Saziņai ar zvanu centru nav nepieciešams telefons, to nodrošina mājas stacija ar internetu. Papildu attālinātajai uzraudzībai tiek uzstādīts arī dūmu un karstuma detektors, kā arī kustību sensors, bet svarīgākā ir pati Drošības poga.
“Klientam tiek dota mitrumizturīga aproce ar SOS pogu, to nospiežam un saucam palīgā mūsu operatoru. Tāpat arī ir divas stacionārās pogas, kuras stiprinās parasti virtuvē vai vannasistabā,” stāstīja Jēkabpils Sociālā dienesta Aprūpes mājās biroja vadītāja Olga Jeršova.
Drošības poga paredzēta ārkārtas gadījumiem, kad klientam pēkšņi kļuvis slikti ar veselību, viņš pakritis un nevar piecelties vai gadījusies cita kritiska situācija.
Brīdī, kad tiek nospiesta poga, mājās uzstādītajā skaļrunī sāk skanēt mūzika, kas ļauj klientam pārliecināties, ka sistēma darbojas. Savukārt zvanu centrā, kur nepārtraukti dežūrē dispečeri, atskan trauksmes signāls.
Zvanu centra datorā parādās visa nepieciešamā informācija par klientu. Tas ļauj sniegt palīdzību operatīvāk.
“Ir pie mums bijuši gadījumi, kad piezvana klients un viņam ir sāpes krūtīs. Tādā gadījumā mēs saucam uzreiz ātro palīdzību. Ja pats klients nevar parunāt, tad mēs zvanām vai nu bērniem, jo tur arī ir viņu telefonu numuri, ja nevar sazvanīt, zvanām glābējiem,” stāstīja Drošības pogas zvanu centra operatore Irina Kirilova.
Svarīgi, ka Drošības pogas sistēma nodrošina iespēju kritiskā brīdī iekļūt klienta dzīvesvietā, neuzlaužot durvis.
Pakalpojums Jēkabpilī ieviests vien pirms dažiem mēnešiem, un šobrīd to izmanto pieci klienti, bet citviet Latvijā pieredze ir daudz lielāka – vairāk nekā 10 gadu garumā.
Latvijas Samariešu apvienības “Samariešu atbalsts mājās” Zemgales nodaļas vadītāja Aija Purmale stāstīja, ka viens tāds ļoti spilgts gadījums bija, kad kundze zvana un viņai jautā – “kā varam palīdzēt?”. Un klusums. Uzreiz izsauca ātro palīdzību, nevis mūs. Durvis bija vaļā, atbrauca “ātrie”, viņu aizveda uz slimnīcu. Izrādās, ka cukura līmenis viņai bija 33, bet parunāt viņa nevarēja.”
Apvienības “Samariešu atbalsts mājās” statistika par pagājušo gadu liecina, ka Drošības pogu izmantojuši kopumā vairāk nekā tūkstoš klientu visā Latvijā, un poga nospiesta vairāk nekā 18 tūkstoš reižu. Daudzos gadījumos iemesls gan nav bijis būtisks, tomēr bieži vien sniegta palīdzība klientiem, kuri nokrituši vai kuriem kļuvis slikti. Tikmēr Jēkabpilī, kur sistēma ieviesta nesen, palīdzība sniegta sešos gadījumos.