Panorāma

Panorāma

Panorāma

Tērbatas ielu rīt atver satiksmei

Mainīsies skolotāju loma

Jaunajā mācību gadā mainīsies skolotāju loma

Jau pavisam drīz – 1. septembrī stāsies spēkā jaunie mācību satura standarti. Šajā mācību gadā visu Latvijas skolu 1., 4., 7. un 10. klases sāks īstenot pilnveidoto mācību saturu un pieeju, kas izstrādāts projektā “Kompetenču pieeja mācību saturā”, kas pazīstams ar nosaukumu ''Skola2030''. Vai tam ir gatavi skolotāji, un kas ir lielākās pārmaiņas, kas viņus skars?

Skolotāja Barba Lielbārde Ikšķiles vidusskolā strādā vien pāris gadus, jo līdz šim bijusi saistīta ar biznesa pasauli. Tagad praksē gūtās zināšanas viņa nodod saviem audzēkņiem, un šis būs pirmais mācību gads, kad viņai uzticēta arī audzināmā klase. Kad pašas bērni izauguši, viņa mainījusi profesiju, kļūdama par skolotāju.

“Profesijas arī ļoti mainās šobrīd, mainoties visam straujajam dzīves tempam. Un var gadīties tā, ka bērniņš, kas tagad sāk pirmo klasi mācīties, viņš strādās profesijā, kādas vēl nav,” stāsta Lielbārde.

Skolotāja jaunajā mācību gadā mācīs gan 7., gan 10. klases skolniekus, uz kuriem attiecas jaunais mācību saturs. Ko īsti nozīmē jaunais standarts, kas skolotājai tagad jādara citādi?

Lielbārde norāda, ka būtiski ir sākt ar zināšanu sasaistīšanu ar praksi, lai skolēni saprot, kā viņiem mācību viela varētu noderēt dzīvē: “Bieži vien no saviem izglītojamajiem, gan arī saviem bērniem mājās esmu dzirdējusi – kāpēc man tas jāmācās, priekš kam man to vajag? Tas ir skolēnu lielais jautājums, ja tā var teikt.”

Svarīgi gan ņemt vērā arī skolēnu vecumu, skaidrojot mācīšanās mērķi, atzīst skolotāja. Bieži vien nākamās profesijas izvēle šķiet pārāk tāla, tad atbilstošāk ir skaidrot, kā stundā apgūtais var noderēt šodien vai rīt.  “Ja skolotājs to nevarēs pateikt, tad kāpēc tu tur stāvi,” retoriski vaicā Lielbārde.

Projekta ''Skola2030'' ietvaros darbs pie jaunā mācību standarta izveides, pirmkārt, noticis caur pilotskolām. Jau pēc divām nedēļām jaunie standarti attieksies uz pilnīgi visām skolām.

“Latvijā mums jau daudzus gadus šī ir tā vienīgā lieta, kas skolotājiem ir obligāta. Viņam ir bērnam jāiemāca noteiktas lietas. Ceļš, kā viņš to māca, tā jau ir viņa izvēle,” norāda projekta “Skola 2030” mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa.

Valsts izglītības satura centra paspārnē izveidotais projekts ''Skola2030'' ar attālinātiem un klātienes kursiem, semināriem, aprakstiem mājaslapā iesaka skolotājiem savas programmas jeb veidu, kā tieši ieviest šo kompetenču pieeju mācību saturā. 

“Šis paraugs viņam nav obligāts. Var mācīt arī citādā veidā. Galvenais, ka viņš tiek pie rezultāta,” saka Oliņa.

E-kursu, kas paredzēts tieši minēto klašu skolotājiem, apmeklējuši vairāk nekā divarpus tūkstoši skolotāju, informē ''Skola2030'' pārstāve. Gan skolotāji, gan arī atbildīgie par jaunā mācību satura ieviešanu ir vienisprātis, ka tas, kā skolotāji varēs vai nevarēs strādāt skolās pēc jaunajiem standartiem, atkarīgs no skolas vadības – kā tiek organizēts komandas darbs.

Bez komandas darba svarīga arī skolotāja lomas maiņa – nevis būt tam, kas zina visas atbildes, bet virzīt skolēnu, lai viņš pie atbildes tiek. 

Lai veicinātu katra skolēna patstāvīgu, uz rezultātu orientētu mācību darbu, vajadzīgs ļoti liels sagatavošanās darbs, tā teikt, “aizkulisēs”, skaidro speciāliste. Savukārt mācību stundas laikā galvenajam darītājam vajadzētu būt skolēnam. Ienākot šādā klasē, kur darbs noris pēc jaunajiem standartiem, ierasts varētu būt jautājums – kur tad te ir skolotājs? Šim skolotājam vairāk būtu jāvēro, jāatbalsta un jāvaicā pašiem skolēniem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti