Dienas ziņas

Pirmais ziedotais miljons jau iztērēts Ukrainas labā

Dienas ziņas

Dienas ziņas

“Zaļā asfalta” eksperiments izdevies

Jelgavas novadā pēc veiksmīga «zaļā» asfalta eksperimenta zinātnieki turpinās iesākto

Jelgavas novada Vilces pagastā pirms pusgada uzklātais eksperimentālais “zaļais” asfalts, kura sastāvā ir arī nolietotas riepas, joprojām ir ideālā stāvoklī. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki darbu turpinot, un jau rudenī tikšot izveidots vēl viens eksperimentālais posms ar uzlabotu asfalta receptūru. Šādu asfaltu neesot aizliegts ražot arī šobrīd, bet, visticamāk, plašāk tas varētu tikt izmantots pēc pāris gadiem, kad tehnoloģija būšot kārtīgi pārbaudīta un ražotāji būs atbilstīgi aprīkojuši iekārtas.

Šīs ziemas mainīgie laika apstākļi teju visos asfaltētajos ceļos izgrauzuši pamatīgas bedres. Arī uz garākā asfaltētā ceļa Jelgavas novada Vilces pagastā bedru un ielāpu netrūkst. Bedru neskarts gan palicis apmēram 350 metrus garais posms, kur pagājušā gada septembrī pirmoreiz Latvijā uzklāja asfalta segumu, kura sastāvā ir 15% gumijas granulas no nolietotām riepām. 

Pagasta pārvaldniece norādīja, ka bedrīšu lāpīšanai pagasta asfaltētajiem ceļiem gadā tiekot izlietoti ap 10 000 eiro, tāpēc ļoti ticējusi un cerējusi, ka eksperiments izdosies, un šobrīd tā arī izskatoties.

Vilces pagasta pārvaldniece Anda Duge sacīja: “Bet tā īsti mēs viņu pārbaudām tikai vairāku gadu garumā. Te ir ļoti intensīva smagā transporta kustība. Pa šo ceļu brauc arī transports, kas šķērso robežu ar šķembām, ar kokmateriāliem.”

Novada domes priekšsēdētājs Madars Lasmanis (“Latvijas attīstībai”) atzīmēja, ka nebūtu iebildumu pagasta ceļiem uzklāt “zaļāku” asfaltu, tomēr pagaidām tas īsti neesot iespējams.

“Es domāju, ka būtu nepieciešams “Latvijas Valsts ceļu” standartos vispirms iekļaut kā prasību un līdz ar to ražotāji savās ražotnēs sāktu pielietot šo. Šobrīd, pērkot asfaltu, mēs kā pašvaldība varam nopirkt to, kas tirgū ir pieejams,” pauda Lasmanis.

Kā norādīja uzņēmums “Latvijas Valsts ceļi”, esošās specifikācijas neliedz būvniekiem izmantot pārstrādāto gumiju.

“Būvniekam jāgarantē kvalitāte un, ja uzņēmēju tehnoloģijas to ļauj izdarīt arī, izmantojot gumiju, tas ir iespējams. Vienlaikus jānorāda, ka patlaban nav informācijas, kā šāds risinājums funkcionē ilgtermiņā reālos apstākļos. Tāpat, nav zināms, cik efektīvi ir iespējams pārstrādāt ar gumiju modificētu asfaltu tā, lai nepārtrauktu ceļa segā izmantoto aprites ciklu,” atzīmēja uzņēmumā. 

RTU, kur tika izstrādātā jaunā asfalta receptūra, skaidroja, ka darbs turpinoties. Plānots, ka rudens pusē, iespējams, turpat Vilcē varētu tikt uzklāts vēl viens eksperimentālais posms ar uzlabotu receptūru.

RTU Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs paskaidroja: “Plašāka pielietošana ir atkarīga arī no vairākām politiskām niansēm. Pasaules Banka spiež, ka jābūt zaļajam iepirkumam, līdz ar to mums, zinātniekiem arī būs iespēja iesaistīties, lai piedāvātu tādu opciju – zaļais risinājums, izmantojot nolietoto riepu gumijas granulas. Vēl kavē fakts, ka Latvijā ir tikai divi ražotāji, kuri var modificēt, kuri ir iegādājušies modificēšanas mezglus.”

Plašāka jaunā asfalta pielietošana uz Latvijas ceļiem paredzama pēc pāris gadiem. Visticamāk, tas tikšot piedāvāts kā viens no zaļajiem risinājumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt