Viens no lielākajiem finanšu apmēriem - ap četriem miljoniem eiro - nonāks Saldus, Jelgavas un Daugavpils novadā. Lielākajā - Daugavpils - novadā 19 novada pagasti cīnās vismaz par viena sava grants ceļa savešanu kārtībā. Prioritāte ir tiem ceļiem, kur ir apdzīvotība, notiek aktīva saimnieciskā darbība, ir liels lopu skaits un kur ceļi ir vitāli svarīgi, lai laukos būtu dzīvība un uzņēmējdarbība.
Grants ceļu stāvokli, ko vēlas uzlabot pagastu iedzīvotāji un galvenokārt zemnieki, šos ceļus izbraucot, izvērtē Daugavpils novada autoceļu fonda pārstāvji. Laukos dzīvojošie cīnās vismaz par viena kāda ceļa vai ceļa posma savešanu kārtībā, kas ir vitāli svarīgs pagastā, par savu remontam piedāvato ceļu saka Līksnas pagasta zemnieks, zemnieku saimniecības "Mantinieki" saimnieks Aivars Kudiņš.
"Tas nav remontēts pēdējos 40 gadus. Laikam būvēts 70. vai 80.gados. Šeit ir piesaistītas daudzas zemnieku saimniecības ar saviem īpašumiem, lopiem, graudiem un visu pārējo. Tas mums ir ļot, ļoti svarīgs un vajadzīgs. Tehnika tagad zemniekiem ir ļoti laba - lieli traktori, kombaini, slodze ceļam ir nopietna, jo pa to jāpārvadā liels daudzums graudu, siena, skābbarības. Zemes apstrāde, kultivēšana, mēslu vešana - visa tehnika iet pa šo ceļu. Braukt uz Rīgas šoseju negribas, ja ir paralēlais ceļš, pa kuru var droši doties uz laukiem un atpakaļ, netraucējot lielo kustību," skaidro Aivars Kudiņš.
"Šis ceļš ir ļoti nozīmīgs, jo te ir sakoncentrēta lielākā uzņēmējdarbība - 14 spēcīgas zemnieku saimniecības, vairāk nekā 1300 dažādi liellopi, cūkas un aitas," aizstāvot nepieciešamību savest kārtībā tieši šo ceļa posmu, uzvser arī pagasta pārvaldes vadītāja Biruta Ozoliņa. "Šis ir vienīgais ceļš, lai nokļūtu līdz īpašumiem, līdz Daugavai, kur atrodas zemnieku pļavas. Arī autoveikals kursē pa šo ceļu, pasts, atkritumu savākšanas mašīnas, piena savākšanas mašīnas. Šis ceļš ir kā dzīvības stīga - to pie mums tā sauc," viņa uzsver.
Arī blakus kaimiņu pagastā Nīcgalē lauku uzņēmēji izvērtē variantus, kurš ceļš būtu pirmkārt atjaunojams. Lai arī sākotnēji bijusi iecere par vienu ceļu, zemnieki vienbalsīgi vienojas, ka prioritātes mainās - sākumā jālabo vitāli svarīgākais un tas, kurš sliktākā stāvoklī.
Līdzīgi Kalupē - prioritāte sarīgākajam un sliktākajam ceļam, norāda jaunā zemniece, zemnieku saimniecības "Egles" pārstāve Margarita Kukle: "Mēs paši arī uzpasējam ceļu, dubļus novācam nost, citi kaimiņi - nē. Slapjā laikā mašīna iet nevaldāmi."
"Šis ceļš ir ļoti būtisks mūsu zemniekiem un piemāju saimniekiem, jo tieši šajā teritorijā ir visvairāk zemnieku un piemāju saimniecību," arī Kalupes pagasta pārvaldes vadītāja Ināra Ūbele uzsver tieši šī ceļa atjaunotnes nepieciešamību. "Tas arī ir tuvākais ceļš izbraukšanai uz Rīgas šoseju. Tur arī tiek apsaimniekots aptuveni 800 hektāri zemes," viņa norāda.
"Tas ir zināms - tas kopumā izmaksās četrus miljonus eiro. Vienam ceļam būs dārgāks iepirkums, citam - lētāks. Domāju, ka jāsakārto ne mazāk kā kādi 50 kilometri," saka novada autoceļu fonda vadītājs Arvīds Kucins, norādot - būs labi, ja vismaz viens grants ceļš katrā no 19 Daugvapils novada pagastiem tiks savests kārtībā, proritātes būs izvērtētas. "Ceļi prasa savu - ne tikai valsts ceļi, bet arī pagasta ceļi, lai norisinātos darbība. Ja ceļš ir sliktā stāvoklī, kustības intensitāte mazinās, tad brauc tikai tie, kuriem tas ir vitāli svarīgs. Kad ceļš salabots, pavisam cita kustība notiek," norāda Arvīds Kucins.
"Pirmkārt, zemniekiem būs ērtāk, otrkārt, vajadzēs mazāk uzturēšanas naudu. Būs ceļš iedzīvotājiem, kuri darbojas, maksā nodokļus, kuriem ir nākotne, kuri piesaista cilvēkus, kur ir darba vietas," uzsver Daugavpils novada domes ceļu inženiere Anita Pabērza. Viņa norāda - investīcijas ceļiem ir, šobrīd svarīgākais, lai nauda to atjaunošanai nonākt tieši tur, kur tā visvairāšk nepieciešama,
Cerēt uz atjaunotiem grants ceļiem laukos varēs labākajā gadījumā nākamgad, bet pēc projektu saskaņošanas un izvērtēšanas grants ceļiem jābūt gataviem līdz 2020.gadam.