Panorāma

Basketbola veterāni skatās izrādi "Bask@bols"

Panorāma

Krājbankas lietā gaidīs bijušo īpašnieku Antonovu

Bezmaksas biļetes atcels tikai elektroniska atpazīšanas sistēma

Institūcijas: «Bezmaksas biļetes» atcels tikai elektroniska atpazīšanas sistēma

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Tikai elektroniska sistēma, kad katrs invalīds, bārenis vai politiski represēta persona tiks atpazīta, ļaus atteikties no bezmaksas biļetēm un izslēgt risku, ka daļa budžeta naudas tiek nozagta. Uz šīm aizdomām norāda ne tikai gadījums, kad mikroautobusa šoferis iekasēja vienu eiro, bet pasažierim izsniedza bezmaksas biļeti. Izkontrolēt to, cik no 16 miljoniem eiro, ko valsts ik gadu pārskaita pārvadātājiem, braucienos tiešām iztērē invalīdi, bāreņi un politiski represētās personas, pašreizējā situācijā ir neiespējami.

Šī bezmaksas biļete, ko Rīgas mikroautobusu satiksmes šoferis par vienu eiro izsniedza Ilzei, patiesībā atklāj ļoti plašu pelēkās naudas ceļu. Un neviens nevar pateikt, cik daudz naudas no valsts budžeta šādi tiek nozagta. 200. maršruta reisā no Sarkandaugavas līdz Centram Ilze bija vienīgā, kas iebilda.

„Es jau esmu pieprasījis paskaidrojumus no “Rīgas Satiksmes” par vakardienu un to, kā viņi rīkosies tālāk, lai identificētu tādas nelikumības,” saka RD Satiksmes un transporta lietu komisijas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (SC).

Kamēr šoferis viens pats pieņems lēmumu par bezmaksas biļešu izsniegšanu atvieglojumu saņēmējiem – nekādi. To secināja īpaša darba grupa, kas premjera uzdevumā pētīja invalīdu pārvadājumus. „Šinī ziņojumā esam identificējuši virkni risku, kad pārvadātāji pieņem vienpersonisku lēmumu par 0 biļetes izdruku. Ar paredzētajiem grozījumiem centīsimies izskaust sistēmu pēc būtības,” norāda Pārresoru koordinācijas centra pārstāvis Valters Bolēvics.

Jaunā sistēma nozīmēs, ka visas grupas, par kuru braucieniem maksā valsts – invalīdi, bāreņi, politiski represētās personas -  izmantos elektronisku identifikācijas karti, tādu kā e-talonu, kas viņus atpazīs. „Cilvēkam vairs nevajadzēs iet pie vadītāja, bet viņš terminālī identificēs sevi pats,” saka Bolēvics.

Rīgas domes satiksmes departamenta vadītājs neiebilst, ka vien tas neradīs papildu neērtības. „Te galvenā problēma – lai sistēma būtu savienota, nebūs ērti ņemt vienu karti un cilvēkam no rajona vēl arī apliecību, tā ir tehniska problēma, kas jārisina,” pauž Baraņņiks.

Bet, visticamāk, ietaupījums būs to vērts. Pagaidām zināms ka no valsts budžeta pilsētu un starppilsētu pārvadātājiem katru gadu maksā 16 miljonus eiro, pamatojoties uz izsniegto bezmaksas biļešu skaitu. Taču sīkāk pētot reisus, komisija atklāja daudz absurdu. Piemēram, atskaite uzrāda, ka agrā rīta stundā autobusā brauc tikai seši invalīdi, cits neviens.

„Valsts subsidē 16 miljonus eiro katru gadu. Vienlaikus valsts nezina, cik un kur pārvietojas. Tur jau ir šis jautājums – ka tiek piestādīts rēķins pēc apjoma, bet neviens nezina, kādi cilvēki ir braukuši,” saka Bolēvics.

Taču kad jaunā kārtība stāsies spēkā, vēl grūti prognozēt. Pagaidām ir daudz neskaidrību un iebilst visas iesaistītās ministrijas – labklājības, satiksmes un finanšu. Tāpat jaunā kārtība nepatīk arī pārvadātājiem. Jo tad garantētais kumoss kļūs krietni plānāks. Un invalīdam, kurš brauc tikai līdz Ogrei, vairs nevarēs izsist biļeti līdz trīs reizes garākā maršruta galapunktam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti