4. studija

4. studija

4. studija

4. studija

Kāds nepatikšanas gaida, ja aizdodat savu automašīnu, un tā iekļūst negadījumā?

Īpašniekam OCTA sadārdzinās citu izdarītā pārkāpuma dēļ – sistēmu mainīt neplāno

Citas personas izraisīts satiksmes negadījums ar svešu auto nozīmēs dārgāku obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polisi auto īpašniekam turpmākajos gados. Šī sistēma ir lētākā un vienkāršākā un apdrošinātāju ieskatā labākā.

Piemēram, 15 gadu laikā jūs neesat iekļuvis nevienā ceļu satiksmes negadījumā, kā rezultātā jūsu OCTA polisei ir augstākā un izdevīgākā “bonus malus” klase, taču savu automašīnu jūs iedodat kādam citam, šis cilvēks iekļūst satiksmes negadījumā, bet cietējs esat jūs pats.

Kāda raidījuma skatītāja stāstīja, ka viņa aizdeva savu auto vīram, kurš izraisīja negadījumu, par kuru policija viņam uzlika 7,5 eiro lielu sodu, bet sievietei kā auto īpašniecei turpmāk, neraugoties uz to, ka viņa pat nebija klāt, pēc OCTA pārrēķināšanas 15 gadus veidotā augstākā “bonus malus” klase nokritīsies, un  attiecīgi turpmākos 10 gadus tas negadījums būs viņas vēsturē.

Un līdz ar to arī OCTA cena krietni pieaugs, turklāt nevis vienai mašīnai, bet abām viņas īpašumā esošajām mašīnām. 

“Bonus malus” klase par vienu ceļu satiksmes negadījumu krītas par aptuveni 30%.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abašins norādīja, ka “likumdevējs ir paredzējis ļoti vienkārši, ka transportlīdzeklis ir paaugstinātas bīstamības avots, un šī avota īpašnieks attiecīgi par šo transportlīdzekli arī atbild”.

“Līdz ar to, ja mēs kādam savu automašīnu aizdodam vai iedodam braukt, tad ir jāapzinās tas, ka sekas nāks pār mums kā pār īpašnieku,” uzsvēra Abašins.

Atšķirīga sistēma ir, piemēram, Lielbritānijā, kur polise ir piesaistīta gan auto, gan cilvēkam, bet tad, ja vajadzēs savu auto aizdot kādam tuviniekam, viņam arī  būs jābūt iereģistrētam tajā polisē.

Satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis atzina, ka Latvijas kārtība “ir lētākā un vienkāršākā, un apdrošināšanas būtība ir tāda, ka mēs, pērkot šo OCTA polisi, apdrošinām savu atbildību kā šī bīstamā objekta - automobiļa - īpašnieki pret to, lai ar mūsu automobili kāds kādam citam nenodarītu šo skādi”.

“Arī visā Eiropas līmenī šī sistēma strādā, un atsevišķi mūsu valstī ieviest kaut ko savādāku būtu diezgan sarežģīti kaut vai no šīs kopējās Eiropas likumdošanas viedokļa,” norādīja Irbītis.

Arī Abašins norādīja, ka “šobrīd nav domāts, ka mūsu sistēmu vajadzētu mainīt no tā, ka mums ir atbildība piestiprināta pie konkrēta transportlīdzekļa, uz cilvēku, kā teiksim britu sistēma”.

Irbītis sprieda, ka Latvijā “konkurence apdrošināšanas tirgū ir pietiekoši liela, un kaut vai paskatoties, kādi ir piedāvājumi no apdrošināšanas sabiedrībām, tad varbūt pat ir iespējams nokompensēt šo pieaugumu, kas ir izveidojies, krītoties “bonus malus” klasei”.

Izmaiņas pašreizējā sistēmā nav plānots ieviest, un arī turpmāk par transportlīdzekli atbildīgs būs tā īpašnieks.

Labā ziņa – autobraucēji kļūst arvien atbildīgāki, pērn “bonus malus” klase samazinājusies 211 000 transportlīdzekļu īpašnieku, bet palielinājusies - 340 000.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti