Kultūras ziņas

“Čigānu Barons” sāk apceļot Latviju

Kultūras ziņas

Tuvojas šova “Radīti mūzikai” otrā sezona

Jaunās pases raisa pretrunīgus vērtējumus

Jaunā parauga pases raisa pretrunīgus vērtējumus

Šonedēļ Latvijas pilsoņiem sāk izsniegt jauna parauga pases. Sociālajos tīklos - un ne tikai - ir izvērsušās diskusijas par simboliku, kāda izmantota pasu noformējumā. Cilvēku vērtējums par jaunā parauga personas apliecinošajam dokumentam ir pretrunīgs.

Jaunā parauga pasu izsniegšana tiek skaidrota ar to, ka vecā parauga sagatavju krājumi ir izsmelti. Turklāt ir pilnveidotas drošības tehnoloģijas, kuras vecajās pasēs netika iestrādātas.

Taču drošības aspekti nav iemesli nu jau iekarsušajām diskusijām. Apspriesta tiek pasē izmantotā simbolika. „Vispirms pasei ir jāpilda drošības funkcijas. Bet, ja mēs aizceļojam uz ārzemēm, tad svarīgi parādīt savu identitāti. Un tie elementi, kas ir iekļauti šeit, mūsuprāt, ir visatbilstošākie, lai varēt pastāstīt par savu identitāti. Tātad tā ir Lielvārdes josta, Deju un dziesmu svētki, Dziesmu svētku karogs. Kā arī esam iekļāvuši pasē himnas pirmiespiedumu,” skaidro Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Laura Laiva.

Savukārt radošo industriju portāla FOLD redaktore Evelīna Ozola norāda, ka pases dod ne tikai tiem, kas ir latvieši, bet arī daudzu citu tautību cilvēkiem. „Iespējams, šāda uzspiesti izteikti nacionāli simboli…varbūt par to it nemaz nav priecīgi,” saka Ozola.

Latvijas Mākslas akadēmijas profesors Juris Petraškevičs kritizē mākslinieciska risinājuma trūkumu:

„Šeit nevar runāt par jebkādu dizaina vai māksliniecisku risinājumu šim dokumentam. Turklāt man liekas, ka ne jau simbols raksturo valsti, bet vērtības. Un simboli tiek piemeklēti, lai par šim vērtībām pavēstītu.”

Jauno pasu iepirkums tika izsludināts 2012.gadā, un tajā uzvarētāja Vācijas uzņēmums „Giesecke & Devrient GmbH”. Šobrīd aizsāktajā diskusijā par jauno pasu dizainu netiek aizmirsts arī tas, ka ir izpalicis konkurss. PMLP gan skaidro, ka praksē pasu dizainiem netiek rīkoti konkursi. „Iepirkumā tika paredzēts, ka viņi gatavo arī dizainu sadarbībā ar pasūtītāju. Un papildus izmaksas šis dizains nav radījis, papildus dizaineri nav piesaistīti. Tātad tā ir PMLP sadarbība ar vācu kompāniju, kas šo dizainu izveidoja,” skaidro Laiva.

„Pase pēc būtības ir maza grāmatiņa, un grāmatu dizaineri Latvijā ir spēcīgi. Tur mums nav par ko kaunēties. Kāpēc nevarēja kādu no viņiem aicināt vai rīkot konkursu?” jautā FOLD redaktore Ozola.

Jaunā parauga pases valstij ir izmaksājušas nepilnus desmit miljonus eiro, un kopumā vācu firma Latvijai ir sagatavojusi divus miljonus jaunā parauga pases. Turklāt pēc līdzīga parauga tiks veidotas gan diplomātiskās, gan nepilsoņu pases.

"Runa ir par pašcieņu un to, ko mēs uzskatām par vērtībām. Ja tas ir ierēdņu inspirēts un daizainēts, un ja mēs šādā veidā izturamies pret valstī tik būtisku piederības zīmi kā pase, kas liecina par šo valsti, šo pilsoni, tad man tas liekas nožēlojami,” komentē profesors Petraškevičs.

Tikmēr LTV uzrunātie pilsētnieki ir samērā apmierināti ar jaunā parauga dokumenta dizainu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti