«Izvēlies nākotni!»: Jelgavā par savējiem!

Lai gan fakti liecina par neviennozīgi vērtējamiem pašvaldības iepirkumu rezultātiem, pašvaldības lēmumiem un risinājumiem un morāli diskutablām situācijām pašvaldību vēlēšanu kandidātu līdzšinējā darbībā, Latvijas Televīzijas priekšvēlēšanu diskusiju cikla „Izvēlies nākotni!” tiešraide no Jelgavas skaidri apliecināja, ka šajā pilsētā vēlēšanu kandidātus tas viss nemulsina - viņi ir par savējiem, vienīgi katrs nāk ar savām prioritātēm, un tas nozīmē, ka līdzšinējie „savējie” var izrādīties „svešie”.

Jelgavas autobusu parks – Latvijas lepnums vai kauna traips?

Jelgavas autobusu parks šobrīd lepojas, ka tam ir jaunākie autobusi visā Latvija, ka šoferiem maksā pienācīgas algas, un no attāluma viss tiešām izskatās skaisti un gaiši. Taču tieši šis uzņēmums nesis arī visnepatīkamākos pārsteigumus.

Pirmkārt, juridiski neskaidra ir shēma par pašu autobusu iegādi, kurus ražo turpat Jelgavas rūpnīcā “Amo Plant”, kuras 92% pieder Maskavas domei. Konkurss nav rīkots, turklāt darījums veikts caur starpniekfirmu, starp kuras vadītājiem ir arī Jelgavas mēra Andra Rāviņa dēls.

Otrkārt, parka autobusus, izrādās, remontē privātfirma, kura pieder paša autobusa parka darbiniecei – komercdirektorei Viktorijai Ļubļinskai. Pie šāda darījuma viņa tikusi bez konkursa, un ik gadu par padarīto saņem vairāk nekā vienu miljonu latu.

Treškārt, uzņēmums radījis darbinieku sodīšanas programmu, par ko Valsts darba inspekcija bijusi šokā un vērsusies pat policijā. Proti, katram šoferim no algas tiek izveidots 250 latu depozīts, un ja viņš nepilda pasažieru plānu, no tā tiek atskaitīta nauda.

Un visbeidzot, daudzi Jelgavas pievārtes iedzīvotāji sūdzējušies, ka uzņēmums par viņiem ir aizmirsis, jo autobusi beidz kursēt, pat nesākoties “Panorāmai”. Mēnesi pirms vēlēšanām pašvaldība piešķīrusi pa vienam vēlākam reisam, taču kādas garantijas, ka tā būs arī pēc vēlēšanām.

Tomēr jautājumā par Jelgavas autobusu parku deviņu pašvaldības vēlēšanu sarakstu pārstāvji publiskajās LTV diskusijās centās cits citu pārspēt daiļos salīdzinājumos.

Zaļo un zemnieku savienības pārstāvis Andris Rāviņš ar autobusu parku lepojas, nosaucot to par Latvijas lepnumu, turpretī Dainis Liepiņš (Reģionu alianse) un Roberts Egle (Latvijas atdzimšanas partija) to nosauc par kauna traipu, jo autobusi nekursē un pilsētas dome nereaģē uz aizrādījumiem par likuma pārkāpumiem, turklāt autobusi ir vieni no dārgākajiem Eiropā.

Dainis Liepiņš situāciju ap Jelgavas autobusu parku pat vienādo ar mafijas struktūras pierādījumu - šajā lietā draugs draugu piesedzot.

Citi kandidāti gan ir piesardzīgāki: jā, vairākas lietas uzlabojamas, tostarp reisu plānošana, atalgojuma sistēma un autobusu apkope. Šādi priekšlikumi izskan, piemēram, no Saskaņas centra saraksta pārstāvja Ivara Jakovela.

Lai arī pašreizējais Jelgavas mērs Andris Rāviņš pēdējā laikā veiktos uzlabojumus transportā argumentē ar plānveidīgu rīcību, kas notiek eksperimenta kārtā, bet partijas „Vienotība” pārstāvis Aigars Rublis Jelgavas autobusu parku nosauc par vienu no modernākajiem Latvijā, kopējā diskusijas noskaņa liek nojaust to, ka Jelgavas domē Rāviņam ar domubiedriem ir spēcīga opozīcija, kura nepārtraukti kliedz par katra nākamā "savējo" projekta lietderību, taču, vai opozīcija tiek sadzirdēta?

Savējie – firma "Igate"

Kādreiz par bedru galvaspilsētu dēvēto Jelgavu šobrīd var saukt par ceļu remontu karalisti. Te rok, urbj, ber un klāj, un jau pavisam drīz visas pilsētas galvenās ielas būs gludas kā zīdaiņu galvas.

Lielie darbi gan radījuši jaunus pārmetumus – pašvaldības rīkotajos konkursos gan Jelgavā, gan arī tās novadā pārsteidzoši bieži uzvar viena un tā pati firma „Igate”. Tās līdzīpašnieks ir Jelgavas uzņēmējs Māris Peilāns, kuram esot tieši tāds bruģakmens, kādu vajag pilsētai.

“Igates” peļņa pērn bijusi pieklājīga – 260 tūkstoši latu, turklāt uzņēmums vēl arī var atļauties uzturēt futbola klubu “Jelgava”, kas spēlē Latvijas virslīgā.

