Jaunā datu regula tirgotājiem liek atjaunot lojalitātes programmās apkopotos klientu datus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Līdz ar jaunās Eiropas Savienības Vispārīgās datu aizsardzības regulas ieviešanu daļa Latvijas tirgotāju atjauno lojalitātes programmās apkopotos klientu datus. Tirgotāji skaidro, ka tagad prasot mazāku informācijas apjomu nekā iepriekš. Jaunā kārtība šo datu apstrādei tagad stingrāk prasa lojalitātes kartes lietotāja piekrišanu.

Lielveikalos “Rimi” ik pa brīdim skaļruņos atskan aicinājums atjaunot savas “Rimi” kartes datus. Balss skaļrunī stāsta, ka drīz spēkā stāsies jaunā Eiropas Savienības Vispārīgās datu aizsardzības regula. Lai pircēji arī turpmāk varētu saņemt bodes piedāvātās atlaides un citas piedāvātās priekšrocības, dati esot jāatjauno. Tas jāizdara līdz 25.maijam.

“Rimi” esot apmēram 800 000 lojalitātes karšu īpašnieku. Cik daudzi kartes ir pārreģistrējuši, veikalā vēl nezina. “Rimi” sabiedrisko attiecību vadītāja Dace Preisa pastāstīja, klientiem pārreģistrējoties obligāti jānorāda vārds, mobilā tālruņa numurs, e-pasts, dzimšanas dati, dzimums, pilsēta un pasta indekss. Mājas adresi norādīt nevajagot.

“Tas, kas ir mainījies, jā, mēs patiešām prasām noradīt mobilā telefona numuru un e-pastu, bet tas tiek darīts saziņas nolūkos. Proti, ja cilvēks ir atstājis kādu pirkumu vai kaut ko veikalā nozaudējis,” sacīja Preisa.

Preisa uzsvēra, ka prasītā kontaktinformācija netiks izmantota, lai, piemēram, sūtītu cilvēkam īpašos piedāvājumus vai citu reklāmu: “Ja viņš šīs opcijas nevēlas, tad viņš pie tām neieliek ķeksīti un nekāda veida mārketinga informācija viņu nesasniedz. Dati tiek izmantoto tikai tik daudz, cik klients pats to ļauj. Vairs neprasa klienta uzvārdu.”

Klients pats brīvi var izvēlēties, vai vēlas saņemt informāciju par veikala piedāvājumiem, piedalīties rīkotajās loterijās vai citos lielveikala rīkotajos pasākumos.

Lielveikala “Maxima” pārstāve Liene Dupate-Ugule pastāstīja, tagad lojalitātes karšu īpašniekiem prasa norādīt mazāk informācijas nekā iepriekš. Piemēram, senāk prasīts vārds un uzvārds. “Un - pilns dzimšanas datums, dzimums. Adrese, lai saprastu apmēram reģionu, kur cilvēks dzīvo un kas tālāk netiks izmantota. Kā arī nepieciešams norādīt tālruņa numuru vai e-pasta adresi, tas nepieciešams praktisku iemeslu dēļ, piemēram, ja ir nozaudēta klienta karte, lai var ar cilvēku sazināties,” skaidroja Dupate-Ugule.

Veikals adresi prasa, lai saprastu cilvēku pieplūdumu. Gluži kā “Rimi” arī “Maxima” neprasa pilnu mājas adresi, tikai pilsētu, ielu un mājas numuru. Nedz šī adrese, nedz e-pasts reklāmas izplatīšanai netikšot izmantots. Ja klients vēlas piedalīties “Maxima” rīkotajās loterijās, tad gan esot jānorāda vārds un uzvārds. Dupate-Ugule skaidroja, ka to prasa noteikumi par loterijām, lai spētu identificēt to dalībnieku.

Tomēr, norādot informācijas pašu minimumu, klients turpinās saņemt veikala atlaides.

Ne visi lojalitātes karšu izdevēji aicina savus klientus tās pārreģistrēt. “Stockman” informācijas centrā sacīja – ja būs kādas izmaiņas klientu datu uzturēšanā, tad cilvēkus laikus informēs.

Saistībā ar jauno regulu nekas būtiski nemainīsies arī “Cirkle K” degvielas uzpildes staciju klientu karšu lietotājiem. Degvielas uzpildes stacijas klientiem, kuri lieto lojalitātes karti, ar jaunajiem noteikumiem būs jāiepazīstas un tiem jāpiekrīt. Citu izmaiņu nebūšot, stāsta benzīntanka pārstāve Kristīne Lazdiņa.

Kādu informāciju tirgotāji un citi pakalpojumu sniedzēji drīkst jautāt, pretī solot atlaides? Datu valsts inspekcijas direktores vietniece Lāsma Dilba norādīja, ka šādas kartes ir cilvēka brīva izvēle. Lai tām pieteiktos, jāsniedz dati, kas būs noderīgi, vajadzīgi pakalpojuma sniedzējam.

“No tā izriet, ka tiesiskais pamats personas datu apstrādei, tātad iegūšanai, glabāšanai, varbūt arī nodošanai kādam sadarbības partnerim piedāvājumu izteikšanai ir tikai un vienīgi piekrišana. Personas piekrišana savu datu apstrādei,” pauda Dilba.

Inspekcijas direktore arī norādīja, ka piekrišana bijusi nepieciešama jau iepriekš, taču jaunā regula prasa to aktīvāku:

“Tātad personai, kura sniedz savu piekrišanu, ir jābūt sniegtai papildu informācijai, kādiem nolūkiem šie dati tiek iegūti, kam viņa piekrīt, kā tos izmantos, cik ilgi glabās un kam nodos.”

Piemēram, atļauju datu nodošanai apzīmē ar ķeksīša ielikšanu norādītajā laukumā vai nospiež pogu uz kuras rakstīts „piekrītu”. Iepriekš uzskatīts, ka pieteikšanās lojalitātes kartei jau ir piekrišana. “Šai piekrišanai jābūt brīvai, nepiespiestai,” piebilda Dilba.

Taču cik daudz informācijas jau ir par daudz? Inspekcijas direktore skaidroja, ka cilvēkam pašam jāvērtē, vai netiek prasīts pārāk daudz. Bet viss esot atkarīgs no situācijas. Piemēram, ja vecāki vēlas saņemt tirgotāja atlaides bērnu dzimšanas dienā, tad jānorāda dati arī par viņiem.

Jaunā ES datu aizsardzības regula spēkā stāsies 25.maijā.

KONTEKSTS:

Eiropas Savienības Vispārīgā datu aizsardzības regula pieņemta 2017.gadā, bet piemērot to sāks no 2018.gada 25.maija. Dažādas ar tās piemērošanu saistītas nianses plānots noteikt Personas datu apstrādes likumā.

Regula uzliek par pienākumu datu vācējiem un apstrādātājiem būt godprātīgiem pret tiem, kuru dati tiek vākti - izstāstīt un informēt par nosacījumiem. Tā paredz, ka personas dati nav uzņēmuma īpašums, ar kuriem tas var rīkoties, kā vēlas. Tāpat regula tiek uztverta kā motivācija sakārtot savu darbu, lai personas dati tiktu pienācīgi aizsargāti. Uzņēmumiem tīri praktiski tas paredz dažādu līgumu un dokumentu maiņu, kā arī personu datu drošības uzlabošanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti