Tramvajs ir viens no Liepājas simboliem, un pilsēta bez tā nebūtu tāda, kāda tā ir tagad. Liepājas domes priekšsēdētāja vietnieks Gunārs Ansiņš stāsta par laikiem, kad pilsētā notika straujš rūpniecības un pilsētas uzplaukums, arī tad Liepājā sāka darboties pirmā elektriskā tramvaja līnija Baltijas valstīs.
„Pilsēta attīstījusies laikos, kad attīstījās rūpniecība un parādījās arī pirmās elektrības iespējas. Pēdējo gadu laikā ir daudz darīts, lai modernizētu tramvaja līnijas pilsētā, pēdējais realizētais projekts ir tramvaja tilta rekonstrukcija un Lielās ielas rekonstrukcija. Tagad ir ļoti būtisks posms, ka ar ražotāju ir noslēgts līgums par jaunu tramvaju izveidošanu pilsētas vajadzībām. Ar nepacietību gaidām, kad jaunais tramvajs sāks kursēt Liepājas pilsētā,” uzsver Ansiņš.
Uzņēmuma „Liepājas tramvajs” valdes loceklis Aigars Puks atklāj, ka jauno zemās grīdas tramvaju Horvātijas ražotājs gribējis izrādīt izstādē Berlīnē, taču pandēmijas laiks ieviesis korekcijas, tāpēc varbūt tramvajs līdz Liepājai nonāks ātrāk, jo sākotnēji bija paredzēts, ka tramvajam uz Liepāju jāatceļo novembrī.
„Par pirmajiem sešiem tramvajiem līgums ir noslēgts pirms pusotra gada. Šī līguma ietvaros Horvātijas rūpnīcā „Končar” Zagrebā tiek ražots pirmais vagons. Pēc līguma pirmajam vagonam jābūt klāt līdz novembra beigām, katru mēnesi pa vienam. Seši vagoni nākamā gada pavasarī jau būs klāt. Slēdzot līgumus par pirmajiem sešiem vagoniem ar domu, ka nomainīsim visus, iespēja par papildu vēl sešiem radās ātrāk, nekā mēs bijām domājuši,” skaidro Aigars Puks.
Paralēli tam šovasar nāksies pilsētā pārbūvēt tramvaja pieturas, lai tās varētu pielāgot jaunajiem zemās grīdas tramvajiem, līdz šim tramvajs nebija piemērots transporta līdzeklis daļai iedzīvotāju.
„Protams, radīja sarežģījumus mammām ar bērniem un ratiņiem, cilvēkiem ar invaliditāti, vecāka gada gājuma cilvēkiem. Tramvajs ir samērā augsts, bet jaunais zemās grīdas tramvajs būs daudz ērtāks,” norāda Ansiņš.
Jaunie tramvaja vagoni būs ar papildus ērtībām un mūsdienīgiem risinājumiem.
„Pēc izmēriem būs nedaudz garāks un 10 cm platāks, vizuāli mūsdienīgāks, arī interjers ērtāks pasažieriem, kondicionēšanas sistēmas utt. Vizuāli modernāks, zemā grīda, platāks un garāks,” stāsta Puks.
Ir dota zaļā gaisma arī nākamajiem sešiem zemās grīdas tramvajiem un vēl papildus viena sliežu ceļa sakārtošanai pilsētas centrā.
„Tagad ir stāsts par nākamajiem sešiem. Tur ir vairāki faktori. Valsts piešķīrusi, pārdalot no citiem fondiem 10 miljonus eiro, varēsim atļauties nopirkt sešus vagonus, plus ar papildu pašvaldības līdzfinansējumu varēsim sakārtot vēl vienu ceļa posmu no augstskolas līdz Peldu ielai.”
Pašreiz Liepājā ikdienā uz līnijas atrodas desmit tramvaja vagoni, taču ir iespēja operēt ar 16 vagoniem. Jaunie 12 tramvaji ļaus nodrošināt ikdienas darbu, taču plānots saglabāt arī kādu veco vagonu. Vienlaikus tiek pielāgots arī tramvaja depo jauno tramvaju vajadzībām. Pēdējo astoņu gadu laikā, ieskaitot jaunas tramvaja līniju izbūvi un citus projektus, ieguldīti jau vairāki desmiti miljoni eiro.