Uz jautājumu, vai sistēma, kad lobējam savējos, bet tas iedzīvotājiem maksā dārgāk, ir atbalstāma, lielākā daļa pašvaldību vēlēšanu sarakstu pārstāvju uzsvēra, ka pirmajā vietā ir kvalitāte, taču par praksi ceļu, ūdensapgādes, apgaismojuma sistēmas izbūvē Jelgavā izteicās izvairīgi, meklējot argumentus finansiālos apsvērumos, kas valsts līmenī nav labvēlīgi projektiem bez Eiropas līdzekļu piesaistes.

Zīmīgi, ka savējo lobēšanu arī tad, ja iedzīvotājiem jāmaksā dārgāk, par sliktu un nepieņemamu LTV diskusijā nenosauca neviens no deviņu sarakstu pārstāvjiem.

Viss kārtībā – par savējiem arī atkritumu biznesā!

“Savējo” princips figurē arī atkritumu biznesā, kurā monopolstāvoklī šeit ir uzņēmums “Jelgavas komunālie pakalpojumi” un kura līdzīpašnieks kopā ar pašvaldību ir arī uzņēmējs Gunārs Bubulis. Lai arī jelgavnieki par atkritumiem spiesti maksāt vienu no augstākajiem tarifiem valstī, proti, vairāk nekā deviņus latus par kubikmetru, Bubulim nav par ko žēloties. Viņa firma pērn ar četru miljonu latu apgrozījuma nopelnīja aptuveni 700 tūkstošus latus, un par tādu rentabilitāti lielāka daļa Latvijas uzņēmumu var tikai sapņot.

Vides ministrija pieprasījusi Jelgavai atkritumu biznesā nodrošināt konkurenci, taču uz to pilsētas vadība līdz šim, var teikt, ir uzšķaudījusi.

Ne tikai uzšķaudījusi. Baļķi savā acī Jelgavā, šķiet, nesaskata neviens. Piemēram, uzņēmuma Brakšķu enerģija līdzīpašniece ir Aigara Rubļa (Vienotība) sieva, kura no sekretāres Jelgavas Ledus sporta skolā nu pēkšņi kļuvusi par līdzīpašnieci un eksperti biogāzes ražošanā no atkritumiem. Pretrunas ar Vienotības tiesiskuma un ētikas ideāliem un interešu konfliktu Aigars Rublis šajā faktā nesaskata.

Jurijam Strodam (Nacionālā apvienība "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un Brīvībai/LNNK") arī pieder 25 procenti Brakšķu enerģijā. Un arī Strods uzskata, ka ir ievērojis likumus un var taisīt biznesu kopā ar pašvaldību, kamēr vienlaikus ir deputāts.

Tāpat arī pats mērs Andris Rāviņš nesaskata neko ļaunu, ka deputāti tiek siltos amatos, dibina biznesu kopā ar pašvaldību uzņēmumiem un domei pietuvināti uzņēmēji pelna miljonus.

Pirms 12 gadiem kļuvis par Jelgavas domes priekšsēdētāju, Andris Rāviņš šajā amatā ir vēl aizvien. Viņa pārstāvētā Zaļo zemnieku savienība gan ne reizi nav ieguvusi absolūto vairākumu domē, taču allaž vēlēšanās uzvarējusi, kas ļāvis diktēt mēra izvēles noteikumus. Izņēmums ir 2001.gads, kad tāpat kā zaļzemnieki četras vietas domē ieguva sociāldemokrāti.

Līdzīgi kā Rāviņu par ilggadējiem Jelgavas politiskās dzīves spēlētājiem var uzskatīt arī tēvzemieti Juriju Strodu un kādreiz “Jaunā laika”, tagad Vienotības pārstāvi Aigaru Rubli, kas kandidē arī šajās vēlēšanās. Savukārt niknākā opozicionāra slavu te ieguvis bijušā politiķa Ainara Šlesera uzticamības persona Dainis Liepiņš. Pagājušajās vēlēšanās domē iekļuvis no Latvijas Pirmās partijas saraksta, pēc partijas izjukšanas šoreiz viņš pārstāv Reģionu aliansi.

Zīmīgi, ka ar katrām vēlēšanām partiju sarakstu skaits Jelgavā samazinās. 2001.gadā bija veseli 17 saraksti, šogad vairs tikai deviņi.

Diskusijā Jelgavā piedalījās Roberts Egle (Latvijas Atdzimšanas partija), Aigars Rublis (partija "Vienotība"), Andris Rāviņš (Zaļo un zemnieku savienība), Ivars Jakovels (partiju apvienība "Saskaņas centrs"), Aivis Biķernieks (Latvijas Sociāldemokrātiskā strādnieku partija), Mārtiņš Vadzis (Reformu partija), Jurijs Strods (Nacionālā apvienība "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un Brīvībai/LNNK"), Aiva Freimane (partija "Alternative") un Dainis Liepiņš (partija "Reģionu alianse").

Pašvaldību priekšvēlēšanu diskusiju “Izvēlies nākotni!” vada Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra „Re:Baltica” vadītāja, Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas pasniedzēja Inga Spriņģe un LTV žurnālists, debašu raidījuma „Sastrēgumstunda” vadītājs Gundars Rēders.

Visas priekšvēlēšanu diskusijas „Izvēlies nākotni!” vienlaikus ar tiešraidi LTV 1.kanālā pārraida arī LTV 7.kanāls, sinhroni tulkojot krievu valodā un pārraidot diskusiju ar surdotulkojumu. Tās skatāmas arī LTV interneta portālā www.ltv.lv.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti