Lai iegūtu autobusa vadītāja tiesības, ir jāsasniedz 24 gadu vecums. Tas attur daudzus jauniešus. Ne visi ir gatavi tik ilgi gaidīt, tāpēc izvēlas citu profesiju, kurā darba gaitas var uzsākt ātrāk.
Arī atalgojumam ir visai noteicošs faktors, taču, kā uzskata alūksnietis, 11.klases skolnieks Eduards, kuram par autobusa vadītāja darbu interese jau sen, viss atkarīgs no darba devēja un paša attieksmes pret darbu. “Ja normāla vieta un normāli strādā, tad jau arī labi maksā,” saka Eduards Jakubovskis.
Jaunietis uzskata, ir jādara tas, kas interesē, tāpēc pagaidām ir gatavs gaidīt, līdz varēs uzsākt apmācības. Šādu apņēmību atzinīgi vērtē ilggadējie “VTU Valmiera” šoferi. Viņuprāt, jauniešiem trūkst informācijas par šo profesiju, tāpēc izveidojušies dažādi stereotipi, ka tas ir grūts un zemi atalgots darbs. Ņemot vērā, mūsdienu prasības, tas esot novecojis mīts.
“Atalgojums priekš Valmieras labs. Apmierina. Brīvdienu daudz, pārtraukumi arī. Mani nenogurdina tas darbs,” saka autobusa šoferis Vladimirs Avdovščenko.
Lai gan situācija ar šoferu trūkumu vēl neesot kritiska, neko nedarot, problēma var samilzt lielāka. Uzņēmuma “VTU Valmiera” vadība norāda, ka pēdējos gados plaši tiek reklamētas citas profesijas, līdz ar to autobusa vadītāja savu prestižu zaudējusi un to jau izjūt arī citi pasažieru pārvadātāji. “Tās iespējas, kas tagad paveras saistībā ar mūsu būšanu Eiropas Savienībā, tas ir neierobežots klāsts, ko jaunais cilvēks var izvēlēties. Bet šī ir tāda lieta, bez kuras ne mūsu uzņēmums var pastāvēt, ne visa nozare, ja nav labi autobusa vadītāji,” saka uzņēmuma „VTU Valmiera” valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš.
Lai gan uzņēmums dažādiem veidiem cenšas gados jaunos cilvēkus piesaistīt, veicot šoferu kvalifikācijas celšanas apmācības, labākos atbalstot ar piemaksām, nodrošinot veselības pārbaudes, ar to vien nepietiek. Profesijas popularizēšanai ir vajadzīgs atbalsts plašākā mērogā. Iespējams risinājums būtu arī specializētas skolas, kas jauniešus šajā jomā ievirzītu jau ātrāk.