Tramvajos pasažieru skaits varēja sarukt, ja raugāmies „Liepājas metalurga” virzienā. Nelielā posmā, kur parasti izkāpa metalurga darbinieki, tagad tramvaji ir tukšāki, taču 39% pasažieru kritums kopumā Liepājā nav novērots.
„Neskatoties uz to, ka “Metalurgs” vairs nestrādā un arī biļešu cenas ir pieaugušas, biļešu skaits, ko cilvēki nopērk tramvajos, pat ir nedaudz pieaudzis,” norāda „Liepājas tramvaja” valdes loceklis Aigars Puks.
Liepājas sabiedriskā transporta aģentūras direktors Gints Lūsis skaidro, kā mēģina noteikt pasažieru skaitu pilsētā: „Pirmkārt, tas ir braucienu skaits ar abonenta biļetēm, kas svārstās no 60 līdz 120 braucieniem, ja ir realizēta viena biļete. Otrkārt, kā sadalīt biļetes starp tramvaja un autobusa pasažieriem? Biļete mums ir vienota. Nav veida, kā precīzi noteikt, vai cilvēks ir braucis ar tramvaju vai autobusu. Ir izstrādātas metodikas, kā mēs statistikai aprēķinām pasažierus.”
Metodikas saistītas ar nobrauktajiem kilometriem, un tas nav dažos teikumos pat izskaidrojams. Šogad pasažieru skaita aprēķināšanas metodika mainīta, tāpēc skaitļi nav atbilduši realitātei. Līdz 2015. gadam bija viena metodika, tagad ir cita.
Teorētiski pasažieru skaita samazinājums varētu būt ap 11%, taču praktiski šos datus nav iespējams salīdzināt.
„Precīzi varētu noteikt tad, ja pasažieri reģistrētos katram braucienam, no tā brīža, kad mums būtu elektroniski norēķini par sabiedriska transporta lietošanu. Elektroniskie norēķini daļēji darbojas tramvajā. Esam notestējuši un pārbaudījuši - tos izmanto aptuveni 800 skolēni. Tā mēs varētu precīzi pateikt, kur un ar ko pasažieri braukuši. Tagad ir papīra biļetes,” skaidro spriež Lūsis.
Gints Lūsis stāsta par praktisku pasažieru skaitīšanu, kas gaidāma tuvākajā laikā: „Esam sākuši gatavoties, lai janvārī varētu veikt fizisku pasažieru skaitīšanu tramvajā. Tad es precīzi varēšu pateikt, kāds ir pasažieru skaits pirms rekonstrukcijas un līnijas pagarināšanas un pēc šīm izmaiņām.”
Nav tā, ka pasažieru uzskaite ar mūsdienīgām tehnoloģijām Liepājā netiek veikta. Pagājušā gadā pilsētā sāka kursēt pilnīgi jauni autobusi, kuros fiksē, cik un kurā pieturā cilvēki ir iekāpuši un izkāpuši. Vai šādu pasažieru skaitīšanu varētu ieviest arī jaunajos tramvaju vagonos, ko plāno iegādāties uzņēmums „Liepājas tramvajs”, pašreiz nav zināms.
„Mēs vēl neesam izvērtējuši, vai šādu skaitīšanas sistēmu ieviesīsim. Droši vien tas būtu pareizāk, ja varēsim atļauties, tad tāda sistēma būs tramvajos. Tā var korekti uzskaitīt pasažierus,” saka „Liepājas tramvaja” valdes loceklis Aigars Puks.
Tikmēr elektronisko norēķinu ieviešana Liepājā pagaidām nesokas tik ātri kā gribētos. „Mēs strādājam, lai ieviestu elektronisko norēķinus, bet pamazām ejam uz to. Pagaidām nav skaidrība ar atvieglojumiem,” atzīst Lūsis.
Jau ziņots, ka uzņēmums „Liepājas tramvajs” nākamajā gadā plāno veikto nopietnus rekonstrukcijas darbus, rekonstruēt tramvaja tiltu un iegādāties pilnīgi jaunus sešus tramvaja vagonus. Jāpiebilst, ka
iepriekšpārdošanā Liepājā biļete sabiedriskajā transportā maksā 70 centus, bet 10 biļešu komplekts izmaksā vēl lētāk. Pastāv arī dažādi atvieglojumi.