Sadaļas Sadaļas

De Facto

De Facto

De Facto

De Facto

Interešu konflikta dēļ neļauj slēgt līgumu «Rail Baltica» projektā

IUB lēmums maksā amatu vienam no «Rail Baltica» projekta vadītājiem

Projekta “Rail Baltica” ieviesēji nolēmuši atbrīvot no darba projekta vadītāju un iepirkumu komisijas locekli pēc tam, kad Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) interešu konflikta un neskaidru aprēķinu dēļ aizliedza slēgt būvuzraudzības līgumu par stacijas izveidi lidostā “Rīga”, vēsta LTV raidījums “De facto”.

Jaunas dzelzceļa stacijas celtniecību un infrastruktūras izbūvi pie lidostas vislētāk – par 5,8 miljoniem eiro – piedāvāja uzraudzīt Latvijas kompānijas “Forma 2” un Spānijas uzņēmuma “Prointec S.A.U.” apvienība. Taču konkurenti no “Firmas L4” un franču “Egis” cenu uzskatīja par pārāk zemu un iesniedza sūdzību.

Iepirkumu uzraudzības birojs tiešām saskatīja kļūdas aprēķinos un secināja, ka uzvarētājs vienā no pozīcijām nebija iekļāvis visas izmaksas. Runa ir par būvuzraugu izdevumiem garantijas laikā. 

“Mēs ķersimies vēlreiz pie aprēķiniem, un mēģināsim pārliecināties, vai patiešām par šo cenu ir iespējams darbus veikt. Tajā pašā laikā jānorāda, ka sūdzības iesniedzēja piedāvājums bija vairāk kā par pusmiljonu eiro dārgāks,” saka Einārs Jaunzems, pasūtītāja “Eiropas dzelzceļa līnijas” (EDZL) projektu ieviešanas un vadības departamenta direktors.   

Uzvarētāji no “Forma 2” gan neuzskata, ka norādījuši patiesībai neatbilstošas izmaksas. Viņi arī atzīmē, ka strīdīgā izdevumu pozīcija veido mazāk par 1% no kopējiem būvuzraudzības izdevumiem.

Taču iepirkuma uzraugi kā pamatotu atzina vēl kādu pārmetumu.

Viens no iepirkumu komisijas locekļiem, lidostas “Rīga” stacijas projekta vadītājs Ingus Ozolants līdz 2016. gada nogalei bija uzvarētāja “Forma 2” darbinieks.

Un, spriežot pēc sociālo tīklu ierakstiem, viņu ar “Forma 2” darbinieci saista ģimeniskas attiecības. 

Šis bijis viens no būtiskajiem apstākļiem, kas licis konkursā otrajā vietā palikušajiem iesniegt sūdzību. “Iepazīstoties ar komisijas protokoliem, mēs redzam, ka šis komisijas loceklis, kam ir ģimeniskas saites, ir pieņēmis kaut kādus lēmumus vienpersoniski. Tas bija tas, kas mums likās ļoti šokējoši,” stāsta “Firma L4” valdes loceklis Gvido Nordens.

“Varu teikt, ka diemžēl viens no 10 komisijas locekļiem nebija mūs pilnvērtīgi informējis par savu ģimenes situāciju,” secina EDZL pārstāvis Jaunzems un atklāj, ka EDZL vadība pieņēmusi lēmumu darba attiecības ar komisijas locekli Ozolantu pārtraukt.

Tiesa, sūdzības izskatīšanas laikā EDZL pats vēl nekādus pārkāpumus nesaskatīja un arī tagad neuzskata, ka interešu konflikts būtu izšķīris rezultātu, jo lēmumus nepieņem vienatnē, bet 13 cilvēku sastāvā.

“Nav nekādu šaubu, ka viena komisijas locekļa iespējama neobjektivitāte nebūtu varējusi ietekmēt kopējo rezultātu.

Taču tajā pašā laikā mūsu kolēģim bija mūs jāinformē par šo situāciju,” skaidro Jaunzems.

Konkursa uzvarētāji apgalvo, ka ar Ozolantu par šo iepirkumu nav runājuši un viņa dzīvesbiedre piedāvājuma sagatavošanā nepiedalījās.

“Mēs [ar Ozolantu] esam pazīstami. Kā smējāmies, mēs apsveicam dzimšanas dienā, vārda dienā. Bet, mūsuprāt, nav nekāda pamata runāt par interešu konfliktu, jo tas, ko jūs pieminējāt par šīm ģimeniskajām attiecībām, tās ir mūsu darbinieku personīgās attiecības, un tās mēs neregulējam, un tajās mēs nelienam iekšā. Tas neattiecas uz darbu,” pauž “Forma 2” valdes loceklis Edgars Krasņikovs.

Vienā no iepirkuma protokoliem lasāms, ka tieši Ozolants izvērtēja “Forma 2” izmaksu aprēķinu strīdīgajā izdevumu pozīcijā. Viņš pats skaidro, ka veicis sākotnējo izvērtējumu, jo tas ietilpis viņa darba pienākumos. “Pēc tam aprēķini tika atkārtoti izvērtēti iepirkumu komisijas sēdē un visi komisijas locekļi un pieaicinātie eksperti tos akceptēja,” LTV raidījumam rakstiski atbildēja Ozolants. Viņš arī minēja, ka darbu iepirkumu komisijā veicis “100% godprātīgi un savas kompetences ietvaros.”

Iepirkumu uzraudzības birojs uzdevis vēlreiz izvērtēt no būvuzraugiem saņemtos piedāvājumus. Vienlaikus birojs turpina izskatīt sūdzību par stacijas būvniecību pie lidostas “Rīga”. Tas ir gards, vairāk nekā 200 miljonus eiro vērts kumoss. Iepirkumā par uzvarētājiem atzīta “Binders” un “LNK Industries” apvienība ar Austrijas “Swietelsky AG”. Sūdzību iesniegusi itāļu apvienība “Saipem – Rizzani de Eccher JV”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt