Bezskaidras naudas norēķinu ieviešana braucieniem Jelgavas pilsētas autobusu maršrutos sākās 2012. gadā. No 2015. gada par braucienu var samaksāt arī ar jebkuras bankas karti, un biļetes cena ir par 15 centiem lētāka, tomēr vairāk nekā 30% pasažieru joprojām izmanto skaidru naudu.
Pilsētnieki saka, ka ar bezskaidru naudu biļetes tomēr ir pirkt lētāk. “’Ērtāk. Ilgi nav jāgaida. Ja vēl mēs esam visa ģimene, tad katru reizi karte ir jāliek iekšā. Tādā gadījumā ērtāk ir skaidra nauda,” norāda jelgavniece Inese.
Tiem, kuriem kabatā ir monētas no 1. oktobra braukšana pilsētas maršrutos kļūs vēl par 50 centiem dārgāka un biļete jau maksās 1.50. “Domāju, ka ir mazliet par daudz pacelts. Ir taču cilvēki, kas tikai vienu vai divas reizes mēnesī brauc uz kādu iestādi. Ja viņam ir jāmaksā 1,50 eiro, tad tas ir mazliet par daudz,” norāda Anna.
Autobusu parka vadība skaidro, ka mērķis esot sasniegt “Rīgas Satiksmes” rādītājus, kur ar skaidru naudu norēķinoties vien 1,5% pasažieru. “Visur, kur figurē skaidra nauda, pastāv ļoti daudz dažādu risku. Visa uzskaite, uzglabāšana inkasācija, seifa lietas un tā tālāk. Bezskaidra nauda ir nauda no konta uz kontu. Tur to risku ir krietni mazāk,” norāda SIA “Jelgavas autobusu parks” valdes loceklis Gints Burks.
No pagājuša gada rudens arī tradicionālās papīra mēnešbiļetes ir nomainītas pret elektroniskajām abonementa biļetēm. Tas gan patīk ne visiem un portālā “Mana balss” pirms nedēļas uzsākta parakstu vākšana. Burks gan bilst, ka solis atpakaļ netikšot sperts, jo nereti cilvēki mēnešbiļetes viltojuši. “Tā ir tā pati mēnešbiļete. Tikai tā ir elektroniskā veidā un autobusā norēķinās elektroniski, biļeti pieliekot pie kases aparāta. Šādā veidā mēs veicam arī pasažieru uzskaiti,” saka Burks.
Pagājušajā gadā Jelgavas pilsētas autobusos pārvadāti nedaudz vairāk nekā trīs miljoni pasažieru, kas ir par apmēram 6% mazāk nekā gadu iepriekš.