažādiem pilsētas skatiem un pasākumiem regulāri manāmas bildes, kurās galveno lomu spēlē valdošās partijas „Latvijai un Ventspilij” pārstāvji, kas kandidē gaidāmajās vēlēšanās. To vidū ir gan no pilsētas domes priekšsēdētāja pienākumu pildīšanas atstādinātais Aivars Lembergs, kurš te rok zemi, te pozē starp sportistiem vai lielākajiem nodokļu maksātājiem, te spiež roku skolotājai, gan citi domes deputāti, gan pašvaldības iestāžu vadība.

Kopumā ekrānu iegādei sludināti 12 iepirkumi, kuros iztērēti nepilni 67 000 latu.

Atskaitās par padarīto

Ventspils domes priekšsēdētāja vietnieks Guntis Blumbergs sakās neko nezinām par ekrāniem. Tomēr viņš apgalvo, ka „tā ir pašvaldības atskaite, kurā iepazīstina, ko tā dara ikdienā”.

Blumbergs norāda, ka atbildīgais par ekrānu uzstādīšanu ir „Ventspils Digitālais centrs” projektu vadītājs Kristians Jacevičs. Viņš ir „Latvijai un Ventspilij” valdes loceklis un iekļauts domes vēlēšanu kandidātu sarakstā. „Saturs ir tā… to mēs, Digitālais centrs kopā ar pilsētas domi…kā lai saka, savstarpēji saskaņojot.”

Vaicāts, vai korekti būtu teikt, ka ekrānos rādīts tiek domes iesniegtais materiāls, viņš to apstiprina. „Fotogalerijas [to izcelsmi] par pilsētas notikumiem var jautāt domes mārketinga nodaļai,” Jacevičs skaidro ekrānos redzamo materiālo izcelsmi.

„Mums liekas, ka ir ļoti normāli, ka mēs atskaitāmies cilvēkiem, kas ir padarīts šajā laikā [pēdējā četrgadē, kad ir pašreizējās domes pilnvaru laiks],” sacīja Ventspils domes mārketinga nodaļas vadītāja Kristīne Duļbinska, piebilstot: „Kādu pārkāpumu jūs saskatāt pašvaldības atskaitē?”

Duļbinska nepiekrīt, ka ekrānos būtu atspoguļoti Ventspils domes labie darbi, izmantojot administratīvos resursus, tādējādi pirms pašvaldības vēlēšanām, popularizējot to vadītājus. Vaicāta, kā ventspilnieku digitālās prasmes uzlabo kāda Ginesa rekorda uzstādīšana pilsētā, klātesot tās vadībai, Duļbinska skaidro: „Viņi vienkārši atspoguļo to, kas ir šajā periodā paveiktais, un mums tas bija Ginesa rekords, kas bija lielisks pasākums un daudziem ventspilniekiem tas paliks atmiņā kā aizvadīto 10 gadu lielākais pasākums,”.

Citā attēlā redzams Lembergs ar lielākajiem nodokļu maksātājiem. „Man nav citas bildes, kur šie nodokļu maksātāji ir kopā. Man nav citas bildes, es varu izvēlēties no tā materiāla, kāds man ir,” skaidro mārketinga nodaļas vadītāja un pēcāk piebilst: „Nu, es nesaskatu, kur ir problēma!”

Par ekrānu iegādi nav lēmuši

Problēmu gan saskata visi Ventspils domes opozīcijas deputāti, kas kandidēs arī gaidāmajās vēlēšanās. Viņi apgalvo, ka par šādu ekrānu iepirkšanu un tāda satura raidīšanu tajos nav lēmuši un pieļauj - informācija par to varētu būt aizslēpta aiz kāda vispārīga projekta nosaukuma. To saka gan Jeļena Garbuzova no partijas „Tautas kontrole,” gan Dace Korna no „Vienotības,” gan Ivars Landmanis no Reformu partijas.

Opozīcija uzskata, ka šādi tērēt nodokļu maksātāju naudu nav lietderīgi. Jo ventspilniekiem faktiski tiekot kultivēta sajūta, ka viss pilsētā notiekošais ir dažu cilvēku nopelns.

Zemāka cena, tehniski neatbilst iepirkumam

Arī tas, kā ekrāni iepirkti, rada jautājumus. Visos iepirkuma konkursos uzvarēja Ventspils firma „Reloko”. Vairumā gadījumu akciju sabiedrība „Capital” bija piedāvājusi par dažiem simtiem latu zemāku cenu, taču visos iepirkumos tehnisku iemeslu dēļ no konkursa izslēgti. Vienā gadījumā pat pēc tam, kad tika pasludināti par uzvarētāju.

„Mēs domājam, ko darīt – vai dot uz tiesu? Nu, nav īsti pareizi, kā viņi rīkojas. Bet tad mēs sapratām, ka nav nekādas īpašās jēgas, jo tagad ir uzbūvēts tā, ka pēc trijiem gadiem tu dabū lēmumu: jā, bija nelikumības, taču tālāk nekas nenotiek. Nekādi līgumi netiek lauzti, nekādas kompensācijas netiek maksātas,” situāciju skaidro Šulcs.

