Pēc nedēļas aprit tieši 15 gadi, kopš Daugavpils domes kapitālsabiedrība “Daugavpils lidosta” toreiz vēl “Parex bankā” aizņēmās pusotru miljonu eiro Lociku lidlauka iegādei. Šoziem kredīta atmaksas termiņš oficiāli noslēdzas.
“Mūsu eksistence bez jebkāda finansējuma principā būtu izvērtējama, lietderīguma eksistence. Es nevaru izslēgt, ka tiktu pieņemts lēmums arī par SIA “Daugavpils lidosta” likvidāciju,” atzina “Daugavpils lidostas” valdes loceklis Nikolajs Jefimovs.
Par to, ka “Daugavpils lidosta” patiesi eksistējusi teju bez jebkāda finansējuma, liecina kaut vai tas, kādā stāvoklī atrodas lidlauka teritorija. Neapsargāta, bez žoga, ar grūstošām ēkām, kas ieaugušas krūmājos.
Tomēr vēl pērn idejai, ka tur jātop aviācijas centram, noticēja arī Saeima. “Pats galvenais, ka šis objekts ir parādījies Nacionālajā attīstības plānā. Tas vairs nav tikai pašvaldības piedāvājums un redzējums, tas ir valsts dokumentos esošs objekts,” norādīja Daugavpils domes deputāts Jānis Lāčplēsis (Latgales partija).
Lidostas būvniecību vārdos atbalsta arī Satiksmes ministrija. Taču ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) šajā projektā uzsver industriālā parka lomu, norādot – finansējums jāmeklē Ekonomikas ministrijā.
“Tiešā veidā saņemt Eiropas Savienības finansējumu lidostas celtniecībai šajā periodā nebūs iespējams. Savukārt industriālā parka būvniecībai un pievienotās vērtības radīšanai kopā ar Latvijas zinātniekiem, manuprāt, tam ir lielas iespējas piesaistīt Eiropas Savienības līdzekļus,” sacīja Linkaits.
Lai uzsāktu būvprojekta izstrādi Locikos esošajam lidlaukam un tam pieguļošajai teritorijai, Daugavpils dome šī gada maijā nolēma ņemt aizņēmumu uz četriem gadiem viena miljona eiro apmērā. Bet plānotās projekta izmaksas mērāmas 65 miljonu eiro apmērā.
Turklāt Valsts vides dienesta Latgales reģionālās pārvalde norādījusi uz nepieciešamību veikt atkārtotu ietekmes uz vides izvērtējumu.
Šī gada sākumā Daugavpils domē prezentēts tehniski ekonomiskais pamatojums, kuru daļēji līdzfinansēja valsts. Tajā projekts sadalīts trīs daļās. Un vēl pēdējās aizejošā domes sasaukuma sēdēs pieņemts lēmums slēgt līgumu par pirmās daļas – Daugavpils lidlauka – būvprojekta izstrādi. Par nepilnu miljonu eiro to bija apņēmies darīt apvienība SIA “Setec un REM PRO” , kas četru pretendentu vidū uzvarēja konkursā.
Sapnis par Daugavpils lidostu ir grandiozs un paredz viedo tehnoloģiju parku, zinātnes parku, Daugavpils lidostu ar aviācijas centru. Tas, vai to izdosies piepildīt, tagad lielā mērā atkarīgs no jaunās Daugavpils domes un vakar tajā izvēlētā vadītāja Andreja Elksniņa (“Saskaņa”).
Domes jaunā sastāva otrajā darba dienā Elksniņš rosinājis investīciju projektu par būvprojekta izstrādi apturēt. “Mēs varam uzbūvēt tur UEFA tipa stadionu vai kosmisko raķešu palaišanas laukumu. Man svarīgi – pilsētā, kurā dzīvo mani bērni, cik liels slogs katru gadu būs jāmaksā mūsu iedzīvotājiem par nestrādājošas būves ekspluatāciju nākotnē.”
Elksniņš aplēsis, ka tie varētu būt 1,5–2 miljoni eiro gadā. Viņš pauda, ka projektu atbalstītu, ja atrastos investori un sadarbības partneri pasažieru vai kravas pārvadājumos. “Daugavpils lidostas” valdes loceklis norādīja, ka tehniski ekonomiskā plāna izstrādē uzrunāta gan aviokompānija “airBaltic”, gan Aizsardzības ministrija.