Rīta Panorāma

Kioto universitātē robotu māca smieties

Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Intervija ar Latvijas Jauno zinātnieku apvienības valdes locekli Eduardu Baķi

Jauno zinātnieku apvienības pārstāvis: Mazajās skolās padziļināti mācīt dabaszinātnes nav iespējams

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Dabaszinātņu, tehnoloģiju un matemātikas jomu zināšanas ir būtiskas Latvijas ekonomikas attīstībai, taču mazajās skolās ar septiņiem cilvēkiem klasē padziļināti mācīt dabaszinātnes nav iespējams, intervijā LTV raidījumā "Rīta Panorāma" norādīja Latvijas Jauno zinātnieku apvienības valdes loceklis Eduards Baķis.

Zinātniekiem izaugsmes un realizācijas iespējas Latvijā ir, uzskata Baķis.

Nedaudz palielināt valsts budžeta bāzes finansējumu zinātnei ir solis pareizajā virzienā. Vienlaikus ļoti daudzās jomās esot nepieciešams ne tikai finansējums, bet arī sistēmas sakārtošana, kas gan esot jau iesākta. 

Centieni ekonomikā ir balstīti uz vairāk cilvēkiem pēc STEM jomu – dabaszinātņu, tehnoloģiju un matemātikas – zināšanām. "Ja vēlamies vairs attīstību nebremzēt, Latvijai ir jākļūst par STEM nāciju," sacīja Baķis.

Viņaprāt, lai to panāktu, jāpalīdz bērniem un jauniešiem domāt un izvēlēties šīs jomas vēl pirms vidusskolas. Tam savukārt vajadzīgs Izglītības un zinātnes ministrijas atbalsts, tostarp skolām un skolotājiem.

Baķis piekrita, ka šajā jomā būtiska problēma ir skolotāju trūkums. Un šeit problēmas risinājumu viņš saskata skolu tīkla sakārtošanā, kas lielākā mērā ir uz pašvaldību pleciem.

"Ar pašreizējo skolotāju sadalījumu un skaitu mēs nespējam nodrošināt mazās, neefektīvās skolās augstu kvalitāti šajos priekšmetos. Septiņiem cilvēkiem klasē padziļināti mācīt dabaszinātnes – tur nav kritiskās masas un arī nevar labākos no skolotājiem tur novietot," skaidroja Jauno zinātnieku apvienības pārstāvis.

KONTEKSTS:

Darba devēji cēluši trauksmi, ka darba tirgū ļoti trūkst cilvēku ar dabaszinātņu zināšanām.

Septembra izskaņā valdība atbalstīja obligātu centralizēto eksāmenu dabaszinātnēs no 2025./2026. mācību gada. Līdz tam, 2023./2024. un 2024./2025. mācību gados, visiem vidusskolēniem būs obligāts monitoringa darbs kādā no dabaszinātņu priekšmetiem, bet tas neietekmē izglītojamo mācību sasnieguma rezultātu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti