Panorāma

KNAB vadības stils Streļčenokam var dārgi maksāt

Panorāma

Kā skaidro cenu atšķirības Baltijā?

Jaunos pasažieru vilcienus sola pēc gada

Jaunos pasažieru vilcienus sola pēc gada

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Kad pienāks latviešiem tie laiki? Tā daudzi LTV „Panorāmas” skatītāji jautāja pērnā gada nogalē, redzot ziņās reportāžu no Igaunijas par jaunajiem un modernajiem vilcieniem Igaunijā. Latvijā tas joprojām ir neizdarīts darbs. Nomainītas amatpersonas, apstrīdēti iepirkumi – pēdējais no tiem izgāzās pagājušā gada vasarā. Tagad gan Satiksmes ministrija, gan  uzņēmums “Pasažieru vilciens” (PV) jaunos sastāvus sola nākamgad. Tikmēr vecie vilcieni jaunāki nekļūst un daudziem no tiem jau šogad beigsies ekspluatācijas termiņš.

Atšķirībā no Igaunijas Latvijā šie iepirkumi vairākkārt izgāzušies. Latvijas valsts zaudējusi arī vilcienu nomaiņai apstiprināto Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu. Tāpēc pasažieriem Latvijā aizvien jābrauc padomju laikos būvētos vilcienos, no kuriem daudzi drīz vairs nebūs ekspluatējami. Lai to mūžu pagarinātu, daudziem jau šogad būs vajadzīgs kapitālais remonts. Jaunie vilcieni tiek solīti vēl pēc gada.

„PV vadība šobrīd strādā pie dažādiem risinājumiem. Tas varētu būt bankas kredīts, tā varētu būt noma, gan dažādi pirkuma varianti. Šobrīd šie varianti tiek analizēti un PV vadība man ir solījusi konkrētus priekšlikumus, kādā virzienā varētu iet  vilcienu modernizācijā un iegāde, lai nākamgad mēs nonāktu pie jauniem vilcieniem,” saka satiksmes ministrs Anrijs Matīss („Vienotība”).

Šogad plānots izsludināt iepirkumu par 28 līdz 36 vilcienu sastāvu piegādi. Pirkuma vērtība varētu svārstīties no  150 līdz 180 miljoniem eiro. Gala cena gan varētu būt augstāka, jo nāksies pieskaitīt banku procentmaksājumus.

Satiksmes ministrijas un "Pasažieru vilciena" vadība norāda - šobrīd vilcienu pirkšanai ir izdevīgs laiks, jo daudzi ražotāji līdz ar grūtībām Eiropas un NVS valstu ekonomikās palikuši bez pasūtījumiem. Otrs iemesls – esošo vilcienu ekspluatācija sāk izmaksāt arvien dārgāk. Ik gadu par naudu, ko nākas tērēt veco vilcienu remontiem, sanāktu pusotrs jauna vilciena sastāvs.

Satiksmes ministrija un PV vadība apgalvo, ka jaunie vilcieni pa Latvijas sliežu ceļiem varētu sākt kursēt jau 2016.gadā. Tiesa, iespējams, arī šis iepirkums neiztiks bez problēmām. Tās varētu radīt no iepriekšējiem gadiem mantotās neveiksmīgo iepirkumu tiesvedības. „Iepirkumu gadījumā mēs riskējam, ka iepirkumu procedūras tiks apstrīdētas, iesniegtas sūdzības Iiepirkumu uzraidzības birojā un tiesā, tādējādi kavējot visu procesu. Mēs to nevaram izslēgt, bet varam tikai minimizēt, pareizi īstenojot iepirkumu procedūru,” saka AS „Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Viņš norāda, ka gadījumā, ja elektrovilcienu iepirkums būs sekmīgs, uzņēmums varētu izsludināt arī dīzeļvilcienu iegādes konkursu. Tiesa, vai pasažieru vilcienu parks tiks papildināts ar jauniem dīzeļvilcieniem, būs atkarīgs no tā, cik strauji uz priekšu virzīsies kopējais dzelzceļa līniju elektrifikācijas projekts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti