Birokrātijas balva '20

Preces atmuitošana, kas nopirkta ārpus ES. Situācija pirms - fiziska persona no juridiskas personas nopērk preci piem. ASV. Ja preces vērtība pārsniedz 10 EUR, jānomaksā PVN, ja 150 EUR arī muitas nodoklis. Agrāk Latvijas pasts fiziskai personai atsūtīja paziņojumu, kurā bija aprēkināta valstij nodokļos nomaksājamā summa un konts Valsts kasē, kur veikt pārskaitījumu. Fiziskā persona no savas bankas konta veicot pārskaitījumu, varēja iet uz pastu saņemt preci vai samaksāt nodokli uz vietas pastā, par ko pasts ieturēja komisijas maksu. Viss bija tik vienkārši. Sākot ar 2019.gada novembri mainījās notaikumi. Tagad, lai fiziskā persona varētu atmuitot preces ir jāveic sekojošas darbības. 1. Pasts atsūta ziņu, ka ir saņēmis muitojamo preci. Ziņā pasts iekļauj sekojošu informāciju, kas ir nepieciešama fiziskai personai, lai tā aizpildītu muitas deklarāciju: pasta sūtījuma numurs, PUD jeb pagaidu uzglabāšanas dokumenta numurs, PUD kārtas numurs un preces svars. 2. Fiziskā personai ir jāpieslēdzas EDS, kur jāaizpilda muitas deklarāciju, tājā ievadot visus augstāk minētos datus, kā arī vēl citus datus par preci un obligāti klāt pievienojot divus dokumentus - rēķins no pārdevēja un samaksu aplicinošs dokuments. 3. Fiziskā persona ielogojas savā bankas kontā un sagalbā maksājuma uzdevuma apliecinājumu. 4. fiziskā persona ielogojas piemēram ebay un saglabā rēķina apliecinājumu. 5. Tad, kad ir visi nepieciešamie dati un papīri, aizpilda muitas deklarāciju un sistēma aprēķina nodokli. 7. Tiek samaksāts nodoklis un var iet uz pastu. Vai arī, ja fiziskā persona nespēj veikt visas augstāk minētās darbības pati, viņa raksta e-pastu pastam, ka vēlas izmantot pasta muitas brokeri. Un arī šajā gadījumā ir jānosūta pasta muitas brokerim rēķinu no pārdevēja un maksājuma uzdevuma apliecinājumu. Tā teikt ļoti atviegloja visiem dzīvi!!!
Ļoti ilgs informācijas aprites ceļš, kas, iespējams, ir ietekmējis manu 2. līmeņa pensijas uzkrājumu.
Pirmdiena,16.03. dienas vidū ar Latvija.lv starpniecību darīju zināmu VSAA, ka nomainu 2. līmeņa pensijas plānu, ar mērķi mazināt potenciālos zaudējumus. Reāla izmaiņa ar plānu notiek precīzi pēc 7 kalendārām dienām. Kapēc līdz šim nav automatizēts, ka darbības notiek nekavējoties vai ilgākais dažu stundu laikā? Es centos mazināt ietekmi uz saviem uzkrājumiem laikā, kad ir straujš akciju un obligāciju tirgu cenu kritums, bet VSAA bezdarbības dēļ 7(!) dienu garumā tika pazaudēta nopietna summa.
Atbildi no VSAA uz 16.03. iesniegumu saņēmu 1.04., jeb pēc 12 (!) darba dienām. Vēstulē mani informēja par pirms 9 kalendāra dienām paveikto.
Tā kā iesniegumā VSAA man bija jānorāda no izvēlnes uz kuru plānu pāreju, tad ziņai tehniski bija jāvar nākamajā minūtē būt pie pensiju plāna izpildītāja, un atbildei 16.03. bija jābūt, nevis no VSAA iesniegumu saņēmām, bet, gan no pārvaldītāja sistēmas - redzam, ka izsakat vēlmi mainīt plānu, tas jau izdarīts vai tiks izdarīts tad un tad. 16 kalendārās dienas starp iesniegumu un atbildi ar apstiprinājumu, ka pensiju plāns nomainīts, ir absurdi ilgs termiņš. Ļoti gribas ticēt, ka VSAA darbinieki taču ar roku nepārrakstīja manu iesniegumu, nenesa to uz pensiju fondu personīgi, fonds arī nevilcinājās.
Informācijas apritei ir bijusi nodrošināta 15 kalendāro dienu dīkstāve, jo viss darbs paveicams dažu h laikā, ja tiek pielietotas digitālās tehnoloģijas iespējas.
Ziņo

