Jaunas nojumes Rīgas pieturās varētu parādīties vien nākamā gada vasarā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Rīgas sabiedriskā transporta pieturvietās, kurās nav nojumju, jaunas konstrukcijas pašvaldība paredz sākt uzstādīt ne agrāk kā nākamā gada vasarā, sacīja vicemērs Vilnis Ķirsis(„Jaunā Vienotība”).

Jaunas nojumes Rīgas pieturās varētu sākt parādīties vien nākamā gada vasarā
00:00 / 05:41
Lejuplādēt
Kopumā nākamgad paredz uzstādīt 150 jaunu nojumju, līdzīgu tempu saglabājot arī nākamajos gados.  Vēl pavasarī dome plānoja tās sākt uzstādīt jau šogad.

Rīdzinieki gaida nojumes

Kalnciema un Slokas ielas krustojumā esošā pieturvieta ir viena no daudzām desmitu vietām galvaspilsētā, kur šajā pavasarī pēc strīda ar Rīgas domi reklāmas kompānija „JCDecaux” demontēja sev piederošās nojumes, kuru vietā pašvaldība uzstādījusi soliņus.

Pavasarī bija plānots, ka vietvara jauna tipa nojumes sāks uzstādīt šogad, bet pagaidām iecerētais nav piepildījies. Par to Latvijas Radio uzrunātie cilvēki ir neapmierināti.

„Nevajadzēja nojaukt. Ja jau nav padomā, ko jaunu uzbūvēt, tad nevajadzēja tās vecās ņemt nost. Protams, jā, [tas traucē]. Vasarā varbūt mazāk, bet katrā ziņā tagad nāk rudens lieti un vēji,” pauda Velta.

Arī Arnolds uzsvēra, ka nojumes vajadzētu atjaunot pēc iespējas ātrāk: „Jābūvē! Kā tad savādāk? Nav jau tā māksla. Ziemā it sevišķi – salst. Tas jau nav normāli. Viss labi, ka Rīgas dome ir laba – neredzu, ka kaut kas mainītos. Viss pa vecam.”

Savukārt Olgai nojumes nepietrūkst: „Mani uztrauc pensija, bet tas, ka nav pieturvietu nojumju, mani neuztrauc. Tā ir liekas naudas tērēšana. Kam tas ir vajadzīgs?”

Tikmēr Katrīna pauda cerību, ka nojums atgriezīsies: „Ņemot vērā to, cik daudz Latvijā līst un snieg, kaut vai [ir] stiprs vējš, tas būtu diezgan jauki, ja es varētu kaut kur patverties, kamēr gaidu transportu. Īpaši tāpēc, ka tie bieži aizkavējas. Es ceru, ka mēs atgūsim nojumes!”

Strīds ar reklāmas kompāniju

Kā pavasarī Latvijas Radio skaidroja reklāmas kompānijas „JCDecaux” vadītāja Jeļena Brokāne, tad uzņēmums jau pērn rudenī sāka no domes saņemt sodus par to, ka izmanto vecas pieturvietu nojumes. Firma pašvaldībā esot vērsusies, lai noskaidrotu, vai vecās nojumes vajag demontēt. Atbilde bija noliedzoša, taču kompānija turpināja saņemt sodus, stāstīja Brokāne. Tāpēc „JCDecaux” nojumes noņēma.

Taču galvaspilsētas vicemērs Vilnis Ķirsis(„Jaunā Vienotība”) toreiz skaidroja, ka uzņēmums sodus saņēma par reklāmas izvietošanu, nevis par vecām nojumēm. Kā politiķis apgalvoja, tad firma jau ilgus gadus guva ienākumus no reklāmām, kur tās nedrīkstēja atrasties.

Arhitektes un pilsētvides dizaineres Evelīnas Ozolas ieskatā nespēja Rīgas domei un uzņēmumam vienoties ir bijusi kļūda. Vienlaikus viņa atzīmēja, ka nekāda liela problēma nav notikusi: „Nojumēs visiem vietas jau nekad nepietiek. It īpaši šobrīd, kad tomēr ir vēlams vēl ievērot distancēšanos. Protams, tas nenāk par labu. Ir jau klāt rudens, ziema [būs] ar vairāk nokrišņiem, kad cilvēkiem tās nojumes būs vajadzīgākas. Bet ja mēs zinām, ka tās pieturas tur nav, tad varbūt nevajag katru dienu iet bez lietussarga un gaidīt, ka tā pēkšņi parādīsies. Varbūt labāk ir uzvilkt kārtīgu plašķīti, paņemt lietussargu un iet gaidīt to autobusu.”

Ap desmit tūkstošiem par nojumi

Galvaspilsētā ir aptuveni 1700 sabiedriskā transporta pieturvietu, no kurām aptuveni trešdaļa ir aprīkotas ar nojumi. No tām savukārt lielākā daļa pieder kompānijai „JCDecaux”, bet pārējās – pašvaldībai.

Daļā vietu, kur reklāmas uzņēmums nojumes ir aizvācis, plānots uzstādīt jaunas konstrukcijas. Papildus ir izvēlētas vietas, kas pieder vietvarai, un tādas, ko ieteikušas apkaimju attīstības biedrības. Kā atklāja Ķirsis – kopumā 150 vietās jaunas nojumes varētu sākt uzstādīt nākamā gada vasarā. Līdzīgu tempu saglabājot arī turpmākajos gados. Kaut gan šopavasar bija plānots, ka nojumes sāks uzstādīt jau šogad.

„Mēs varētu paņemt kādu gatavu risinājumu, kurš droši vien kalpotu, bet, iespējams, mēs nebūtu apmierināti ar to, kā tas iekļaujas pilsētas telpā. Tomēr izvēlējāmies nepasteigties, bet sabalansēt, panākt kvalitatīvāku risinājumu,” sacīja Ķirsi. Vaicāts, ka tā sanāk sabiedrības maldināšana, viņš atteica, ka tas būtu skaļš vārds: “Jo mums tās nepatikšanas krīt viena pēc otras.”

Patlaban vēl ir pāragri teikt, cik izmaksās viena nojume, taču summa varētu būt ap desmit tūkstošiem eiro, prognozēja Ķirsis. Tas nozīmē, ka visas nākamgad plānotās nojumes pašvaldībai varētu izmaksāt pusotru miljonu eiro. Klāt ir jārēķina izmaksas par elektrības pieslēgumu, pamatnes nostiprināšanu un citiem darbiem, tāpēc summa par vienu konstrukciju var būt ievērojami lielāka. Ķirsis norādīja, ka precīzas izmaksas būs zināmas pēc iepirkuma konkursa beigām.

Apsver trīs variantus

Pilsētas attīstības departamenta Arhitektūras un Pilsētvides dizaina pārvaldes vadītājs Valdis Dombrovskis skaidroja, ka ir izvēlēti trīs sabiedriskā transporta nojumju varianti. Ideju autors ir praktizējošs arhitekts Armands Bisenieks, kurš Latvijas Radio pauda, ka visos variantos ieviesis minimālu skaitu detaļu. Viņš pamatoja– ja var kaut ko attīrīt un neko lieku nepielikt, lieta kļūst labāka. “Pareizs mazums” esot arī skaists.

Piemērotāko risinājumu izvēlei pašvaldība aicina iedzīvotājus piedalīties balsošanā, ko līdz mēneša vidum var izdarīt domes vietnē.  Balstoties uz iegūtām atbildēm, pirmais nojumes prototips pilsētā varētu parādīties jau šī gada nogalē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti