SIA “Jēkabpils autobusu parks” katru darba dienu veic maršrutu Jēkabpils – Medīlas – Mežāre – Jēkabpils, kas ved pa vairākiem valsts vietējās nozīmes autoceļiem. Virgīnijs Pečauskis par autobusa šoferi strādā jau 15 gadus, un teic, ka sliktā stāvoklī ir daudzi grants ceļi, arī šajā maršrutā. “Grāvju līmeņi ir tādi, ka tas ceļš ir dziļāks. Ej kā pa tuneli iekšā! Tam ūdenim nav, kur palikt.
Grants ceļi pavasaros vispār ļoti grūti izbraucami, pat autobusi slīkst,” norāda Pečauskis.
Maršrutā nav daudz pasažieru – arī šajā reisā tiek apkalpoti tikai daži cilvēki, bet katram no viņiem tā ir vienīgā iespēja tikt uz darbu un citām darīšanām pilsētā. “Es dzīvoju Mežaratītēs, pie krustojuma ar ceļu, kas ved uz Mežāri. Reizi nedēļā es braucu uz pilsētu. Bet ceļi ir drausmīgi,” stāsta autobusa pasažiere Valija.
Slikto ceļu dēļ ir gadījumi, kad autobusi spiesti pārvietoties ar mazāku ātrumu, tādējādi reisi reizēm kavējas. Pavasara šķīdoņa ietekmē ļoti grūti izbraucams ir gan autoceļš Sūnas – Mētriena, gan autoceļš Jaunāmuiža–Ratītes–Mežāre.
Lai gan šonedēļ šie ceļi nogreiderēti, jau pēc dažām dienām vairākos posmos atkal veidojas dubļu masa un rises.
Viens no sliktākā stāvoklī esošiem grants ceļiem Jēkabpils apkārtnē šobrīd ir valsts vietējās nozīmes ceļš Jēkabpils–Antūži–Medņi.
Pagājušajā nedēļā uz šī ceļa iestiga viens no “Jēkabpils autobusu parka” autobusiem, tādējādi nespējot izpildīt reisu līdz galam.
“Ne greiders, ne traktori - nekas nevarēja izvilkt ārā. Sazinājos ar ceļa daļu, atbrauca ekskavators. Pakši noplēsti autobusam, kamēr mēs to dabūjām ārā, un tad viņš vēl divas dienas stāvēja, kamēr mēs to savedām kārtībā. Viņš bija tā nosēdies – “līdz acīm”, kā tautā saka. Riteņi karājās gaisā, un tas guļ uz tā ceļa,” stāsta SIA “Jēkabpils autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Jānis Ščerbickis.
Uzņēmumam šis esot pirmais gadījums vairāku gadu laikā, kad autobuss pilnīgi iestieg dubļos.
Par to, cik sliktā stāvoklī ir kāds konkrēts ceļš, šoferi uzzina tikai tad, kad jau devušies reisā. “Kādreiz bija pirmais ziņotājs, ja labi atceraties, bija piena mašīnu šoferi. Ja tur priekšā bija sliedes, piena mašīna bija izbraukusi, tad šoferis ar pasažieru autobusu varēja braukt ar pārliecību, ka viņš nokļūs galā. Tagad mēs esam pirmie,” saka Ščerbickis.
VAS “Latvijas Valsts ceļi” uzsver, ka grants autoceļus iespējams greiderēt tikai tad, kad tie ir apžuvuši un tehnikai ir iespēja piekļūt konkrētajām vietām. Situācija varētu uzlaboties nākamnedēļ, prognozē uzņēmums.
KONTEKSTS:
Šogad ceļu sakārtošanai Latvijā paredzēti apmēram 300 miljoni eiro. 35 miljonus eiro plānots atvēlēt vietējo grants ceļu sakārtošanai kopumā 300 kilometru garumā. Salīdzinājumam - 2017. gadā vietējo ceļu sakārtošanai novirzīti deviņi miljoni eiro.
Pavasarī ceļu stāvoklis pasliktinās, un daudzi ceļu posmi tiek slēgti. Piemēram, ļoti slikts ceļu stāvoklis ir Neretas pusē.