Invaliditātes apliecības saņemšana - birokrātijas labirintos

Raitis Zajančkausks uzticējis stāstu par savu mammu, kurai vajadzējis atjaunot invaliditātes apliecību, bet procedūra Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā bijusi ļoti sarežģīta un savāda. Neviens no invaliditātes apliecības saņemšanas veidiem nav bijis iespējams vai nu Zajančkausku ģimenei, vai arī nav bijis iespējams no komisijas puses.

Mammai bija nepieciešams atjaunot invaliditātes apliecību, jo tai tuvojās beigu termiņš. Kopā ar mammu tika sagatavoti visi dokumenti, kas nepieciešami apliecības saņemšanai. Dokumentos bija norādīts, ka apliecību var saņemt pa pastu, personīgi ierodoties iestādē vai arī norādot personu, kura saņems apliecību.

Mamma jau pārvietojās ar grūtībām, tāpēc pieteikuma veidlapas ailē kā persona, kas izņems apliecību, tika norādīts dēls – ar vārdu, uzvārdu, personas kodu.  

Kad viņš devās pēc apliecības, izrādījās, ka nepieciešama notariālā pilnvara, kuras dēlam nebija. Viņš interesējās par iespēju nosūtīt apliecību pa pastu, bet izrādījās, ka to dara, taču ne Rīgā un Rīgas reģionā.

“Uz jautājumu, ja es norādītu adresi, piemēram, Ogrē, vai tad jūsu dienests sūtītu pa pastu šo apliecību? - darbinieka atbilde bija - jā.”

Mamma nomira ātrāk, un jautājumu par apliecību vairs nenācās risināt, bet tuviniekiem, paliek rūgtums, ka ir nevis lemts, kā invalīdiem atvieglot apliecības saņemšanu, bet, ka tam vēl nepieciešama notariāla pilnvara.

Raitis Zajančkauskas: Par invalīda apliecības saņemšanuKristaps Feldmanis

    Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas vadītājs Juris Gaiķis apgalvoja, ka personai pa pastu dokumentus sūta visur, ne tikai Rīgā, un šajā situācija, iespējams, radušies pārpratumi.

    Ja cilvēks norādījis paziņošanu pa pastu, mēs izpildām viņu vēlmes, apgalvoja Gaiķis.

    Juris Gaiķis skaidro apliecības saņemšanas iespējasKristaps Feldmanis

      Varbūt klientu apkalpošanas speciālists ne tā izstāstīja, varbūt klients ne tā saprata, šādi pārpratumi rodas bieži, iespējams, saasinātas uztveres dēļ, sprieda Gaiķis.  

      Raitis Zajančkausks pēc šī komentāra secināja, ka faktiski cilvēks  var nonākt situācijā, kad viņš nevar tikt pie apliecības, jo nevar aiziet ne uz pastu, ne uz iestādi, ne pie notāra. Viņš uzskata, ka tā ir nespēja ieklausīties otrajā pusē un nākt pretī.

      Dalies ar savu pieredzi, piesaki nejēdzīgo procedūru “Birokrātijas balvai’20”!

      Ziņo
      Kļūda rakstā?

      Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

      Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

      Latvijā
      Ziņas
      Jaunākie
      Interesanti