Šulcs pieļauj, ka iepirkums varētu būt sadalīts starp vairākām iestādēm, jo Iepirkumu uzraudzības birojā var sūdzēties par konkursiem virs 20 tūkstošiem latu. Tagad birojs, kas uz sūdzības izskatīšanas laiku var arī apturēt līguma slēgšanu, iejaukties iepirkumu norisē nevarēja.

Pat uzvarējušā „Reloko” valdes priekšsēdētājs Uldis Cīrulis atzīst, ka daudzi mazie iepirkumi bija apgrūtinoši: „Principā visur bija izgatavoti specifiski stiprinājumi, jo vietas pēc pasūtītāja prasības bija norādītas. Beigās tas rieciens nemaz tik salds nesanāca”.

Atbildīgais par iepirkuma specifikāciju bija Jacevičs no Digitālā centra. Viņš „Reloko” uzvaras konkursos skaidro ar tā kvalitatīvu piedāvājumu. „Tika atklāts, ka viņu piedāvājums nebija kvalitatīvais,” tā viņš skaidro, kāpēc vienreiz pēc tam, kad par uzvarētāju bija nosaukts „Capital” par labāko atzina „Reloko”.

Ar aizdomām par vietējā uzņēmuma lobēšanu un iepirkumu komisiju pārkāpumiem „Capital” bija vērsies arī Ventspils domē, taču saņēma atbildi, ka pašvaldības iestādes un uzņēmumi iepirkumu procedūras veic neatkarīgi no domes. „Absolūti tā nav iepirkuma dalīšana. Katra juridiska persona pati pērk. Var būt centralizētie iepirkumi, var nebūt centralizētie,” norāda domes Ekonomikas nodaļas vadītājs Laimonis Strujevičs. Vaicāts, kā var būt, ka uzreiz vairākas pašvaldības iestādes izsludina iepirkumus, viņš norāda, ka visas iestādes ir pieslēgtas vienotam tīklam, kurās darbojas kopā. „Par jebkuru jautājumu ir apspriede (..) Ir plānošanas sanāksme jebkurā uzņēmumā, jebkurā reģionā,” norāda Strujevičs, noraidot apgalvojumu, ka Ventspils dome vēlējusies izvairīties no IUB uzmanības.

Vērtēs KNAB

Tomēr gan konkursu norisi, gan to, kas tiek rādīts nopirktajos ekrānos, apņēmies izvērtēt KNAB.

„Es varu apstiprināt, ka birojs ir uzsācis pārbaudi par šiem iespējamajiem aģitācijas un administratīvā resursa izmantošanas gadījumiem Ventspilī," informēja KNAB.

"Vienlaikus mēs šīs pārbaudes ietvaros pārbaudīsim iepirkumu par šo informatīvo ekrānu piegādi un uzstādīšanu. Proti, šo iepirkumu atbilstību normatīvo aktu prasībām, un šīs pārbaudes nolūks būs konstatēt, vai šajās darbībās nav saskatāmas, kādas koruptīvu darbību pazīmes un pārbaudīsim vai amatpersonas nav rīkojušās interešu konfliktā,” skaidro KNAB Politisko organizāciju finansēšanas kontroles nodaļas vadītāja Inga Soloveja.

Savukārt Eiropas Komisija pēc būtības neatbildēja uz jautājumu, vai SEED izmantošana šādā veidā atbilst projekta mērķim. Komisija vien norāda, ka ekrānu iegādi Eiropas Savienība nefinansē. Tomēr, ja rodas aizdomas par pārkāpumiem fondu izmantošanā, Komisija var veikt papildu pārbaudes vai pat pieprasīt pilnu auditu projekta dalībnieka telpās. Nav gan skaidrs, vai Eiropas Komisija kaut ko tādu plāno darīt Ventspilī.

Arī uzlīmes uz autobusiem un video domes portālā

Tikmēr Ventspils pilsētas dome nupat izvēlējusies uzvarētāju jaunā iepirkumā - kāda Alsungas reklāmas firma par nepilniem desmit tūkstošiem latu drukās un uzlīmēs uz sabiedriskajiem autobusiem informatīvās uzlīmes. Tas jāizdara līdz aprīļa beigām. 

Iepirkuma kontaktpersona ir Duļbinska, kurai prasu skaidrojumu arī par šo ieceri: „Tas ir vēl viens mūsu paplašinājums pašvaldības atskaitei. Tur arī būs tie paši paveiktie darbi.” Taujāta, vai būs redzami arī deputātu sejas, viņa atbild, ka nezina – vēl notiek maketēšana. Duļbinska arī norādīja, ka tas ir jaunums, lai plašāk sasniegtu cilvēkus. Uz jautājumu, vai tā ir sakritība, ka šis jaunums ir īsi pirms pašvaldību vēlēšanām, sacīja: „Nemāku atbildēt. Tāda ideja šogad radās. Mana ideja."

Mēs vienkārši izdomājām, ka tie autobusi ir izmantojami arī, piemēram, lai informētu par darbu,” skaidroja pašvaldībā.

Jāpiebilst, ka KNAB šobrīd izvērtē vēl kādu iespējamo administratīvo resursu izmantošanas gadījumu Ventspilī. Domes portālā starp galvenajām ziņām vēl nedēļas sākumā bija atrodams mārketinga nodaļas filmētais video no Lemberga preses konferences, kurā viņš stāsta par „Latvijai un Ventspilij” kandidātu sarakstu un programmu, kā arī kritizē opozīciju.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti